شناسهٔ خبر: 67627343 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) آخرین جزئیات از آتش‌سوزی در خائیز؛ چرا این آتش خاموش نمی‌شود؟

آتش سوزی منطقه حفاظت شده "خائیز" بدلیل سرایت آتش از شهرستان بهبهان از روز دوشنبه آغاز شد که برای مدت کوتاهی خاموش شد.

صاحب‌خبر -

شعله‌های مهیب و سرکش آتش در برخی از منطقه حفاظت شده «خائیز» به ۲۰ متر می‌رسد و بعد از سه روز همچنان بی‌رحمانه جنگل‌ها و حیات وحش را می‌سوزاند با این وجود هنوز کمک‌ها و تجهیزات ناکافی نتوانسته برآتش غلبه کند و نیاز فوری به امدادرسانی ملی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده "خائیز" بدلیل سرایت آتش از شهرستان بهبهان از روز دوشنبه آغاز شد که برای مدت کوتاهی خاموش شد.

"محسن پاکباز" روز پنجشنبه اظهار کرد: پس از سه شبانه روز تلاش طبیعت دوستان، منابع طبیعی، محیط زیست و بحران استان همچنان می‌سوزد چرا که بخشی از کوه سخت گذر است و با وجود شعله‌های ۲۰ متری آتش امکان حضور افراد وجود ندارد.

وی در مورد اعزام هواپیمای ایلوشن به منطقه گفت: روز گذشته برای بررسی منطقه، حضور یافت و قرار است امروز از بوشهر پس از بارگیری به منطقه حفاظت شده "خائیز" اعزام شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست در مورد حجم آتش سوزی گفت: آتش سوزی در ۲ بخش است یک قسمت در حوزه بهبهان است و یک بخش هم در حوزه کهگیلویه است که در بخش بهبهان بدلیل سخت گذر بودن امکان دسترسی وجود ندارد.

پاکباز ادامه داد: اگرچه منابع طبیعی شهرستان بهبهان در تلاش برای خاموش کردن آتش هستند، اما انتظار بیشتری از ستاد بحران خوزستان است، چون تجهیزات بیشتری در اختیار دارند.

محیط زیست و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیروی کافی برای خاموش کردن آتش ندارد از طرفی خاموش کردن آتش نیروی حرفه‌ای با لباس و تجهیزات مناسب می‌خواهد که چنین امکاناتی در دسترس نیست و حتی روز گذشته این آتش سوزی یک مصدوم بر جای گذاشت بنابراین جلوگیری از آتش سوزی نیازمند حضور فعال ستاد بحران خوزستان همراه با تجهیزات کافی است.

منطقه حفاظت شده "خاییز" " با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار یکی از هفت منطقه حفاظت شده استان کهگیلویه وبویراحمد است که در فاصله ۱۵ کیلومتری از جنوب به بهبهان، از شرق به پل "پادوک" در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل است که هم اکنون بدلیل نبود امکانات مناسب آتش در این منطقه زبانه می‌کشد.

شاخص‌ترین گونه جانوری منطقه حفاظت شده خائیز "کل" و بز به شمار می‌رود و براساس بررسی سازمان حفاظت محیط زیست، از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز در کشور است

این منطقه در حوزه استحفاظی شهرستان گچساران، کهگیلویه و بهبهان در استان خوزستان واقع شده است که با وجود روستا‌های اطراف این منطقه وتعارض منافع آنها، هر ساله بخشی از این منطقه بکر در آتش خاکستر می‌شوند و نیازمند چاره جویی برای پیشگیری از آتش سوزی است.

برچسب‌ها:

نظر شما