شناسهٔ خبر: 67624551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله میرباقری:

امت در گذر از سختی‌ها ساخته می‌شوند

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه کلید گنج‌های دنیا در اختیار پیامبر بود و پیامبر از آن استفاده نکردند تا امت در گذر از سختی‌ها ساخته شوند، گفت: پیامبر فرمودند دنیا خانه کسی است که خانه ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله میرباقری شب پنجم محرم در حرم فاطمه معصومه سلام الله علیها ضمن بیان اینکه خدای متعال در اواخر سوره برائت نسبت به کسانی که به ظاهر همراه رسول اکرم (ص) بودند چند دسته را معرفی می‌کند، اظهار داشت: یک دسته "سابقون" از مهاجرین و انصار هستند که در رأس آنها امیرالمومنین علیه السلام است و دسته دیگر تابعینی هستند که نقاط قوت سابقون را دارند.

وی با تاکید براینکه سابقون و تابعین به فوز عظیم رسیدند، گفت: عده‌ای اطراف پیامبر اکرم (ص) نقشه‌های خود را در سر پروراندند و کارآزموده و پنهان کار بودند و اگر خدای متعال آنها را به پیامبر اکرم (ص) معرفی نمی‌کرد ناشناخته بودند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه همه عالمین باید از قرآن بهره‌مند شوند، گفت: خداوند می‌فرماید نسبت به کتاب قرآن مداهنه می‌کنید و بهره شما از قرآن این است که آن را تکذیب می‌کنید؛ خداوند می‌فرماید منافقین سه بار عذاب می‌شوند که دو مرتبه در عالم و یک مرتبه در زمان ظهور است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه خداوند دو گروه دیگر را هم در این آیات یاد می‌کند، گفت: یک دسته افرادی هستند که از حضرت جدا نشدند و طرح و نقشه‌ای هم ندارند؛ ولی جزو اهل سبقت هم نیستند و از آنها هم تبعیت نمی‌کنند؛ این افراد به خدا و پیامبر ایمان دارند؛ ولی اعمالشان مخلوط است و در کنار عمل صالحی که انجام می‌دهند گناه هم می‌کنند؛ ولی یک ویژگی دارند که به گناه خود اعتراف دارند؛ این خیلی امتیاز بزرگی است؛ زیرا انسان اگر خطا کند و معترف به خطای خود نباشد هیچ‌وقت از خطا بیرون نمی‌آید.

وی افزود: در روایت داریم که دسته چهارم برخی از شیعیان هستند که عملشان درست و غلط دارد که خداوند درباره این افراد مانند سابقون و پیروانشان وعده قطعی بهشت نداده؛ ولی از طرف دیگر آنها را تهدید به عذاب هم نکرده و می‌فرماید امید است که خداوند به آنها رجوع کند و وعده به مغفرت داده است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: دسته پنجم که خداوند در این آیات یاد کرده است مرجون هستند که امر آنها به تأخیر افتاده و خداوند یا عذابشان می‌کند و یا به آنها رجوع می‌کند؛ ولی برخلاف معترفان به گناه خود، خداوند با علم و حکمتش با آنها رفتار خواهد کرد نه با رحمت و مغفرتش.

وی با بیان اینکه در روایات داریم خداوند وقتی می‌فرماید امید است اهل اعتراف را ببخشد به این معنی است که خدا حتماً آنها را می‌بخشد، تصریح کرد: شیعیان خطاکار از گروه چهارم هستند که بعضاً خطا‌های بزرگی هم مرتکب می‌شوند از جمله کاری که ابولبابه کرد که در غزوه بنی‌قریظه وقتی یهودیان از پیامبر خواستند که در رابطه‌ با تسلیم‌ شدنشان با او مشورتی داشته باشند او با اشاره دست خود به گردن به آنها فهماند که اگر تسلیم شوید پیامبر همه شما را خواهد کشت؛ لذا مانع تسلیم‌شدنشان شد؛ بعد که فهمید چه خطای بزرگی کرده در مسجدالنبی خودش را به ستون بست تا خدا او را ببخشد و بعد این آیه در شأن او نازل شد و وعده به رحمت و مغفرت داد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به طرح خدا برای پاک‌کردن شیعیان خطاکار، گفت: در جریان ابولبابه، او از پیامبر خواست که تمام اموالش را در راه خدا بدهد که حضرت قبول نکردند، تا اینکه رسید به یک‌سوم مالش که حضرت قبول کردند و او یک‌سوم اموالش را در راه خدا داد؛ خداوند در ادامه آیه می‌فرماید افرادی که ایمان دارند؛ ولی در عمل خطایی دارند از مال خود صدقه بدهند تا مورد رحمت و مغفرت خدا قرار گیرند.

وی با بیان اینکه خمس، زکات و صدقه‌ای که ما می‌دهیم با مالیاتی که مردم در امپراطوری‌ها می‌دهند فرق دارد، خاطرنشان کرد: مالیت مال انسان را تطهیر نمی‌کند؛ بلکه فقط حفره‌های اقتصادی حکومت را پر می‌کنند؛ ولی خمس و زکات فقط برای پر کردن حفره‌های اقتصادی کشور نیست؛ بلکه معیار سخاوت است و صفت بخل را از ما دور می‌کند و مال انسان را تطهیر می‌کند.

آیت الله میرباقری با تأکید بر اینکه کلید گنج‌های دنیا در اختیار پیامبر بود و پیامبر از آن استفاده نکردند تا امت در گذر از سختی‌ها ساخته شوند، گفت: پیامبر فرمودند دنیا خانه کسی که خانه ندارد و در روایت دیگری فرمودند هرکس مال دنیا را جمع می‌کند از عقل بی‌بهره است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر با در اختیار داشتن کلید گنج‌های زمین و آسمان نیازی به گرفتن خمس و زکات از امت ندارد، گفت: قرآن می‌فرماید خزائن آسمان و زمین مال خداست ولی منافقان شعور ندارند و فکر می‌کنند که پیامبر برای پول و مال دنیا امت را به‌دور خود جمع کرده است؛ خداوند می‌فرماید مبادا مال و فرزندان شما را از خدا غافل کند و اگر این کار را کنید خسارت خواهید کرد؛ ولی اگر مال خود را در اختیار خدا و رسول قرار دهید تطهیر می‌شوید و رشد خواهید کرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه افرادی که احساس می‌کنند اگر در کربلا بودند نمی‌توانستند خود را به امام حسین (ع) برسانند و در رکاب ایشان شهید شوند و به گناهان خود اعتراف دارند می‌توانند با خرج مال خود در راه خدا گناهان خود را جبران کنند و خدا آنها را ببخشد گفت: افرادی که در جنگ احد فرار کردند یک عده منافقون بودند؛ ولی عده دیگر آرزوی شهادت داشتند؛ ولی شیطان به‌خاطر کار‌هایی که انجام داده بودند و نقطه‌ضعف داشتند آنها را گمراه کرد.

نظر شما