شناسهٔ خبر: 67643589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بحران ناترازی برق؛ خاموشی‌ها در راه است

تشدید گرمای هوا در میانه تابستان و رشد استفاده از دستگاه های سرمایشی پُرمصرف در ادارات و منازل، ناترازی میان تولید و مصرف برق در کشور را به مرز بحرانی رسانده است.

صاحب‌خبر -

ر روزهای پایانی هفته قبل که میانگین دمای کشور نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 2 درجه افزایش یافت، متوسط تقاضای مصرف برق در ایران از 77 هزار و 514 مگاوات فراتر رفت و شبکه سراسری کشور را در نقطه سر به سر با ظرفیت تولید و مصرف قرار داد.در چنین شرایطی کوچکترین خللی در عملکرد هریک از تأسیسات نیروگاهی یا شبکه انتقال قدرت می تواند بخش عظیمی از کشور را در وضعیت خاموشی قرار دهد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو هفته گذشته میزان مصرف برق کشور نسبت به هفته ماقبل حدود 6 هزار مگاوات افزایش یافت و در مقایسه با اوج مصرف پارسال 8 درصد بیشتر شد.

دیروز (جمعه) هم با وجود تعطیلی اغلب ادارات و مراکز صنعتی تقاضای مصرف برق در تمامی شهر‌های استان خوزستان، تهران، البرز، بوشهر، فارس و مشهد بیش از سایر شهر‌های کشور بود به طوری که ادامه این وضعیت برای پایداری شبکه سراسری برق ناممکن است.

شرایط جدید دمایی ناشی از شکل گیری یک گنبد حرارتی ویژه در نیمه کره شمالی کره زمین، میانگین دمای جهان را حدود 3 درجه افزایش داده و بسیاری از کشور‌های دنیا به ویژه منطقه خاورمیانه را با چالش‌های جدی در تأمین برق رو به رو کرده و در برخی کشور‌های خاورمیانه مانند ترکیه، کویت و عربستان قطعی‌های گسترده برق اعمال شده است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو دیروز با اعلام آماده باش کامل تمامی نیروگاه ها و کارکنان شاغل در صنعت برق، از عموم مردم درخواست کرد در مصرف برق صرفه جویی کنند تا پایداری شبکه سراسری ادامه یابد.

بحران ناترازی برق؛ خاموشی‌ها در راه است

مصطفی رجبی مشهدی معاون وزیر نیرو، سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم دیروز از آمادگی صنعت برق برای تأمین برق پایدار در روزهای پیش رو خبر داد و گفت: با این وجود عبور از شرایط موقتی دوران گرمای هوا، منوط به رعایت اصول مصرف صحیح برق در تمامی خانه ها، ادارات، کارگاه ها در نقاط مختلف کشور است.

وی گفت: مطالعات کارشناسی نشان می دهد به ازای هر یک درجه افزایش دما در کشور حدود ۱۸۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق اضافه می‌شود که این به دلیل استفاده از کولر‌ها و وسایل سرمایشی است.

معاون وزیر نیرو گفت: اگر چه همه ساله از ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد شاهد دوره بی هنجاری دمایی در کشور هستیم، ولی امسال میانگین دمای کشور به نحو بی سابقه ای افزایش یافته است،  به گونه ای که در اغلب شهرها با رکوردهای جدید دمای هوا روبرو شده ایم. به عنوان مثال دمای شهر اهواز ظرف هفته گذشته بیش از ۵۰ درجه بود که حداقل 3/5 درجه بیشتر از میانگین دمای این شهر طی ۵۰ سال اخیر است. میانگین دمای کل کشور هم در هفته گذشته به 39/3 درجه سیلیسیوس رسید که عدد بسیار بزرگی است و یک رکورد دمایی در کشور محسوب می شود.

رجبی مشهدی گفت: در این شرایط میزان تقاضای مصرف برق ایران پریروز (پنجشنبه) به رقم بی سابقه ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات رسید که بیش از ۴ هزار مگاوات از رکورد قبلی در ابتدای هفته قبل بیشتر است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برای تامین این میزان افزایش تقاضا، نیروگاه احداث کنیم باید نزدیک به ۶ هزار مگاوات نیروگاه احداث بشود و اگر به ازای هر یک کیلووات ظرفیت جدید به هزار دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشیم، پس به حداقل 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت برق نیازمند هستیم که بتوانیم پاسخگوی این میزان تقاضای مصرف باشیم.

رجبی مشهدی گفت: البته هم اینک حدود ۹۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق در کشور داریم ولی این ظرفیت متأثر از دما و ارتفاع مناطق مختلف با افت توان در شبکه انتقال روبروست و هرگز تمام آن 93 هزار مگاوات در شبکه منتقل نمی شود. مثلا در شهر تهران هنگامی که دمای هوا به 40 درجه سانتیگراد می رسد، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افت توان نیروگاه داریم. به همین دلیل ناچاریم ناترازی میان تولید و مصرف را از محل برنامه ریزی بخش کشاورزی، صنعت و استفاده از مولدهای اختصاصی آنها تأمین کنیم.

وی گفت: در کنار این راهبرد، باید مشترکان خانگی را به کاهش مصرف تشویق کنیم. امسال برای تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف برق با مجوز دولت پاداش هایی در نظر گرفته ایم و تاکنون 8/5 میلیون مشترک برق که مصرف خود را نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش دادند، مشمول دریافت پاداش صرفه جویی شده اند.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: بر اساس پایش نهایی صورت گرفته از ۲۵ میلیون قبوض برق قرائت شده، ۳۴ درصد از مشترکان (بیش از 8/5 میلیون مشترک برق) تاکنون مشمول دریافت پاداش شده‌اند.

وی با بیان اینکه قرائت قبوض همچنان ادامه دارد، از افزایش مشمولان پاداش صرفه جویی خبر داد و افزود: در این میان قبوض برق ۹۰۰ هزار مشترک که معادل ۱۱ درصد از مشترکان خانگی می‌شود، کاملاً رایگان شده است.

رجبی مشهدی گفت: امسال با اجرای پویش «با انرژی» و ارائه جوایز ارزنده از جمله ۳۰۰ خودرو، به مشترکانی که مصارف خود را کاهش دادند نظیر دو سال گذشته پاداش صرفه جویی پرداخت می‌شود.پ

وی مبلغ پاداش اختصاص یافته به مشترکان را هم ۱۸۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: مشترکان می‌توانند با تنظیم دمای کولر روی ۲۴ درجه یا استفاده از دور کند کولر‌های آبی، ضمن کاهش مصرف برق، مشمول دریافت پاداش صرفه جویی شوند و در عین حال شانس خود را برای شرکت در مسابقه با انرژی و دریافت میلیون‌ها جایزه نقدی و غیر نقدی به طور تصاعدی افزایش دهند.

سخنگوی صنعت برق گفت: خاموشی برنامه ریزی شده نخواهیم داشت و در صورت همکاری مردم، امسال تابستان را هم بدون خاموشی پشت سر خواهیم گذاشت.

کولر آبی

وی با اشاره به میزان ناترازی برق در کشور اظهار داشت: به طور متوسط میزان ناترازی برق ۱۰هزار مگاوات تخمین زده می شود که به معنای عدم توازن تولید و مصرف است که با جابه جایی ساعت اوج مصرف در بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاوری و اداری جبران می شود.

در همین حال، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر هم گفت: در تابستان حدود ٦٠ درصد از تقاضای برق تولیدی در کشور به مصرف بخش خانگی اختصاص دارد که در این میان وسایل سرمایشی بیشترین مصرف را در ساعات پیک به خودشان اختصاص می دهند .

محسن ذبیحی با اشاره به نصاب بی سابقه مصرف برق در هفته گذشته که برای پنجمین بار به میزان ٧٧ هزار و ٥١٤ مگاوات شکسته شد، گفت : این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8/3 درصد رشد را نشان می دهد که عدد بزرگی است.

 وی عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و... را در ساعات اوج مصرف بسیار موثر دانست و تاکید کرد: از ساعت ١٣ تا ١٨ و ٢٠ تا ٢٣ مصرف برق اوج می‌گیرد و ضروری است که هموطنان در این ساعات با استفاده از راهکارهایی که اعلام شد، نسبت به بهینه سازی مصرف انرژی اقدام کنند.

بررسی های سازمان هواشناسی نشان می دهد ظرف یک ماه آینده حداقل با 2 موج افزایش دما در اغلب نقاط کشور روبرو خواهیم بود که در صورت ادامه رشد مصرف برق، خاموشی‌های ناخواسته ای را به شهرهای گرم تحمیل خواهد کرد.

نظر شما