شناسهٔ خبر: 67628245 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوگاه آوارگان آشتی در سلیمانیه عراق بسته شد

بغداد - ایرنا - وزیر مهاجرت عراق گفت که پس از خروج آخرین خانواده‌های آواره از اردوگاه «آشتی» در سلیمانیه این اردوگاه به طور کامل بسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنچشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق، ایوان فائق جابرو، وزیر مهاجرت عراق با اعلام این خبر گفت که پس از خروج آخرین خانواده های آواره، این اردوگاه به صورت کامل بسته شد.

فائق بر اهمیت این اقدام در مسیر تحقق عراقی بدونه اردوگاه آوارگان تاکید کرد.

وی افزود که سایر آوارگان در استان های اربیل و دهوک سکونت دارند و کمیته ای از سوی نخست وزیری برای بررسی سازوکارهای بستن کامل اردوگاه ها و ارائه همه نوع تسهیلات لازم به آوارگان برای بازگشت به مناطق اصلی خود تشکیل شده است.

ایوان فائق جابرو گفت که در راستای اجرای مصوبه هیئت دولت مبنی بر بستن همه اردوگاه ها تلاش خواهیم کرد.

وی ضمن تقدیر از همکاری همه مسئولان و نیروهای امنیتی در سلیمانیه، ابراز امیدواری کرد که میان دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان برای بستن پرونده آوارگان همکاری وجود داشته باشد.

براساس این گزارش مدیر بخش استانهای اقلیم کردستان در وزارت مهاجرت عراق نیز در گفت و گو با رسانه های این کشور گفت که ۶۰ خانوادەای که در کمپ آشتی نزدیک عربت مانده بودند به مناطق خود بازگشتند و اکنون هیچ خانواده آوارەای در آنجا باقی نمانده است.

وی گفت: پس از سال ها و پس از بازگشت همه آوارگان، اردوگاه آشتی به طور کامل بسته شد.
این مسئول وزارت مهاجرت عراق افزود: در استان سلیمانیه هیچ یک از کمپهای آوارگان باقی نمانده و همه آنها بسته شده اند.

پس از حمله تروریست های داعش در ژوئن ۲۰۱۴، اردوگاه آشتی پذیرای ۱۹۰۰ خانواده از مرکز و جنوب عراق بود.

بر اساس لایحه شورای وزیران عراق، تمامی اردوگاه ها در سراسر عراق باید تا پایان ماه جاری بسته شوند و پس از آن تاریخ، دولت هیچ کمکی برای اردوگاه ها نخواهد فرستاد.

شایان ذکر است تعداد آوارگان در اقلیم کردستان قریب به ۱۵۷ هزار نفر است که در ۲۳ کمپ و اردوگاه در سراسر اقلیم کردستان استقرار یافته‌اند. دولت فدرال عراق در چند هفتۀ گذشته تصمیم گرفت که این آوارگان به زادگاههای خود بازگردند و این درحالیست که دولت اقلیم کردستان معتقد است که هنوز زمینۀ مناسب برای بازگشت آوارگان فراهم نشده و بازگشت این آوارگان مستلزم زمینه‌سازی شایسته برای آنان است.

مخالفت دولت اقلیم کردستان با بازگشت آوارگان در حالی است که بیش از ۸۰ درصد هزینه‌های آنان بر عهدۀ دولت اقلیم کردستان است و سالانه مستلزم صرف بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار است.

نظر شما