شناسهٔ خبر: 66371265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن تحویل سامانه پاتریوت به اوکراین به گردن اروپا انداخته است/غرب تمایلی به عمیق شدن جنگ علیه روسیه ندارد

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا: سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: رقم ۶۱ میلیارد دلاری که آمریکا به اوکراین اعطا کرده در راستای درگیری جدید و با محوریت آن است تا کی‌یف با تجربه‌ای که سال گذشته کسب کرده است، مجدداً دست به اقدام نسنجیده نزند و بتواند روسیه را به عقب براند.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به درخواست اوکراین برای ارسال سامانه پدافند هوایی پاتریوت از سوی آمریکا به این کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که جنگ روسیه و اوکراین از نظر بین‌المللی بسیار پیچیده شده و از یک سو آمریکا و اروپا نمی‌خواهند روسیه بیش از این در خاک اوکراین پیشروی کند و در مقابل به دنبال آن هستند که اوکراین یک پیشروی محسوس را رقم بزند. در این میان هنوز هم بحث مذاکره روسیه و اوکراین مطرح است و در این راستا ولودیمیر زلنسکی چندی پیش برای اولین بار مسأله مذاکره را مطرح کرد. این در حالیست که ایالات متحده هم نمی‌خواهد به هر ترتیب تسلیحات سنگین و پیچیده‌ای را به اوکراین اعطا کند که در نتیجه آن روس‌ها تحریک شوند؛ به گونه‌ای که مسکو در مورد استقرار تسلیحات نظامی هسته‌ای در لهستان هم هشدار جدی به غرب داده و اعلام کرده که اگر این تسلیحات در خاک لهستان مستقر شود آنها را هدف قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: غرب اعم از آمریکا و اروپا در عمل ممکن است یک اقدام مشخص را انجام دهند اما در پشت صحنه و در گفتار مسائل دیگری را بیان می‌کنند که احتمال دارد با عمل خود متفاوت باشد. آنها به دنبال این هستند که به صورت مستقیم در جنگ دخالت نکنند و روسیه هم به صورت کلی تمامی این رفتار را زیر نظر دارد و سعی می‌کند که حد وسط را در رفتار خود اتخاذ کند. اینکه ایالات متحده از تحویل سامانه پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین خودداری می‌کند یا به نوعی آنرا به گردن اروپا می‌اندازد نشان از عدم حمایت واشنگتن نیست، بلکه ایالات متحده این موضوع را به نوعی به اروپا ارجاع می‌دهد که آنها هم بازیگری خود را انجام دهند. در عین حال غرب باب گفت‌وگو را باز می‌گذارد و به نوعی باید نشست سوئیس را یکی از مجرای اساسی گفت‌وگو دانست.

این استاد ژئوپلیتیک تصریح کرد: آمریکا و اروپا در قبال اوکراین سعی می‌کنند که چندان افراطی عمل نکنند و دست به اقدامی نخواهند زد که اوضاع به هم بریزد و روسیه تحریک شود. در عین حال مسکو با متحدان خود مانند چین و کره شمالی ارتباط تنگاتنگ دارد و غرب به دنبال آن است که این ارتباط را کنترل کند. اوکراین در شرایط فعلی زمستان را از سر گذرانده است و در این بین به نظر می‌رسد که ۶۱ میلیارد دلاری که آمریکا به اوکراین اعطا کرده در راستای درگیری جدید و با محوریت آن است که کی‌یف با تجربه‌ای که از سال گذشته در ضد حمله بهاری کسب کرده مجدداً دست به اقدام نسنجیده نزند و بتواند روسیه را به عقب براند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید ۶۱ میلیارد دلاری که ایالات متحده برای اوکراین در نظر گرفته به صورت یکجا به این کشور تحویل داده نخواهد شد، بلکه در این مسیر بودجه موردنظر آرام آرام به اوکراین تزریق خواهد شد و حتی بعد از این روند هم قرار است منافع آن به ایالات متحده بازگردد. توجه داشته باشید که آمریکا هیچگاه به صورت رایگان این میزان تسلیحات و بودجه را در اختیار هیچ کشوری قرار نخواهد داد و بر این اساس باید متوجه باشیم که غرب چندان مایل نیست درگیری با روسیه را بیش از حد گسترده کند.

انتهای پیام/

نظر شما