شناسهٔ خبر: 67644226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گسترش تبلیغات دروغین سودجویان در مقابله با تب دنگی خبرساز شد

وجدان‌های کمتر از پشه!

«دورکننده پشه آئدس، ۴۸۰هزار تومان»،«اسپری دورکننده وکشنده پشه آئدس و...تضمینی، ۱۶۵هزار تومان»، «دستگاه دورکننده پشه دنگی، یک‌میلیون و۹۰۰هزارتومان»،«روغن دفع پشه ۱۷۸هزار تومان» و... .اینها تنها بخشی از تبلیغات سوءاستفاده‌گران و کاسبان سلامت مردم برای مقابله با تب دنگی است که یکی دو ماهی می‌شود مهمان ناخوانده کشورمان شده و با ابتلای ۱۴۶ نفر از هموطنان‌مان و خطر همه‌گیری آن در کشور هر روز به یک شکل ظاهر می‌شود!

صاحب‌خبر -
 
این روزها که بسیاری از هموطنان‌مان با وحشت بیماری تب دنگی درگیر شده‌اند، اگر سری به فضای مجازی زده باشید حتما با انواع و اقسام تبلیغات مختلف فروش روغن، پماد و سم دفع پشه آئدس مواجه شده‌اید! تبلیغاتی که صرفا کاسبی عده‌ای سودجو ست و به گفته روابط عمومی سازمان غذا و دارو فاقد مستندات علمی موثق هستند.
 
فرآورده‌های دفع پشه آئدس غیرواقعی است

هرچند که با افزایش نگرانی‌ها نسبت به ابتلا به تب دنگی عده‌ای سودجو قصد دارند تا با سوءاستفاده از فضای فعلی، رونقی به کسب‌وکار خود دهند و به‌نوعی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اما سازمان غذا و دارو خط بطلانی بر این ادعاها کشیده است. روز گذشته روابط عمومی سازمان غذا و دارو نسبت به افزایش تبلیغات دروغین دفع پشه آئدس واکنش نشان داد و اعلام کرد: این فرآورده‌ها که به‌صورت انواع روغن‌های گیاهی و سایر محصولات و با ادعای مشابه عرضه می‌شوند، فاقد مستندات علمی موثق هستند. روابط عمومی سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به ورودمحصولات جدید با مجوزسازمان غذاودارو برای دفع پشه آئدس تاکیدکرده است: درحال‌حاضر محصولات دفع‌کننده حشرات دراشکال اسپری،استیک، لوسیون با ماده موثره DEET در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس هستند.
 
نه روغن اثر دارد و نه مکمل!
البته ماجرای کاسبی از شیوع پشه آئدس در کشور فقط به فروش روغن، سم ودستگاه دفع پشه محدودنبود،چراکه پیش ازآن مکمل‌هایی با شعار بالابردن سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به تب دنگی نیز در فضای مجازی تبلیغ می‌شد که با اطلاع‌رسانی مسئولان نسبت به بی‌اثر بودن آنها و افزایش آگاهی مردم، تا حد زیادی بساط کاسبی سودجویان را برچید. اسماعیل‌زاده، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به فروش این دسته از مکمل‌ها گفت: هیچ‌گونه شواهد علمی متقن در مورد نقش مکمل‌های غذایی در پیشگیری و کنترل علائم بیماری تب دنگی تاکنون وجود نداشته و تبلیغات ارائه‌شده در این خصوص هیچ‌گونه وجهه علمی ندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست؛ لذا افراد جامعه نباید خودسرانه به مصرف مکمل‌های غذایی روی آورند.وی همچنین در واکنش به تبلیغ روغن‌های مختلف به‌منظور دفع پشه آئدس هشدار داد که درحال‌حاضر هیچ منبع علمی و مستندی برای اثربخشی این روغن‌ها وجود ندارد و هموطنان در این زمینه مراقب باشند که فریب عطاری‌ها و افراد فاقد تحصیلات آکادمیک طب سنتی را نخورند.
 
پیشگیری اصولی
سازمان غذا و دارو اعلام کرده که با توجه به شرایط کنونی براساس هماهنگی‌های انجام‌شده با کارخانجات تولیدکننده، محصولات جدیدی در این زمینه به‌زودی وارد بازار خواهد شد و تمامی اقلام مورد تایید سازمان غذا و دارو در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس عموم قرارخواهد گرفت. لذا استفاده ازمحصولات فاقد مجوزبهداشتی به‌دلیل عدم‌اطمینان از ایمنی و کارایی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.بنابراین تا پیش از ورود محصولات مورد تایید، با رعایت چند راهکارساده حدود۷۰درصد می‌توان از ابتلا به تب دنگی جلوگیری کرد.بنا بر اعلام مسئولان وزارت بهداشت، بهترین روش برای جلوگیری از کاهش خطر ابتلا به تب دنگی محافظت از خود در برابر نیش پشه آلوده از طریق پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند و شلوار بلند و جوراب، درزمان سفر به مناطق همه‌گیری بیماری، استفاده از کرم یا مواد دافع حشرات روی قسمت‌هایی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند، استفاده از پشه‌بند در صورت استراحت در فضای باز، نصب توری روی دروپنجره، تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان و ظروف آب پرندگان وحیوانات، تعبیه درروی ظروف حاوی آب مانندتانکر وجلوگیری ازتجمع آب راکددرزباله‌هاوضایعات جامداست.
   
کلام آخر
تجربه نشان داده در کشور ما بازشدن پای سودجویان در هر موضوعی که عده زیادی ازافراد رادرگیرخودمی‌کند،امری غیرقابل‌انکار است. یک‌بار سلامت مردم دستمایه کاسبی این افراد و رونق کسب‌وکارشان می‌شود و یک‌بار هم احساسات و عواطف آنها! تنها راه در امان ماندن ازتله شیادان، آگاهی وهوشیاری است.لذا درشرایط فعلی، توجه به توصیه‌های افراد موثق در حوزه سلامت و رعایت آنها و پیگیری اخبار و مطالب تنها از منابع رسمی می‌تواند تا حد زیادی دست این سودجویان را از این ماجرا قطع کند.

مواد غذایی مناسب تب دنگی
سوپ
مایعات
سبزیجات

مواد غذایی مضر تب دنگی
قهوه 
چای
نوشابه‌های گازدار

نظر شما