شناسهٔ خبر: 67642364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خوزستان در تکاپوی تأمین نیاز‌های اربعین

روزنامه جوان

پنج‌شنبه گذشته بود که اعلام شد، مسیر آبی خرمشهر به بصره به منظور تسهیل تردد زائران اربعین حسینی با حضور وزرای دولت ایران و عراق راه‌اندازی می‌شود. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: خوزستان از جمله استان‌هایی است که هر سال در ایام اربعین پذیرای زائران زیادی است. امسال و با توجه به گرمای سوزان این استان از هم‌اکنون تمهیدات لازم برای تردد عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) اندیشیده شده است. مهم‌ترین اقدامات اینکه اولاً زائران در کمترین زمان ممکن از مرز‌ها عبور خواهند کرد و در کنار مرز‌های شلمچه و چذابه مسیر آبی خرمشهر به بصره هم راه‌اندازی شده تا زائران بتوانند از آن استفاده کنند. 
 
پنج‌شنبه گذشته بود که اعلام شد، مسیر آبی خرمشهر به بصره به منظور تسهیل تردد زائران اربعین حسینی با حضور وزرای دولت ایران و عراق راه‌اندازی می‌شود. 
در همین راستا استاندار خوزستان با بیان اینکه تمام تمهیدات برای تسهیل تردد زوار از مرز‌های زمینی اندیشیده شده است، گفت: «مرز‌های زمینی شلمچه و چذابه یکی از مهم‌ترین و پرترددترین مرز‌های زمینی برای عزیمت زوار اربعین است و هم‌اکنون در حال آماده‌سازی و رفع مشکلات برای تردد آسان و بی‌دغدغه هستیم.»
علی‌اکبر حسینی‌محراب تأکید کرد: «علاوه بر مرز‌های زمینی چذابه و شلمچه، امسال مسیر دریایی بندر خرمشهر به بصره نیز برای اعزام زوار اربعین تدارک دیده شده که با حضور وزرای کشور ایران و عراق مسیر دریایی بندر خرمشهربه بصره رسماً راه‌اندازی می‌شود.»
به گفته این مسئول، تردد آسان، ایمن و در این حال عبور از مسیر زیبای دریایی خرمشهر به بصره از مزایای این مسیر است. 
حسینی‌محراب ابراز امیدواری کرد و گفت: «حرکت فرهنگی مهم اربعین‌حسینی (ع) با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به بهترین وجه ممکن برگزار و زوار اباعبدالله‌الحسین (ع) با آرامش، ایمن و سرعت بالا امکان تردد و انجام این فریضه معنوی را بیابند.»
یکی از اقدامات خوب برای تردد زائران اربعین در سال جاری این است که آن‌ها در کمترین زمان به عراق وارد می‌شوند. 
این خبر را وزیر کشور در بازدید از مرز ببن المللی شلمچه اعلام کرده و گفت: «با توجه به گرمای هوا با تمهیدات و اقدامات در نظر گرفته شده، زائران اربعین‌حسینی وقت زیادی را در مرز تلف نخواهند کرد و به سرعت از مرز‌های کشور خارج و به سمت کربلا می‌روند.»
احمد وحیدی تأکید کرد: «در بازدید از چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه که تردد زائران اربعین حسینی در آن‌ها انجام می‌شود، مشاهده شد تمهیدات لازم برای تردد آسان زائران دیده شده است.»
وی افزود: «امسال نیز مرز‌های خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین هستند. مرز سومار برای حمل‌و‌نقل مواکب آماده است و مواکب از این مرز بدون مشکل تردد خواهند کرد.» وحیدی بیان کرد: «زیرساخت‌ها در مرز‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در زمان باقیمانده مشکلات رفع خواهند شد. به حداقل رساندن مدت زمان ماندگاری زائران در مرز‌ها از اهداف وزارت کشور است تا زائران در کمترین زمان ممکن از مرز‌ها تردد کنند.» به گفته وزیر کشور، در اربعین امسال مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده و این مرز با ایجاد زیرساخت‌ها امکان تردد آسان را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد. 
وی افزود: «ملت و دولت عراق در این سال‌ها به خوبی میزبانی خود را در برگزاری آیین اربعین حسینی ادا کرده‌اند.» وزیر کشور با تأکید بر اینکه در نشست‌های اربعین، دغدغه مسئولان ایرانی و عراقی فراهم ساختن سفری روان و آسان برای زائران امام حسین (ع) است، بیان کرد: «این کار حد و مرزی نمی‌شناسد و ارزش این خدمت بزرگ در این است که فراتر از نژاد‌ها و حتی مذاهب است.»

 راه‌ها ایمن‌سازی می‌شود
وضعیت راه‌های استان خوزستان قابل قبول نیست و باید به صورت اساسی در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. به همین خاطر مدت‌هاست مسئولانی استانی اعلام می‌کنند ایمنی جاده‌ها و مسیر‌های رفت و برگشت از جمله نیازهاست که باید در اولویت سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد و دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای بهسازی راه‌ها به‌کار بگیرند. از سال گذشته بیش از ۶۰ دوربین کنترل نظارت به دوربین‌های استان اضافه شده و دو پاسگاه هم در جاده هندیجان - دیلم به مناقصه گذاشته شد که با تکمیل این طرح کمک بزرگی به کنترل ترافیک و تصادفات استان می‌شود. 
حالا استاندار خوزستان معتقد است موضوع رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در مسیر حرکت زائران اربعین حسینی ضروری است و این اقدام باید با فوریت در استان مورد پیگیری قرار گیرد. 
حسینی محراب با بیان اینکه باید اتاق‌های سرد به تعداد کافی و در فاصله‌های کوتاه در پایانه‌های مرزی ایجاد شود تا زائران دچار گرمازدگی نشوند، گفت: «استفاده از امکانات سپاه، ارتش و سایر نهاد‌ها با مدیریت بهداشت و درمان، برای جلوگیری از گرمازدگی زائران مورد توجه دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد. همچنین با توجه به گرمای هوا بحث آب و یخ مواکب در پایانه‌های مرزی از دیگر اولویت‌های اصلی ما بوده و باید به طور جدی دنبال شود.»
به گفته این مسئول، برخی دستگاه‌ها از تجهیزات مناسب مانند کانکس برخوردار هستند که در صورت اختصاص این امکانات به مواکب، فرآیند خدمات‌رسانی به زائران با کیفیت بهتری انجام خواهد شد. 
حسینی محراب با بیان اینکه تمامی کار‌های مرتبط با اربعین باید با جدیت دنبال شود، گفت: «ایام اربعین فرصت مناسبی برای خدمت‌رسانی به مردم و زوار حسینی بوده و باید نسبت به حل مشکلات موجود در مرز‌های استان اهتمام بیشتری داشت.» وی بر ضرورت رفع فوری نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای در مسیر زائران اربعین تأکید کرد و گفت: «تمهیدات لازم برای پایداری برق مواکب، تأمین آب شرب، نصب سایبان و مه‌پاش همواره باید مورد توجه قرار گیرد.»

 تأمین نیاز‌های بهداشتی
با توجه به نزدیک‌شدن به ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی، تأمین داروی مورد نیاز از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد. در خوزستان تأمین سرم و دارو به اندازه کافی در دستور کار قرار گرفته و دستگاه‌های مربوطه برای خدمات‌رسانی به زائران و مسافران تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند. 
استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت بیماری تب دانگ در این منطقه گفت: «یک خوزستانی در سفر به کشور امارات به بیماری‌تب دنگ که قابل انتقال از پشه آئدس است، مبتلا شده بود. فرد مبتلا در شیراز به بیمارستان مراجعه کرد که برای ادامه درمان یا قرنطینه به خوزستان منتقل شد. بنابراین با در نظر داشتن تردد‌های بیشتری که صورت خواهد گرفت باید تمامی اقدامات پیشگیری از این بیماری در استان از سوی دستگاه‌های متولی و بهداشت انجام شود.»
بر اساس تأیید دفاتر بهداشت در استان‌ها، گنداب‌ها، لاستیک و زباله‌ها محل زندگی این پشه به شمار می‌آیند و حتماً باید اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز این بیماری انجام شود.

نظر شما