شناسهٔ خبر: 67628390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

قالیباف: مجلس و دولت جدید آماده همکاری همه‌جانبه با «بریکس» است

رئیس مجلس شورای اسلامی چهار محور اصلی ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک، را از مهم‌ترین محورهای همکاری میان اعضای بریکس دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت جدید ایران آمادگی همه‌جانبه دارند تا در تمامی این حوزه‌ها با شرکای خود همکاری نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که شب گذشته به منظور شرکت در نشست رؤسای بریکس وارد روسیه شده بود، صبح امروز (پنجشنبه، 21 تیر) در این اجلاس، گفت: در ابتدا مایلم از مراتب همدردی مقامات کشورهای حاضر در این نشست با دولت و مردم ایران دررابطه‌با شهادت غم‌انگیز رئیس‌جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیر عبداللهیان و همراهان آنها، تشکر و قدردانی کنم.

یاد و خاطره و نقش‌برجسته آنها در پیشبرد دیپلماسی چندجانبه‌ جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بریکس را گرامی می‌دارم.وی در ادامه بیان کرد: حضور کشورهای جدید و روند روبه‌رشد تمایل کشورها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چندجانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است.

نظام کنونی جهانی نتوانسته در زمینهٔ حل‌وفصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان‌دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و براین‌اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدیدی در چهارچوب سازمان‌های چندجانبه در حال شکل‌گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه‌گرایی در جهان تسری پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: دراین‌خصوص موضع همیشگی ما، لزوم توجه به یک نظام چندجانبه گرا است. بر اساس چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضاء و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.

توافق اخیر مالی ایران و روسیه از نمونه های موفق دلارزدایی است

قالیباف با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس باید به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در زنجیره ارزش جهانی باشند، گفت: اقتصادهای کشورهای عضو بریکس با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و راهبردی، مکمل، متمم و تقویت‌کننده یکدیگر هستند و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه متقابل همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه است.وی توضیح داد: از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده، دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا است که باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود.

توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه از نمونه‌های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است. گسترش همکاری در تعیین فرایندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس از جمله ظرفیت‌های مهمی است که باید از سوی مجالس عضو، پیگیری و فعال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی چهار محور اصلی ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک، را از مهم‌ترین محورهای همکاری میان اعضای بریکس دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت جدید ایران آمادگی همه‌جانبه دارند تا در تمامی این حوزه‌ها با شرکای خود همکاری نماید.به گفته وی، پارلمان‌های کشورهای عضو، در موفقیت بریکس نقش حیاتی و مهمی دارند و می‌توانند برای برون‌رفت از یک‌جانبه گرایی، قوانین تسهیلگری برای توسعه تجارت وضع کرده و موانع قانونی گسترش همکاری‌های تجاری را بر طرف سازند.

موضوع تحریم‌های اقتصادی به‌عنوان یک تهدید بزرگ در دستور کار بریکس قرار گیرد

قالیباف خاطرنشان کرد: نشست پارلمانی بریکس با تسهیل بحث، گفتگو و همکاری سیاسی و دفاع از حاکمیت قانون می‌تواند زمینه‌ساز و ظرفیت‌ساز برای ارتقای روابط دولت‌های عضو عمل کند. همسویی مجالس عضو بریکس با دولت‌های عضو، می‌تواند ظرفیت دولت را برای اجرای سریع سیاست‌های اقتصادی و تجاری بازتر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد ایران در نشست آفریقای جنوبی، مبنی بر ایجاد گروه دوستی پارلمانی بریکس در مجالس کشورهای عضو جهت تسهیل و تقویت روابط دوجانبه پارلمانی گفت که مجدداً در این نشست پیشنهاد می‌گردد تا نسبت به عملیاتی نمودن این موضوع اقدام لازم صورت گیرد.

قالیباف، عنوان کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که موضوع تحریم‌های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یک‌جانبه گرایانه به‌عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستور کار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد.

معتقدیم که استفاده از راه‌حل حقوقی و سازوکار جمعی و در نتیجه اقدام جمعی در این زمینه می‌تواند نتایج مؤثری در پی داشته باشد.وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی ایران، گسترش روابط و ارتقای تعاملات پارلمانی را جزء اصول محوری خود در نظر گرفته و آن را در راستای منافع ملی و تقویت چندجانبه‌گرایی ارزیابی می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: براین‌اساس آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدف‌مند با همتایان خویش در مجالس عضو بریکس در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی اعلام می‌کنم.

نظر شما