شناسهٔ خبر: 67627484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آبانماه امسال

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان برمیگردد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیمه دوم آبان امسال در همدان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان، مسعود ویژه، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: امسال همدان میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است، رویدادی که نیمه دوم آبان در این شهر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروههای نمایشی در شهرستان‌ها اجرا خواهند داشت گفت: در این دوره ۸ سالن شهر همدان میزبان برنامه ها و نمایش ها خواهند بود.

مدیرکل ارشاد اسلامی همدان با این توضیح که هنوز آمار میهمانان و کشورها مشخص نیست افزود: از امروز فراخوان شرکت در جشنواره منتشر شده و تا یک ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن تعداد گروهها و کشورهای متقاضی شرکت در جشنواره معلوم می‌شود.

وی با بیان اینکه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خاستگاهش همدان بوده است چرا که این شهر استادان بزرگی را در عرصه تئاتر دارد خاطرنشان کرد: در ابتدا عنوان جشنواره که به صورت ملی برگزار می‌شد به عنوان تئاتر امید بود و پس از چند سال این رویداد به جشنواره بین المللی تبدیل شده و در زمره تئاتر های دنیا قرار گرفت به گونه ای که هم اکنون رتبه ۱۳ را در جهان دارد از این رو این جشنواره از پرافتخار ترین و پر اعتبارترین جشنواره های بین المللی است.

ویژه با این توضیح که ما جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را میراث ناملموس شهر همدان می‌دانیم عنوان کرد: خاستگاه جشنواره تئاتر همدان است و باید تلاش کنیم این میراث ناملموس را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ۲۹ دوره ای که جشنواره برگزار شده، ۲۰ دوره در همدان بوده و تنها در چند دوره به دلایلی این رویداد در شهرهای دیگر برگزار شده است گفت: یکی از مسائلی که مورد غفلت واقع شده این است که در بسیاری از کشورها متولی فعالیت های فرهنگی و هنری شهرداری ها هستند که با اعتباراتی که دارند می‌توانند در زمینه پشتیبانی و غیره این رویدادها را حمایت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با تشریح برخی مشکلات موجود اظهار داشت: سال قبل که جشنواره به اردکان یزد منتقل شد، با اعتراضات مردم و هنرمندان رو به رو شدیم چرا که برگزاری این جشنواره نشاطی را در جامعه به ویژه در بین کودکان ایجاد می‌کرد.

وی بیان کرد: جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان با استقبال بی نظیری رو به رو بود به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از اجرای های نمایشی دیدن کردند.

ویژه افزود: قرار بود امسال جشنواره باز هم در اردکان باشد اما پشتیبانی مردم و هنرمندان سبب شد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و برخی متولیان مصمم شوند تا این رویداد در همدان برگزار شود.

وی یادآور شد: از آنجایی که امسال همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی شده و نتیجه ثبت جهانی هگمتانه نیز نهایی اعلام می‌شود، این فضا مناسب ترین بستر برای باز گرداندن جشنواره بود که با همکاری شهرداری و استقبال شهردار این مهم محقق گردید.

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی همدان افزود: جلسات هماهنگی برگزار و مکاتبات و جلساتی نیز با وزیر ارشاد انجام شد که در نهایت با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس موفق شدیم این جشنواره را به همدان بازگردانیم.

وی گفت: از آنجایی که همدان با چند شهر دنیا خواهر خواندگی دارد قرار است به پیشنهاد شهرداری امسال گروه‌هایی از این شهرها نیز در همدان اجرا داشته باشند.

46

نظر شما