شناسهٔ خبر: 6762354 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فانی: برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش را به تعالی می رساند

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از اولویت های پیش روی وزارت آموزش و پرورش اجرای برنامه های شش توسعه است زیرا این برنامه می تواند آموزش و پرورش را از سال 95 تا 99 به تعالی برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا علی اصغر فانی روز یکشنبه در سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: این امر محقق خواهد شد به شرط آنکه برای تدوین و تصویب برنامه های این وزارتخانه وقت گذاشته شود و به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش و پرورش توجه شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بر اجرایی کردن سند تحول نظام آموزشی تاکید شده است اظهار کرد: اکنون نقشه راه این سند آماده شده که با اتکا به آن آموزش و پرورش بهتر می تواند در طول برنامه ششم توسعه به اهداف مد نظر دست پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 131 راهکار در سند تحول نظام آموزشی تعریف شده است گفت: هر سال حدود صد برنامه و فعالیت برای اجرا در نقشه راه پیش بینی شده است که امید است بتوانیم به گونه ایی در برنامه ششم توسعه احکام و تکالیف را به پیش ببریم تا بتوان به اهداف مد نظر دست یافت.

فانی یادآور شد: فراهم کردن زیرساخت ها برای اجرای سند تحول، همدلی در وزارت آموزش و پرورش و همکاری در بیرون از این وزارتخانه از لوازم اجرای سند تحول است و بدون فراهم کردن زیرساخت ها، بودجه و امکانات در حوزه تعلیم و تربیت نمی توان توقع داشت اهداف سند تحول محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مهر ماه 1394 زمانی است که نظام آموزشی 6-3-3 سند تحول را در همه دوره های تحصیلی در بر می گیرد که البته این امر با مشکلاتی همچون کمبود نیروی انسانی متخصص و فضای آموزشی همراه خواهد بود.

فانی در ادامه به موضوعات مهم مورد بحث در اجلاس سی و دوم اشاره کرد و گفت: از آنجا که این وزارتخانه با مشکل کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی در مهرماه 94 مواجه است برای رفع این مشکلات روسا و مدیران آموزش و پرورش در کارگروه های تخصصی به بحث می نشینند.

وی بررسی طرح رتبه بندی فرهنگیان که اجرای آن از مهرماه 94 آغاز می شود را از دیگر موضوعات مورد بحث در این اجلاس ذکر کرد و گفت: برای اجرای این طرح در سال 94 یک هزار و 350 میلیارد تومان و برای سال 95 سه هزار و 500 میلیارد تومان به تصویب هیات دولت رسیده است که این بودجه جدای از اعتبارات سنواتی آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه معلمان را ستون فقرات این وزارتخانه دانست و گفت: هر توفیقی که در آموزش و پرورش و کشور مشاهده می شود مرهون تلاش ها و مجاهدت های معلمان است و روسای آموزش و پرورش مناطق نیز به عنوان لایه اجرایی مدیریتی در این وزارتخانه نقش کلیدی دارند.

فای اظهار امیدواری کرد با همفکری و همدلی دولت و ملت و تلاش های مجلس بتوانیم بخشی از مشکلات معلمان را رفع کرده و در یک بازه زمانی معقول در سه حوزه منزلت، هویت و معیشت معلمان گام های بلندی برداریم.

فانی در ادامه با تاکید بر سیاست های پنجگانه محور در آموزش و پرورش گفت: این سیاست ها ادامه خواهد داشت و امیدوارم در ادامه ساماندهی نیروی انسانی بحث بهسازی منابع سازمان نیز دنبال شود.

وی گفت: توسعه عدالت آموزشی در ادامه فعالیت های آموزش و پرورش مورد تاکید بوده و همچون سال گذشته توسعه پیش دبستانی و انسداد موانع بی سوادی در دستور کار خواهد بود.

وی با بیان این که دولت مصمم است دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود نداشته باشد یادآور شد: قریب به 99 درصد دانش آموزان لازم التعلیم را در کلاس ها داریم و هنوز بیش از یک درصد از دانش آموزان تحت پوشش نیستند.

وی در مورد این دانش آموزان تصریح کرد: این افراد یا توسط خانواده هایشان به مدارس راه پیدا نمی کنند یا مشکلات ذهنی دارند و مدارسی در آن مناطق وجود ندارد.

فانی ادامه داد: امیدوارم در طول برنامه ششم توسعه با تاکید بر اجباری کردن آموزش در دوره ابتدایی و اول متوسطه بچه ها را از تحصیلات لازم برخوردار کنیم.

وی با بیان این که مصوبه مناسبی در دولت یازدهم در مورد سوادآموزی به تصویب رسیده است اظهارداشت: ایجاد انعطاف در سوادآموزی و استفاده از بخش غیردولتی می تواند گام موثری برای ریشه کنی بی سوادی در جامعه باشد.

فانی با تاکید بر آموزش و پرورش دختران گفت: این امر در سند آموزش کشور و نیز در سندی که در سال 2000 در کشور مالزی به امضای وزرای آموزش و پرورش دنیا رسید دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیش رو در امر آموزش و پرورش در منطقه توسط یونسکو شناخته شده است.

فانی گفت: امروز دنیا به این جمع بندی قطعی رسیده که کلید توسعه یافتگی پایدار در گرو آموزش است و اگر در جامعه ای هستیم که در آن توسعه یافتگی پایدار باشد راهی جز توسعه آموزش نداریم.

وی ادامه داد: ما در برنامه ششم توسعه علاوه بر تحقق سند تحول باید نیم نگاهی هم به تکالیف جهانی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در توسعه عدالت آموزش تحت توازن در رشته ها و شاخه از اهمیت بالایی برخوردار است.

فانی در ادامه با اشاره به توسعه دیپلماسی آموزشی اظهارداشت: باید تجربیاتی که به برکت انقلاب طی 36 سال گذشته آموخته ایم را به سایر کشورها منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران این توانمندی را دارد تا به سایر کشورها تجربیات خویش را ارایه دهد.

وی در ادامه با اشاره به ایفای نقش آموزش و پرورش و وظایف دولت گفت: آموزش و پرورش در دولت یازدهم با عقد قراردادهای متفاوت با نهادهای مختلف اقدامات موثری داشته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید نقش خودمان را در قالب مهارت های زندگی به دانش آموزان ایفا کنیم چرا که صرف آموختن دانش زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و غیره به کشور کمک نمی کند.

فانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در کنار آموزش های علمی، رفتارسازی کند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای تحول در فرایند یادگیری گفت: نیازمند پژوهش محور کردن امر آموزش در کشور هستیم هر چند که در ابتدای مسیر بوده و باید به عنوان یک هدف آن را دنبال کنیم.

فانی ادامه داد: پژوهش محور کردن آموزش به عنوان یک هدف می تواند توسعه خلاقیت و نوآوری را در پی داشته باشد.

وی اظهارداشت: امیدواریم با اصلاح روش ها، جهت گیری های آینده و با تعریف فعالیت های جدید آموزشی، امر پژوهش محور را در این وزارتخانه تقویت کنیم.

فانی با تاکید بر یادگیری فناوری های نوین در آموزش و پرورش گفت: باید از فناوری های نوین در حوزه آموزش و پرورش بهره مند شویم و گام نخست آماده سازی نیروی انسانی سازمان برای استفاده از این فناوری ها، تجهیز مدارس به سخت افزارهای لازم و استفاده دانش آموزان از آنان است.

وزیر آموزش و پرورش استفاده از منابع استانی و شهرستانی در تامین نیازهای این وزارتخانه را از دیگر موارد مهم دانست و یادآور شد: چشم داشتن به مرکز ستاد وزارتخانه اشتباه بزرگی است هر چند که دولت کارش را انجام می دهد اما باید از امکانات محلی و مناطق در زمینه های فضاهای آموزشی و مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش بهره مند شویم.

فانی با تاکید بر توجه به نخبگان و استعدادهای برتر اظهارداشت: باید تلاش کنیم سرمایه های خدادادی را رشد داده و از وجودشان به نحو احسنت بهره مند شویم.

وی با اشاره به توسعه و ارتقای ورزش دانش آموزی گفت: المپیادهای مدارس که سال گذشته برگزار شد تجربه خوبی در این زمینه بود که امیدواریم این روند ادامه یابد.

وی در ادامه استفاده از امکانات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از دیگر اولویت های آموزش و پرورش دانست و اظهارداشت: این وزارتخانه می تواند در بهداشت مدارس و تقویت جسم دانش آموزان و توسعه بهداشت مدارس شبانه روزی موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به حوزه پرورشی نیز گفت: فعالیت های پرورشی در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و زیبایی شناختی دانش آموزان که در سند تحول ذکر شده می تواند موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: مباحثی همچون قرآن، آشنایی دانش آموزان با ائمه و استفاده از آیات پرتکرار برای حفظ دانش آموزان و ورود قرآن به زندگی آنان و اقامه نماز در مدارس و توسعه فعالیت های مشاوره ای مباحثی است که در سال آینده نیز با عمق بیشتر دنبال خواهد شد.

فراهنگ**9187**1883**9132