شناسهٔ خبر: 67639181 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

ردبول از هایپرکار خود رونمایی کرد

عصر خودرو- در دنیای ماشین های پرفورمنس دو واژه در صدر جدول قرار دارند. اولی هایپرکار و دومی سوپرکار یا ابرماشین هایپرکار.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سوپرکار یا ابرماشین به خودرو هایی گفته می‌شود که به سرعت های بالا دست پیدا میکنند و در همین حال امکانات لوکس نیز دارند. همچنین سوپرکار ها مجوز تردد در جاده ها را دارند‌.
هایپرکار ها در سطح بالاتری قرار میگیرند. هایپرکار ها معمولا امکانات لوکس و رفاهی چندانی ندارند و فقط برای رکورد شکنی طراحی شده‌اند. البته تعداد هایپرکار هایی که مجوز تردد در خیابان دارند به نسبت سوپرکار ها کمتر است. بیشتر هایپرکار ها فقط برای رانندگی در پیست هستند و شرکت هایی مثل فراری، مک‌لارن، لامبورگینی و چند شرکت دیگر شرایط خاصی برای هایپرکار های خود دارند. به این شکل که خریدار می‌تواند پیست مسابقه موردنظر خود را اجاره کند و خودروساز برای ساعاتی ماشین مشتری را با کامیون به مکان مورد نظر حمل کرده و با خدمه مورد نیاز در اختیار مشتری قرار می‌دهد. در این میان هستند هایپرکار هایی که بنا به رعایت طراحی ماشین های جاده ای اجازه تردد آزاد دارند.

شرکت Red Bull از هایپرکار جدید خود به اسم RB17 رونمایی کرد. پیشرانه 10 سیلندر V شکل این خودرو با ترکیب موتور برقی 1200 اسب‌بخار نیرو در دور موتور 15000 تولید میکند. این ماشین فقط برای پیست طراحی شده و 900 کیلوگرم وزن دارد.

بعد از سال ها شایعات ضد و نقیض، سرانجام شرکت ردبول از هایپر خود به اسم RB17 در فستیوال سرعت گودوود (Goodwood Festival of Speed) رونمایی کرد. این هایپرکار به شکل 2 سرنشین و موتور میانی طراحی شده است. این خودرو به یک موتور V-10 تنفس طبیعی 4 سیلندر با 1000 اسب‌بخار قدرت و یک موتور برقی 200 اسب‌بخار ی مجهز شده.
طراحی این خودرو کاملا شبیه به یک ماشین فرمول یک است. وزن پایین آن به دلیل بدنه کاملا فیبر کربن است که شاسی را دربر می‌گیرد. در این مدل طراحی شاسی همان بدنه است و این دو به هیچ‌وجه جدا از هم نیستند.

مجموع قدرت 1200 اسب‌بخار از طریق جعبه دنده ترتیبی به چرخ های عقب منتقل می‌شود‌. قسمت عجیب ماجرا این است که گیربکس این ماشین دنده عقب ندارد و این وظیفه به موتور برقی محول شده. طبق گفته طراح نابغه این ماشین آقای Adrian Newey ، بدنه آیرودینامیک این خودرو 3747 پوند یا 1700 کیلوگرم نیروی گرانش به سمت پایین تولید میکند که نزدیک 2 برابر وزن ماشین است. در کنار و داخل چرخ ها بالک های طراحی شده تا در موقعیت های مختلف به آیرودینامیک، نیروی گرانش رو به پایین و صدالبته خنک کاری سیستم چرخ و ترمز کمک کنند.

کمک‌فنر های 4 طرف سیستم تعلیق خودرو در مواقع و سرعت های مختلف ارتفاع خود را کم و زیاد میکنند. همچنین با بلند کردن ماشین می‌توان به راحتی از روی سرعت گیر ها عبور کرد. فرمان به یک سیستم کمکی هیدرولیک مجهز شده و هر 4 ترمز کربنی با سیم کنترل می‌شوند. این خودرو به رینگ های 18 اینچی فیبرکربن با تایر های مسابقه‌ای صاف برند میشلن مجهز است که می‌توان رینگ های 20 اینچ هم برای آن سفارش داد.

مجموعه صندلی ها و پدال ها را می‌توان برای اندازه خریدار سفارشی سازی و تنظیم کرد. همچنین به شکل سفارشی می‌توان بخشی به خودرو اضافه کرد که خریدار وسایل مورد نیاز خود مانند لباس مخصوص مسابقه و کلاه کاسکت را در آن جا دهد.

این ماشین وارانتی (ضمانت) 4000 کیلومتر یا 2 سال را دارد‌. کمپانی ادعا میکند که این ماشین را می‌توان برای مسابقات 24 ساعته استفاده کرد بدون اینکه نیاز به سرویس داشته باشد.
سرویس اساسی آن باید هر 8000 کیلومتر انجام شود.

خبر دقیقی از قیمت این خودرو شنیده نشده اما احتمال می‌رود عدد مورد نظر 7 رقمی باشد. با این حال 50 دستگاه از آن فروخته شده در حالی که تولید آن از سال بعد میلادی شروع می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما