شناسهٔ خبر: 67636498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

افزایش موارد تب دنگی در ایران؛ چه باید کرد؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

سازمان غذا و دارو هشدار داده که تبلیغات گسترده‌ای درباره فرآورده‌های دافع حشرات، به ویژه پشه آئدس (ناقل بیماری تی دنگی) در فضای مجازی منتشر شده است. این فرآورده‌ها که به صورت انواع روغن‌های گیاهی و محصولات دیگر با ادعاهای مشابه عرضه می‌شوند، فاقد مستندات علمی معتبر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، سازمان غذا و دارو هشدار داده که تبلیغات گسترده‌ای درباره فرآورده‌های دافع حشرات، به ویژه پشه آئدس (ناقل بیماری تب دنگی) در فضای مجازی منتشر شده است. این فرآورده‌ها که به صورت انواع روغن‌های گیاهی و محصولات دیگر با ادعاهای مشابه عرضه می‌شوند، فاقد مستندات علمی معتبر هستند.

در اطلاعیه این سازمان تأکید شده که بهترین روش برای کاهش خطر ابتلا به تب دنگی، محافظت از خود در برابر نیش پشه آئدس است. استفاده از لباس‌های پوشیده، نصب توری بر روی پنجره‌ها و استفاده از مواد دافع حشرات می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که محصولات جدیدی با مجوز این سازمان برای دفع پشه آئدس وارد بازار شده‌اند. این محصولات در اشکال اسپری، استیک و لوسیون با ماده موثره DEET در داروخانه‌ها و مراکز معتبر قابل دسترسی هستند.

این سازمان یادآور شده است که استفاده از محصولات فاقد مجوز بهداشتی به دلیل عدم اطمینان از ایمنی و کارایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. محصولات معتبر با هماهنگی‌های انجام شده با کارخانجات تولیدکننده به زودی وارد بازار خواهند شد و در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس عموم قرار دارند.

بر اساس اعلام معاون درمان وزیر بهداشت، تاکنون از ۲۰۰ نفری که با علائم شدید استخوان درد و تب بالا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، آزمایش ۶۳ نفر مثبت بوده است. این بیماری ویروسی که از گزش پشه آئدس منتقل می‌شود، در ماه‌های اخیر در ایران افزایش یافته است. این پشه در آب‌های راکد کوچک و تایرها تخم‌گذاری می‌کند و مسافرت به کشورهای همسایه نیز می‌تواند به گسترش بیماری دامن بزند.

تب دنگی، یک بیماری ویروسی است که با تب شدید، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی، شناخته می‌شود. این بیماری درمان اختصاصی ندارد و علائم آن تا ۱۴ روز بعد از گزش پشه آئدس بروز می‌کند. در بیش از ۸۰ درصد موارد، علائم خفیف یا بدون علامت هستند. میزان مرگ و میر این بیماری حدود ۲.۵ درصد است. بهترین راه کنترل این بیماری جلوگیری از تخم‌گذاری پشه آئدس است که در آب‌های راکد کوچک مانند ظرف گلدان‌ها و داخل تایر خودروها تخم‌گذاری می‌کند.

نظر شما