شناسهٔ خبر: 67628475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«علم پیغمبر» آیینی کهن در گلستان جنوب

آیین «علم پیغمبر»، آیینی دینی مذهبی با قدمت بیش از چهار قرن است که در روز پنجم محرم در شهرستان میناب برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از هرمزگان، آیین «علم پیغمبر» یکی از آیین‌های کهن و مذهبی در جنوب کشور و در شهرستان میناب است که به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جنوب کشور، در شهرستان میناب و در روز پنجم محرم برگزار می‌شود.

 
این آیین که یکی از آیین‌های مهم و بزرگ مذهبی و معنوی برای زنده نگه‌داشتن واقعه عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) در شهرستان میناب محسوب می‌شود ، به‌عنوان بخشی از آیین و سنت‌های مردم در خطه جنوب کشور رایج است که در ماه محرم اجرایی می‌شود و برگزاری این آداب و سنن در مناطق مختلف و شهرهای ایران متفاوت و متنوع است.
 
آیین «علم پیغمبر(ص)» عنوان آیینی است با قدمت حدود چهار قرن در شهرستان میناب که از جایگاه بالایی در امور مذهبی هرمزگان برخوردار است، به‌گونه‌ای که در روز پنجم محرم هر سال بسیاری از افراد برای شرکت در این مراسم از استان‌های هم‌جوار و کشورهای همسایه به میناب سفر می‌کنند.
 
علم پیغمبر(ص) و علم صاحب‌الزمان (عج)،دو علمی هستند که بسیار موردتوجه مردم میناب است به‌گونه‌ای که عصر روز پنجم محرم اکثر مردم این شهر در این مراسم شرکت می‌کنند و در پیشاپیش علم‌ها گوسفند قربانی کرده و شکلات، نقل، گل، سکه و گلاب بر آنها می‌پاشند.
 
پس از آغاز این مراسم ابتدا علم پیغمبر(ص) توسط تعدادی از مؤمنان و افرادی که دارای حسن شهرت و اعتبار مذهبی هستند با عطر و گلاب ناب و سلام‌وصلوات شست‌وشو می‌شود و به هنگام بستن علم (پوشاندن آن به‌وسیله پارچه‌های مرغوب، قیمتی و اعلی نذری و یا خریداری شده) افرادی که از صدای زیبا برخوردار هستند به چاوش خانی مشغول می‌شوند.این مراسم از ماتم قلعه شهرستان با خیل عظیم عزاداران حسینی همراه است و با چاوش‌خوانی و سینه زنی و زنجیر زنی تداوم می یابد.
 
عزاداران حسینی با هدایت سایر علم‌ها موسوم به ائمه اطهار از جلو ماتم قلعه به سمت میدان شهدا و خیابان جهانگیری امینی حرکت می‌کنند و در نهایت با رساندن خود به حسینیه صاحب‌الزمان که علم صاحب‌الزمان (عج) در آن حضور دارد ختم می‌شود.این آیین معنوی هرساله نظر گردشگران داخلی و خارجی از حوزه خلیج‌فارس به خود جلب می‌کند و در این مراسم عزاداری شرکت می‌کنند.
 
«علم پیغمبر» آیینی کهن در گلستان جنوب
 
 
انتهای پیام/
 

نظر شما