شناسهٔ خبر: 67632751 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

آتش سوزی مهیب در خائیز مهار شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش‌سوزی مهیب، گسترده و سرکش منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه سرانجام با تلاش نیروهای امدادی و مردمی بامداد امروز جمعه به‌صورت کامل مهار شد.

صاحب‌خبر -

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش‌سوزی مهیب، گسترده و سرکش منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه سرانجام با تلاش نیروهای امدادی و مردمی بامداد امروز جمعه به‌صورت کامل مهار شد.

علیرضا نیکروز روز جمعه اظهار داشت: هم اینک نیز پایش منطقه از سوی نیروها برای جلوگیری از آتش سوزی مجدد در حال انجام است.

وی تصریح کرد: وقوع این آتش سوزی از روز دوشنبه و از روستای خلیفه ای آغاز و بعد از آن به منطقه حفاظت شده کوه خائیز کشیده شد.

او گفت: عامل اصلی در وقوع و گسترش ابن آتش سوزی مهیب وزش باد شدید و سخت گذر بودن منطقه حفاظت شده خائیز بود.

وی بیان کرد: از همان زمان وقوع حادثه و از بامداد روز سه سنبه تمامی نیروهای امدادی و مدیریت بحران استان به حالت آماده باش درآمد.

وی بیان کرد: با توجه به حفاظت منطقه تحت پوشش برنامه ریزی لازم با استانداری خوزستان در راستای تامین امکانات، بالگرد، نیرو و تجهیزات مقابله با گسترش آتش انجام شد.

نیکروز تصریح کرد: این آتش سوزی با تلاش بی وقفه نیروهای امدادی و مردمی سرانجام بامداد امروز جمعه به صورت کامل مهار شد.

وی افزود: مدیریت بحران کشور در تامین بالگرد آبپاش و انجام بیش از ۱۰ سورتی پرواز برای اعزام نیروها به منطقه دچار آتش سوزی نقش مهمی در اطفای این آتش سوزی داشت.

وی افزود: میزان خسارت این آتش سوزی با بررسی کارشناسانه اعلام خواهد شد.

این آتش سوزی هشت مصدوم هم داشت که شامگاه گذشته با تلاش نیروهای هلال احمر از بالای کوه به پایین هدایت شدند و نجات یافتند.

منطقه حفاظت شده "خاییز" " با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار یکی از هفت منطقه حفاظت شده استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، از شرق به پل "پادوک" در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل است که هم اکنون بدلیل نبود امکانات مناسب آتش در این منطقه زبانه می کشد.

شاخص ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز "کل" و بز به شمار می رود و براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، از مطلوب ترین زیستگاه های کل و بز در کشور است

این منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است که با وجود روستاهای اطراف این منطقه وتعارض منافع آنها، هر ساله بخشی از این منطقه بکر در آتش خاکستر می شوند و نیازمند چاره جویی برای پیشگیری از آتش سوزی است.

۴۰ تا ۵۰ درصد خائیز در آتش سوخت!

یک فعال محیط زیست گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت.

«جواد هادی اصل» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کوه خائیز در آتش سوخت اگر جلوی آن گرفته نشود خائیز نابود می شود.

وی اظهار کرد: در آتش سوزی سال ۹۹ منطقه حفاظت شده پاییز به طور کامل حضور داشتم اما حجم، آسیب ها و خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی بیشتر از آتش سوزی سال ۹۹ است.

این فعل محیط زیست تصریح کرد: قسمت اصلی خائیز ضلع غربی و محدوده تنگ تکاب است که در تلاش هستیم تا آتش به این محدوده و حیات وحش سرایت نکند.

هادی صل تاکید کرد: از مردم و مسئولان انتظار داریم ضمن تشکر از زحمات این چند روز که کمک کردند هم اکنون بیش از پیش نیازمند کمک شما هستیم.

وی بیان کرد: البته باتوجه به اینکه آتش از شهرستان بهبهان استان خوزستان شروع و به منطقه خائیز سرایت کرده تقاضا کمک جدی و عملیاتی از سوی مردم و مسئولان استان خوزستان بخصوص شهرستان بهبهان داریم./ایسنا

گفتنی است که از روز دوشنبه منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش می سوزد و پس از ۴ شبانه روز همچنان آتش سوزی ادامه دارد، آتش از محدوده شهرستان بهبهان به این منطقه سرایت کرده است. یادآور می شود که منطقه حفاظت شده خائیز با ۳۳ هزار هکتار وسعت در بین دو استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان واقع شده است که مدیریت این منطقه بر عهده محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد است.این منطقه حفاظت شده در ۱۵ کیلومتری از شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و هم مرز با شهرستان بهبهان است.

 

نظر شما