شناسهٔ خبر: 67625292 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

قالیباف: کشورهای عضو بریکس متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای عضو بریکس متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند. توافق اخیر مالی ایران و روسیه از نمونه های موفق دلارزدایی است. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای عضو بریکس متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند. توافق اخیر مالی ایران و روسیه از نمونه های موفق دلارزدایی است.

صاحب‌خبر -
 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که شب گذشته به منظور شرکت در نشست روسای بریکس وارد سن‌پترزبورگ روسیه شده بود،  در این اجلاس گفت: در ابتدا مایلم از مراتب همدردی مقامات کشورهای حاضر در این نشست با دولت و مردم ایران در رابطه با شهادت غم‌انگیز رئیس جمهور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها، تشکر و قدردانی کنم. یاد و خاطره و نقش برجسته آنها در پیشبرد دیپلماسی چند جانبه‌ی جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بریکس را گرامی میدارم.

وی در ادامه بیان کرد:حضور کشورهای جدید و روند رو به رشد تمایل کشورها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چند جانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است. نظام کنونی جهانی نتوانسته در زمینه‌ی حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و بر این اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدیدی در چهارچوب سازمانهای چند جانبه در حال شکل گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه گرایی در جهان تسری پیدا کند.

قالیباف افزود: در این خصوص موضع همیشگی ما، لزوم توجه به یک نظام چندجانبه گرا است. بر اساس چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضاء و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس باید به دنبال نقش آفرینی بیشتر و موثرتر در زنجیره ارزش جهانی باشند، گفت: اقتصادهای کشورهای عضو بریکس با ظرفیتهای متعدد در حوزه‌های مختلف و راهبردی، مکمل، متمم و تقویت کننده یکدیگر هستند و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه متقابل همکاری های دوجانبه و چند جانبه است.

وی توضیح داد: از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده، دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا است که باعث قطع یکی از اهرمهای اصلی فشار امریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود. توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه از نمونه های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است. گسترش همکاری در تعیین فرآیندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس از جمله ظرفیتهای مهمی است که باید از سوی مجالس عضو، پیگیری و فعال شود.

قالیباف چهار محور اصلی ترانزیت، انرژی، تجارت و بانک، را از مهمترین محورهای همکاری میان اعضای بریکس دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی و دولت جدید ایران آمادگی همه جانبه دارند تا در تمامی این حوزه ها با شرکای خود همکاری نماید.

به گفته وی، پارلمانهای کشورهای عضو، در موفقیت بریکس نقش حیاتی و مهمی دارند و میتوانند برای برون رفت از یکجانبه گرایی، قوانین تسهیل گری برای توسعه تجارت وضع کرده و موانع قانونی گسترش همکاریهای تجاری را بر طرف سازند.

قالیباف خاطرنشان کرد؛ نشست پارلمانی بریکس با تسهیل بحث، گفتگو و همکاری سیاسی و دفاع از حاکمیت قانون میتواند زمینه ساز و ظرفیت ساز برای ارتقای روابط دولتهای عضو عمل کند. همسویی مجالس عضو بریکس با دولتهای عضو، می تواند ظرفیت دولت را برای اجرای سریع سیاستهای اقتصادی و تجاری بازتر کند.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران در نشست آفریقای جنوبی، مبنی بر ایجاد گروه دوستی پارلمانی بریکس در مجالس کشورهای عضو جهت تسهیل و تقویت روابط دوجانبه پارلمانی گفت که مجددا در این نشست پیشنهاد می‌گردد تا نسبت به عملیاتی نمودن این موضوع اقدام لازم صورت گیرد.

رییس مجلس افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که موضوع تحریم های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه گرایانه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستورکار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد. معتقدیم که استفاده از راه حل حقوقی و سازوکار جمعی و در نتیجه اقدام جمعی در این زمینه می‌تواند نتایج مؤثری در پی داشته باشد.

قالیباف اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی ایران، گسترش روابط و ارتقای تعاملات پارلمانی را جزء اصول محوری خود در نظر گرفته و آن را در راستای منافع ملی و تقویت چندجانبه گرایی ارزیابی میکند.

بر این اساس آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس عضو بریکس در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی اعلام می کنم.

انتهای پیام/

نظر شما