شناسهٔ خبر: 67629199 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مجارستان: نمی‌خواهیم ناتو به یک ائتلاف ضد چین تبدیل شود

مجارستان اعلام کرد که نمی‌خواهد ناتو تبدیل به یک بلوک ضد چین شود و از حرکت به این سمت نیز حمایت نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان امروز پنجشنبه ضمن تاکید بر این مسئله همچنین گفت که عضویت اوکراین در ناتو وحدت درون این ائتلاف را تضعیف می‌کند.

پیش نویس بیانیه نشست سران ناتو، چین را به عنوان یک تسهیل‌گر تعیین کننده برای روسیه در جنگ علیه اوکراین توصیف کرده و مدعی شده است که پکن به ایجاد چالش‌های نظام‌مند برای اروپا و امنیت آن ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه مجارستان در پاسخ به سوال تلویزیون دولتی این کشور درباره تلاش‌های ائتلاف سازی ناتو در منطقه هند- اقیانوس آرام، گفت: ناتو یک ائتلاف دفاعی است. ما نمی‌توانیم آن را به یک بلوک ضد چین تبدیل کنیم. 

چین یک شریک مهم تجاری و سرمایه گذاری برای مجارستان است در حالیک ه سایر اعضای اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به پکن هستند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به دنبال سفر به مسکو و کی‌یف، روز دوشنبه با شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در پکن به منظور گفتگو درباره توافق صلح احتمالی اوکراین دیدار کرد. 

گفتگوهای وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برخی از سران اتحادیه اروپا را عصبانی کرد در حالی که این بلوک به خاطر جنگ اوکراین از تماس‌های سطح بالا با مسکو اجتناب می‌کند.

در نشست سران ناتو، رهبران کشورها به حمایت از اوکراین متعهد شدند. پیش نویس بیانیه بر حمایت از کی‌یف در مسیر پیوستن به این ائتلاف نظامی تاکید دارد.

وزیر خارجه مجارستان در این باره بیان کرد: عضویت اوکراین نه تنها وحدت ائتلاف را تقویت نمی‌کند بلکه آن را تضعیف می‌کند، چرا که دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در مورد عضویت (کی‌یف) وجود دارد.

او اضافه کرد: عضویت اوکراین در ناتو شخصیت دفاعی این ائتلاف را نیز تقویت نمی‌کند زیرا در عمل خطر درگیری آشکار بین روسیه و ناتو را ایجاد می‌ کند.

سیارتو همچنین پیش از این در مورد وضعیت ناتو به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ این ائتلاف وضع بهتری داشت.

انتهای پیام/

نظر شما