شناسهٔ خبر: 67642655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

خطر روسیه برای اروپا باعث استقرار تسلیحات آمریکا در قاره‌سبز شد/ مسکو ضریب تهدید امنیت خود را با جنگ اوکراین افزایش داد

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل روسیه گفت: اروپایی‌ها معتقدند شکست اوکراین در حقیقت شکست کل اروپا محسوب می‌شود و بر این اساس مسکو در گام بعد صرفاً به اوکراین بسنده نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل روسیه با اشاره به طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های دوربرد در خاک آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که بعد از تجاوز روسیه به خاک اوکراین، آمریکایی‌ها برای مقابله با این تهاجم تمهیداتی را با متحدان اروپایی خود در دستور کار قرار دادند که اوج آن را می‌توانیم در اجلاس سران ناتو در واشنگتن مشاهده کنیم. توجه داشته باشید زمانی که دو قدرت هسته‌ای با یکدیگر وارد تقابل می‌شوند، اساساً یک فضای خطرناک خلق می‌شود و در این میان اقدام‌های نظامی و حتی مسابقه تسلیحاتی می‌تواند یک بحران فراگیر را رقم بزند. در زمان ریاست جمهوری بوش پسر در ایالات متحده بحث سپر دفاعی برای حفاظت از اروپا و منافع ایالات متحده مطرح بود که روسیه هم بدان واکنش منفی نشان داد.

وی ادامه داد: سپس در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، در لیسبون شاهد آن بودیم که دیمیتری مدودوف به دیدار اوباما رفت و بحث استارت جدید یا توافق استارت ۲ مطرح شد که قرار بود روابط روسیه و آمریکا در این میان باز تعریف شود اما خروجی آن مثبت نبود. به هر ترتیب در شرایط کنونی که جنگ اوکراین ادامه دارد، اروپایی‌ها خطر روسیه را تماماً بیخ گوش خود حس می‌کنند و این در حالیست که جنگ روسیه در اوکراین مجدداً باعث شد تا دو سوی آتلانتیک با یکدیگر متحد شوند. همین موضوع موجب شده که حتی آلمان‌ها خاک خود را در اختیار واشنگتن قرار دهند تا ایالات متحده در سال ۲۰۲۶ موشک‌های خود را در این کشور مستقر کنند. این در حالیست که آمریکا در آلمان دارای یک پایگاه نظامی بسیار وسیع و قدرتمند است اما اینکه بحث موشک‌ها و استقرار آنها در اروپا مجدداً مطرح شده، نشان می‌دهد که اوضاع و تهدیدها در حال تشدید شدن است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند باید متوجه بود پوتین به‌رغم آنکه اعلام کرده بود برای پیروزی در اوکراین به تسلیحات هسته‌ای نیاز ندارد اما مدودف استفاده از این تسلیحات را رد نکرده است. به همین دلیل اروپا نگران وضعیت فعلی بوده و به ایالات متحده اجازه دادند که زرادخانه هسته‌ای خود را در خاک آنها مستقر کنند؛ چراکه این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند و حالا امنیت روسیه هم با این اقدام تهدید شده است. به نوعی می‌توان گفت مسکو ضریب تهدید امنیت خود را با ادامه جنگ اوکراین افزایش داده است و در مقابل باید متوجه بود که روسیه هم دست بسته نیست. این کشور می‌تواند در کالینینگراد و حتی در مناطق معروف به روسیه سفید تهدید را برای غرب و به خصوص اروپا تشدید کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها معتقدند شکست اوکراین در حقیقت شکست کل اروپا محسوب می‌شود و بر این اساس مسکو در گام بعد صرفاً به اوکراین بسنده نخواهد کرد. به همین دلایل اروپا نگران شده و به ایالات متحده اجازه استقرار تسلیحات جدید خود را داده است. از سوی دیگر روسیه در این وضعیت به سمت تولید بیشتر تسلیحات خواهد رفت و به نظرم دولت آلمان و فرانسه باید برای دفع این خطرات واسطه شوند و مانع رقابت تسلیحاتی و اجرای طرح مذکور شوند؛ چراکه حتی در خاک انگلیس هم آمریکا اقدام به ساخت یک پایگاه نظامی خواهد کرد که اقدام‌های این سلسله  می‌تواند تهدید را برای کشورهای اروپایی و روسیه افزایش دهد. لذا باید دید که آیا یک قوه عاقله در این بین برای کاهش سطح تنش میان طرفین درگیری وارد میدان خواهد شد یا خیر.

انتهای پیام/

نظر شما