شناسهٔ خبر: 67642536 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

این سبک زندگی احتمال زوال عقل در پیری را کم می کند

اقتصادنیوز : انتخاب سبک زندگی در بزرگسالی بر توانایی شناختی در میانسالی تأثیر می‌گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عادات و انتخاب‌های سبک زندگی ما در اوایل بزرگسالی، از جمله مواردی که التهاب را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ممکن است بیش از آن چیزی که تصور شده بر سلامت آینده تاثیر بگذارند. به ویژه، تصمیماتی که در دهه ۲۰ زندگی ما گرفته می‌شوند، می‌توانند نقش مهمی در قدرت ذهنی ما در دوران میانسالی داشته باشند.

چاقی، عدم تحرک بدنی، بیماری مزمن، استرس و سیگار کشیدن در دوران جوانی نه تنها بر سلامت جسمانی ما تأثیر می‌گذارد، بلکه با التهاب نیز مرتبط است. علاوه بر این، نتایج تحقیق اخیر دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو ارتباط بین سطوح بالاتر التهاب در بزرگسالی و کاهش عملکرد شناختی در میانسالی را کشف کرده است.

نتایج تحقیقات علمی، التهاب بالاتر در افراد مسن را با زوال عقل مرتبط کرده است، با این حال، این تحقیق پیشگامانه یکی از اولین مطالعاتی است که بین التهاب زودرس بزرگسالان و توانایی‌های شناختی میانسالی ارتباط برقرار می‌کند.

عادات بهداشتی و سبک زندگی که در اوایل بزرگسالی شکل می‌گیرند می‌توانند به‌طور بالقوه بر مهارت‌های شناختی در میانسالی تأثیر بگذارند و ممکن است بر بروز زوال عقل در سال‌های بالاتر تأثیر بگذارند.

کارشناسان به این نتیجه رسیدند که التهاب نقش مهمی در پیری شناختی دارد و ممکن است در اوایل بزرگسالی شروع شود، همچنین مشخص شد که سطوح بالاتر التهاب با عدم فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی بالا و عادات فعلی سیگار کشیدن مرتبط است.

افراد ممکن است با کاهش التهاب از طریق انتخاب‌های سبک زندگی سالم‌تر مانند افزایش فعالیت بدنی و حذف سیگار، بتوانند در مراحل بعدی زندگی از توانایی‌های شناختی خود محافظت کنند.

درگیر شدن در فعالیت‌های چالش‌برانگیز فکری مانند یادگیر زبان جدید، حل پازل یا نواختن آلات موسیقی می‌تواند ذخیره شناختی را تقویت کند.

نتایج تحقیقات نشان داده است افرادی که پیوندهای اجتماعی قوی دارند و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کنند، در میانسالی عملکرد شناختی بهتری از خود نشان می دهند. بنابراین، سبک زندگی فعال اجتماعی و روانی در بزرگسالی می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در حفظ سلامت شناختی در سال‌های بعد باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Neurology منتشر شده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما