شناسهٔ خبر: 67626310 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

حجم مبادلات تجاری کردستان ۶ میلیارد دلار است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری استان حدود شش میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: حجم مبادلات تجاری استان حدود شش میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ بختیار خلیقی در دیدار با نماینده تام‌الاختیار وزارت صنعت معدن و تجارت در شورای هماهنگی و پشتیبانی راهیان نور کشور در سنندج، اظهار کرد: بازگشت ۷۷ واحد به چرخه تولید به مدد عارضه‌یابی و کارشناسی‌های دقیق و همچنین حمایت‌های مجموعه صمت استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این اقدام ارزشمند، گامی مهم در راستای تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود، افزود: افزایش تولید این واحدها، به رونق چرخه‌های تولیدی و زنجیره‌های ارزش در استان منجر خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: مجموعه صمت کردستان با رسالت عظیم خود، نقشی کلیدی در اقتصاد استان ایفا می‌کند و این مجموعه ۴۲ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۷ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

خلیقی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۶۶۱ واحد صنعتی در استان وجود دارد که در دو سال اخیر، با عارضه‌یابی و کارشناسی‌های صورت گرفته، ۷۷ واحد صنعتی معدنی به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی تصریح کرد: با وجود اقدامات مثبت در حوزه صنعت، مشکلاتی نیز از جمله تخصیص ارز و سرانه پایین زمین صنعتی در استان وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در راستای طرح‌های سرمایه‌گذاری، شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بوده‌ایم و مجوزهای بی‌نام برای جذب سرمایه‌گذار و همچنین ۱۸ طرح و پروژه در زنجیره فولاد در حال اجرا هستند که پنج پروژه از این طرح‌ها به اتمام رسیده و بقیه تا پایان سال ۹۶ تکمیل خواهند شد.

خلیقی با اشاره به وضعیت حوزه معدن، گفت: استان کردستان ظرفیت‌های خوبی در حوزه معدن دارد و به لحاظ ذخایر معدنی، رتبه پنجم کشور را دارا است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، ۷۹ میلیون تن ذخیره قطعی در ۱۸ گونه ماده معدنی در استان شناسایی شده و ۱۲۱ محدوده امیدبخش نیز در استان شناسایی و زمینه سرمایه گذاری در آنها فراهم شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با توجه به موقعیت استراتژیک استان در کریدور شمال غرب به جنوب غرب، تصریح کرد: وضعیت تجارت در کردستان مطلوب است و مبادلات تجاری با کشور عراق و سوریه از جمله نقاط قوت این حوزه هستند.

خلیقی با اشاره به پیگیری‌های رئیس جمهور شهید، ادامه داد: در سال گذشته راه آهن سنندج به بهره‌برداری رسید و در زمینه تجارت ریلی نیز می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع، حجم مبادلات تجاری استان حدود شش میلیارد دلار است که بیشترین سهم آن به مبادلات با کشور عراق اختصاص دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه مجموعه صمت در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شاهد رونق روزافزون این بخش در استان خواهیم بود، اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذاران و رفع موانع تولید، کلید توسعه اقتصادی استان است.

نظر شما