شناسهٔ خبر: 67631442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اختصاصی «تابناک»/

گزینه‌های معاون اولی از چهار به دو رسید/ انتخاب نهایی پزشکیان از بین شریعتمداری و عارف

«مسعود پزشکیان» که جمعه گذشته در جریان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم توانست به عنوان نهمین رئیس جمهور منتخب مردم ایران برگزیده شود، اکنون در مرحله سبک سنگین کردن گزینه های مختلف برای بهره گیری از آنها در دولتش است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار «تابناک»، شاید مهمترین انتخاب او برای دولتش که برگزیدن معاون اول رئیس جمهور است، بزرگترین آزمون او برای ورود به مقوله سکانداری کشور باشد؛ چراکه این فرد باید شخصی باشد که در سطوح مختلف حاکمیت از ارتباطات خوبی برخوردار باشد، بواسطه فرماندهی اقتصادی کابینه، فهم اقتصادی، بازرگانی و صنعتی صحیحی داشته و البته بتواند مورد پذیرش اعضای کابینه   نیز قرار بگیرد.
از هفته گذشته تاکنون نام های مختلفی برای تصدی کرسی معاون اولی دولت پزشکیان مطرح شده است که از جمله آنها می توان به «محمدرضا عارف»، «محمد شریعتمداری»، «حسین دهقان» و «علی طیب نیا» اشاره کرد که اکنون گفته می شود نام دو نفر از اسامی یاد شده از قهرست گزینه های معاون اولی حذف شده و رئیس جمهور منتخب باید از بین دو نفر باقی مانده یک نفر را به عنوان معاون اولش برگزیند.
بواسطه انتصاب «حسین دهقان» در آبان ماه سال سال گذشته و اینکه از صدور حکم رهبری برای وی تنها هشت ماه می گذرد و او انتصابات و تغییرات زیادی در این مجموعه صورت داده است؛ بررسی ها در خصوص دهقان برای پست معاون اولی متوقف شده است. همچنین با توجه به اینکه نام «علی طیب نیا» برای تصدی پست معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس شورای هماهنگی اقتصادی دولت نهایی شده است؛ او نیز از بین گزینه های معاون اولی کنار رفته است.
اکنون «مسعود پزشکیان» با خیال راحت تری قرار به انتخاب معاون اولش از بین دو گزینه باقی مانده دارد. «محمد شریعتمداری» و «محدرضا عارف» تنها گزینه های پیش روی رئیس جمهور منتخب برای تصدی پست معاون اولی ریاست جمهوری هستند و به نظر می رسد که پزشکیان بلافاصله پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف یکی از این دو نفر را برای تصدی این جایگاه مهم و حساس در دولتش معرفی خواهد کرد.
پزشکیان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با قرار گرفتن در جایگاه اول به دور دوم انتخابات راه پیدا کرد و در دور دوم توانست با کسب ۵۷ درصد از آرای مأخوذه و شکست «سعید جلیلی» به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود. او پیش‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ شرکت کرد، اما قبل از آغاز بررسی صلاحیت‌ها به علت ثبت‌نام «اکبر هاشمی رفسنجانی» انصراف داد و در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ هم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد

نظر شما