شناسهٔ خبر: 67634549 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرونده کنکور ۱۴۰۳ بسته شد

طاهره مرادی

همزمان با پایان رقابت فشرده داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری که طی دیروز و امروز انجام شد، پرونده کنکور ۱۴۰۳ به طور کامل بسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ طی دو روز یعنی روز گذشته پنجشنبه و امروز جمعه ۲۱ و ۲۲  تیر ماه در ۵ گروه آزمایشی تجربی، علوم انسانی، فنی و ریاضی، هنر و زبان های خارجی در ۴۰۸ شهرستان، ۶۲۵ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۴۷ حوزه امتحانی فرعی و در ۵ نوبت برگزار شد.

آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی  و علوم انسانی صبح روز پنجشنبه و آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح امروز جمعه ۲۲ تیر ماه برگزار شد.

در نوبت دوم کنکور سراسری ۹۸۴ هزار ۲۱۴ داوطلب شرکت کردند. آقا متولد ۱۳۲۲ و خانم متولد ۱۳۲۷ از کرمانشاه و خانم متولد ۱۳۹۰ از کنگاور و سه داوطلب دیگر متولد ۱۳۸۸ جوان‌ترین و پیرترین داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ را از آن خود کردند.

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت نمرات خام و نمرات کل کنکور در هفته آخر مردادماه اعلام می‌شود. همزمان با این موضوع به داوطلبانی که در دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ و یا چهار نوبت کنکورهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده اند در گروه‌های آزمایشی مختلف شرکت کرده باشند، اجازه داده می‌شود گروه آزمایشی اصلی خود را انتخاب کنند.اگر کسی انتخاب نکند آخرین نوبت برگزاری آزمونی که در آن شرکت کرده است ملاک عمل قرار می‌گیرد.

 انتشار کارنامه نهایی ملاک عمل برای انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ که شامل دو نوبت ۱۴۰۳ و دو نوبت ۱۴۰۲ است، در هفته اول شهریورماه صورت می‌گیرد. دفترچه شماره دو و راهنمای انتخاب رشته مجازی و فرآیند انتخاب رشته در دهه اول شهریورماه انجام می‌شود.

همزمان با انتخاب رشته، ثبت نام و انتخاب رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی در هفته اول شهریور صورت می‌گیرد. کسانی که علاقمند به رشته‌های بدون آزمون هستند و در کنکور هم شرکت کرده اند نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اسامی معرفی شدگان در رشته‌های دارای شرایط خاص در هفته سوم شهریورماه انجام می‌شود.

 نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دهه اول مهر ماه ۱۴۰۳ یعنی ۱۰ یا ۱۱ مهر اعلام می‌شود

کارت‌ شرکت در آزمون‌ همه داوطلبان به‌همراه راهنمای شرکت در آزمون تا روز چهارشنبه به تاریخ ۲۰ تیرماه در سامانه جامع آزمون سراسری (https://my.sanjesh.org/login) برای مشاهده و پرینت  فعال بود و داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی ) به همراه یکی از گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی متقاضی شده‌اند دارای ۲ کارت شدند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی عنوان شد. در این آزمون تغییر گروه آزمایشی و حوزه امتحانی به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبود. 

 نوبت صبح ساعت ۷:۳۰ دقیقه در حوزه ها بسته شد و داوطلبان که دیرتر مراجعه می کردند اجازه ورود ندارند. آزمون بعدازظهر پنجشنبه ساعت ۱۴ در حوزه ها بسته شد. وسایل الکترونیکی از هر نوع آن و چه روشن و چه خاموش به معنی تخلف عنوان شد و منجر به محرومیت از آزمون می شود.

در گروه علوم ریاضی و فنی دو دفترچه و در گروه علوم انسانی هم دو دفترچه به داوطلبان داده شد. در گروه علوم تجربی چهار دفترچه داده شد که یک دفترچه مختص گروه بهیاری بود. در گروه های زبان و هنر نیز تنها یک دفترچه داده شد.

در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب شرکت کردند که ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر آنها زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر نیز مرد هستند. در واقع ۶۳ درصد این داوطلبان زن و ۳۷ درصد مرد می‌باشند.

تعداد یک میلیون ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که زنان ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر به نوعی ۶۳ درصد داطلبان را تشکیل دادند. با این احتساب آمار داوطلبان نوبت دوم کنکور کاهش یافته است.

ثبت‌نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳، طی روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین‌ماه و ثبت‌نام با تاخیر نیز در ۶ و ۷ خرداد ماه انجام شد و این آزمون پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود.

در گروه آزمایشی ریاضی در مجموع ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ نفر داوطلب شرکت کردند که مردان با ۸۱ هزار و ۱۱۳ نفر، ۶۵ درصد داوطلبان این گروه آزمایشی کنکور را تشکیل می‌دهند.

در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز ۴۷۱ هزار و ۳۹۰ داوطلب شرکت کردند که ۳۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر آنها به نوعی ۶۷ درصد این داوطلبان زن هستند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی ۲۷۰ هزار و ۷۵۲ داوطلب شرکت کردند که زنان ۱۷۷ هزار و ۶۴۸ نفر از جمعیت این داوطلبان را تشکیل می‌دهند به نوعی ۶۶ درصد آنها زن می‌باشند.

در گروه آزمایشی هنر ۴۶ هزار و ۳۱ نفر شرکت کردند که زنان با ۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر ۷۸ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند و در گروه آزمایشی زبان نیز ۷۰ هزار و ۹۲۲ نفر شرکت کردند که زنان با ۴۷ هزار و ۵۲۴ نفر ۶۷ درصد داوطلبان را از آن خود کردند.

کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت دوم) در تاریخ چهار شنبه۲۷ تیر بر روی سایت سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشورر قرار می گیرد و داوطلبان می توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز چهارشنبه  مورخ ۳ مرداد هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند ، منحصرا" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام نمایند.

ضمنا" دفترچه سوالات تمامی گروه های آزمایشی خارج از کشور در روز چهارشنبه مورخ ۲۷ تیر برروس سایت این سازمان قرار می  گیرد و کلید اولیه آن نیز روز یکشنبه مورخ ۳۱ تیر منتشر خواهد شد.

 عبدالرسول پورعباس روز گذشته در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه علم و صنعت ایران در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خصوص اجرای مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه امروزه دو سال است که اجرا می شود و مجلس شورای اسلامی سال گذشته مصوب کرد که تا سال ۱۴۰۶ به روال گذشته برگردیم، این موضوع به شورای نگهبان ارجاع داده شد اما شورا مصوبه مجلس را رد کرد.

وی در ادامه افزود:  معمولا مصوباتی که در شورای نگهبان رد می شود یا باید مجلس آن را تصحیح کند و یا از آن عبور کند. در صورت اصرار مجلس باید موضوع به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شود که در این مورد این مصوبه هم مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس را به مصلحت ندانست. بنابراین مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برقرار است و کار با آن ادامه می یابد.

پورعباس همچنین به ظرفیت پذیرش دانشگاه ها از طریق کنکور ۱۴۰۳ اشاره کرد و تاکید کرد: در گروه علوم ریاضی و فنی حدود ۱۲۵ هزار داوطلب داریم و ظرفیت سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر بود. برای این گروه اگر همه داوطلبان انتخاب رشته کنند صندلی وجود دارد و رقابت بر سر صندلی بهتر است.

وی ادامه داد: درباره گروه علوم انسانی نیز حدود ۲۷۰ هزار نفر داوطلب وجود دارد که همین حدود ظرفیت وجود دارد. البته در این گروه رشته هایی مانند حقوق و روانشناسی دارای بیشترین رقابت هستند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه شب گذشته پلیس فتا اعلام کرد که ۱۱۴ نفر را در زمینه تقلب و فروش تجهیزات تقلب دستگیر کرده است، خاطر نشان کرد: شب آرامی گذراندیم و مشکل خاصی گزارش نشده است. طبق روال هر ساله با وزارت نیرو همکاری شده است که قطعی برق در حوزه های کنکور نداشته باشیم.

همچنین محمدحسین حاجیلو قائم مقام سازمان ملی سنجش با تشکر از دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضایی و شورای امنیت کشور، گفت: قانون در تشدید مجازات افراد متخلف در شبکه‌ها و گروه‌ها صراحت دارد و ارتکاب هر یک از اعمال تخلف آمیز به‌ویژه تلاش برای افشای سؤالات مرتبط با آزمون سراسری در قالب همکاری در یک گروه یا شبکه به تناسب نوع جرم می‌تواند به حبس منجر شود.

قائم مقام سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با استفاده از دستگاه‌های نسل سوم آشکارساز در تمامی حوزه‌های آزمون سراسری، گفت: همراه داشتن ابزار الکترونیک حتی به صورت خاموش تخلف است و این ابزارها به سرعت شناسایی می‌شوند و در آزمون‌های روز پنجشنبه نیز دو نفر که ابزار الکترونیک داشتند قبل از هر اقدامی شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ هزار نفر امور اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری را به عهده گرفتند، گفت: موضوع امنیت قبل، حین و پس از آزمون برای تمام عوامل اجرایی و حفاظتی تبیین شده است و حتی اگر تصویری از سؤالات در حین برگزاری آزمون به خارج از حوزه امتحانی ارسال شود با کاوشگرهای بکارگرفته شده امکان بازگشت پاسخ به داخل حوزه امتحانی وجود نداشته و متخلفان بلافاصله دستگیر می‌شوند.

در ادامه سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقای سلامت آزمون سراسری گفت: عوامل اجرایی و حفاظتی برای آرامش و امنیت داوطلبان آزمون سراسری و حفظ و صیانت از این آزمون ملی تلاش کرده‌اند و در این آزمون نسل‌های مختلف دستگاه‌های آشکارساز در حوزه‌های اصلی و فرعی بکار گرفته شده است.

پورعباس با تشکر از دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضایی، تأکید کرد: خوشبختانه با اقدامات پلیس فتا کانال‌های فضای مجازی مدعی فروش سؤالات آزمون سراسری شناسایی شده و این مدعیان دروغین و فروشندگان ابزار تقلب دستگیر می‌شوند. قانون در تشدید مجازات افراد متخلف در شبکه‌ها و گروه‌ها صراحت دارد و تلاش برای افشای سؤالات مرتبط با آزمون سراسری در قالب همکاری در یک گروه یا شبکه به تناسب نوع جرم می‌تواند به حبس نیز منجر شود.
 

انتهای پیام

نظر شما