شناسهٔ خبر: 67634379 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آبان برگزار می‌شود جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان آبان برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیمه دوم آبان در همدان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

مسعود ویژه گفت: امسال همدان میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است، رویدادی که نیمه دوم آبان برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها هم اجرا خواهند داشت گفت: در این دوره ۸ سالن شهر همدان میزبان برنامه‌ها و نمایش‌ها خواهند بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان با این توضیح که هنوز آمار میزبان‌ها و کشور‌ها مشخص نیست گفت: از امروز فراخوان شرکت در جشنواره منتشر شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت و پس از آنها تعداد گروه‌ها و کشور‌های متقاضی شرکت در جشنواره معلوم می‌شود.

ویژه با بیان اینکه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خاستگاهش همدان بوده است چرا که این شهر استادان بزرگی را در عرصه تئاتر دارد گفت: در ابتدا عنوان جشنواره که به صورت ملی برگزار می‌شد به عنوان تئاتر امید بود و پس از چند سال این رویداد به جشنواره بین المللی تبدیل شده و در زمره تئاتر‌های دنیا قرار گرفت به گونه‌ای که هم اکنون رتبه ۱۳ را در جهان دارد از این رو این جشنواره از پرافتخار‌ترین و پر اعتبارترین جشنواره‌های بین المللی است.

او با این توضیح که ما جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را میراث ناملموس شهر همدان می‌دانیم گفت: خاستگاه جشنواره تئاتر همدان است و باید تلاش کنیم این میراث ناملموس را حفظ کنیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه در ۲۹ دوره‌ای که جشنواره برگزار شده، ۲۰ دوره در همدان بوده و تنها در چند دوره به دلایلی این رویداد در شهر‌های دیگر برگزار شده است گفت: یکی از مسائلی که مورد غفلت واقع شده این است که در بسیاری از کشور‌ها متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرداری‌ها هستند که با اعتباراتی که دارند می‌توانند در زمینه پشتیبانی و ... این رویداد‌ها را حمایت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تشریح برخی مشکلات موجود گفت: سال قبل که جشنواره به اردکان یزد منتقل شد، با اعتراضات مردم و هنرمندان رو به رو شدیم چرا که برگزاری این جشنواره نشاطی را در جامعه به ویژه در بین کودکان ایجاد می‌کرد.

ویژه گفت: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با استقبال بی نظیری رو به رو بود به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از اجرای‌های نمایشی دیدن کردند.

او گفت: قرار بود امسال جشنواره باز هم در اردکان باشد، اما پشتیبانی مردم و هنرمندان سبب شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و برخی متولیان مصمم شوند تا این رویداد در همدان برگزار شود.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان گفت: از آنجایی که امسال همدان پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی شده و نتیجه ثبت جهانی هگمتانه نیز نهایی اعلام می‌شود، این فضا مناسب‌ترین بستر برای باز گرداندن جشنواره بود که با همکاری شهرداری و استقبال شهردار این مهم محقق گردید.

ویژه گفت: جلسات هماهنگی برگزار و مکاتبات و جلساتی نیز با وزیر ارشاد انجام شد که در نهایت با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس موفق شدیم این جشنواره را به همدان بازگردانیم.

او در ادامه سخنان خود گفت: از آنجایی که همدان با چند شهر دنیا خواهر خواندگی دارد قرار است به پیشنهاد شهرداری امسال گروه‌هایی از این شهر‌ها نیز در همدان اجرا داشته باشند.

نظر شما