شناسهٔ خبر: 67621344 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قسمت سوم:

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

تهران - ایرنا - بازی‌های تابستانی المپیک از بیش از یک قرن گذشته تا کنون شاهد بروز چهره‌های ورزشی که به نوعی متفاوت ظاهر شده و نام خود را در تاریخ المپیک جاودانه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بازی‌های المپیک پاریس از ۵ تا ۲۱ مردادماه سال جاری در شرایطی برگزار می‌شود که طی آن نمایندگان کشورهای مختلف برای اثبات شایستگی‌های خود به میدان می‌روند. شعار المپیک سریعتر، بالاتر و قوی‌تر است. چهره‌هایی در ادوار مختلف المپیک جاودانه شدند که در این گزارش به معرفی برخی از این نامداران دنیای ورزش پرداخته‌ایم.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۱- مایکل فلپس (آمریکا، شنا)

مایکل فلپس، او بدون شک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک است، رکوردهایی که این شناگر آمریکایی از خود بر جای گذاشته و مدال‌هایی که کسب کرده، او را در عرصه ورزش بی‌همتا و البته دست نیافتنی ساخته است.

او در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ موفق به کسب ۲۸ مدال المپیک شد که ۲۳ تای آن طلا بود و به نظر نمی‌رسد این رکوردها به همین راحتی شکسته شود. فلپس جدا از زندگی حرفه‌ای و سالمی که در طول دوران ورزشی خود داشته به نوعی الهام‌بخش سایر ورزشکاران از جمله شناگران است و این نوید و پیام را می‌دهد که می‌توان در عرصه بزرگی مانند میدان المپیک، موفق و خاص بود، حتی برای هیمشه.

این فوق‌ستاره المپیکی از سن ۱۵ سالگی اولین المپیک خود را تجربه کرد که در ماده ۲۰۰ متر پروانه عنوانی بهتر از پنجمی را به دست نیاورد اما تلاش، پیگیری و زندگی حرفه‌ای در نهایت از او یک چهره بی‌نظیر و موفق در تاریخ المپیک ساخت. او همچنین در المپیک پکن به تنهایی ۸ مدال به دست آورد تا از این بابت نیز یک رکوردار باشد.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۲- کارل لوئیس (آمریکا، دوومیدانی)

دو دهه قبل از ظهور یوسین بولت جاماییکایی، ستاره بی‌چون و چرای دنیای دوومیدانی، کارل لوئیس آمریکایی بود و از او به عنوان بهترین دونده دوران نام برده می‌شود. کسی که یک دهه در دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، ۴ در ۱۰۰ متر امدادی و پرش طول همواره یکی از بهترین ها بود و بارها رکوردهای جهانی را فرو ریخت.

او با کسب ۴ مدال طلای المپیک در لس‌آنجلس ۱۹۸۴، پیروزی در ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر، پرش طول و ۴ در ۱۰۰ متر امدادی توانمندی‌های خود را ثابت کرد و ۵ مدال طلای المپیک دیگر را در سئول ۱۹۸۸، بارسلونا ۱۹۹۲ و آتلانتا ۱۹۹۶ به دست آورد تا نام خود را در تاریخ بازی‌های المپیک جاودانه سازد. او یکی از سه ورزشکار المپیکی است که چهار بار در یک مسابقه انفرادی برنده شده و یکی از چهار ورزشکار المپیکی است که در کنار لاتینینا، اسپیتز و نورمی موفق به کسب ۹ مدال طلا شده است.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۳- لاریسا لاتینینا ( اتحاد جماهیر شوروی،‌ ژیمناستیک)‌

لاریسا لاتینینا قبل از اینکه مایکل فلپس، اسطوره شنا در ۲۰۱۲ لندن از تعداد مدال‌هایش پیشی بگیرد، رکورد بیشترین مدال المپیک را در اختیار داشت. این ژیمناست، نماینده اتحاد جماهیر شوروی در بازی‌های المپیک بود و در مجموع ۱۸ مدال به دست آورد که شامل ۹ مدال طلا در ملبورن ۱۹۵۶، رم ۱۹۶۰ و توکیو ۱۹۶۴ بود. در حالی که بسیاری سیمونه بایلز را به عنوان بهترین ژیمناستیک تمام دوران معرفی می‌کنند، ثبات لاتینینا در بازی‌ها به این معنی است که او بهترین ورزشکاری است می‌توان در صحنه المپیک شاهد حضور او بود.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۴- یوسین بولت (جامائیکا، دوومیدانی)

یوسین بولت که از او به عنوان سریعترین انسان جهان هم یاد می‌شود انقلابی در دوی سرعت ایجاد کرد؛ این دونده جامائیکایی با داشتن رکوردهای جهانی در دوی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر ترکیبی از سرعت و نمایش را به نمایش گذاشته و چشم علاقه‌مندان به این رشته را به خود خیره کرد. هر چند دوومیدانی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های المپیکی به شمار می‌رود اما حضور چهره‌ای مانند یوسین بولت کافی است تا این علاقه‌مندی به اوج برسد. برنده ۸ مدال طلای المپیک بارها هیجان را به سکوی‌های المپیک کشاند و دوربین‌های خبری را محصور توانمندی‌های خود کرد.

در حالی که یوسین بولت ممکن است به اندازه سایرین در این لیست مدال‌های المپیک نداشته باشد اما موقعیت او نشان دهنده تسلط مطلق وی در ورزش و شخصیت پرشور او است که او را به چهره‌ای خاص در بازی المپیک تبدیل کرد.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۵- جسی اونز (آمریکا، دوومیدانی)

در حالی که جسی اونز فقط در یک دوره المپیک شرکت کرده، اما رفتار و واکنش او بر تبعیض و تعصب غلبه کرد و در شرایط سخت آن دوران موفق به کسب چهار مدال آنهم از رنگ طلای المپیک شد. پیروزی جسی اونز در المپیک ۱۹۳۶ برلین به عنوان یک دستاورد بزرگ در تاریخ المپیک به شمار می‌رود، موفقیت او باعث شد روایتی متضاد و بر خلاف جریان‌های اجتماعی و سیاسی غالب آن زمان و آلمان نازی در تاریخ ثبت شود تا او را به یک چهره خاص المپیکی تبدیل کند. موفقیت اونز کافی بود تا او را به نمادی برای ورزشکاران و غیر ورزشکارانی تبدیل کند که به دنبال عدالت و برابری بودند.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۶- مارک اسپیتز ( آمریکا،‌ شنا)

رکوردهای او هر چند دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید اما در نهایت توسط هموطن او شکسته شد. این شناگر آمریکایی در بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ عملکرد موفقی داشت. این شناگر بازنشسته آمریکایی با کسب ۷ مدال طلا در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ بهترین دستاوردی را که در آن زمان، یک ورزشکار در یک دوره المپیک به آن رسیده‌ است را به ثبت رساند.

این آمار به همراه ۲مدال طلا که در مکزیکوسیتی ۱۹۶۸ به دست آمد، ۹ مدال طلای تاریخی را برای او به ارمغان آورد. اسپیتز رکورد بیشترین مدال طلای کسب شده در یک بازی المپیک را به مدت ۳۶ سال در اختیار داشت و سرانجام با کسب ۸ مدال طلا در پکن ۲۰۰۸ از سوی فلپس شکسته شد.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۷- نادیا کومانچی (رومانی، ژیمناستیک)

نادیا کومانچی در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به کمال رسید و اولین ژیمناستی شد که در مسابقات المپیک نمره کامل ۱۰ را به دست آورد، آن هم در شرایطی که او تنها ۱۴ سال سن داشت. این بانوی رومانیایی با مجموع ۵ مدال طلا در بازی‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ نام خود را در تاریخ بازی‌های المپیک ماندگار کرد و تصویری زیبا از این ورزش را به نمایش گذاشت. موفقیت او نه تنها نام این ورزشکار را بر سر زبان‌ها انداخت بلکه الهام‌بخش سایر دختران و زنانی شد که ورزش را میدانی برای اثبات شایستگی‌های خود می‌دیدند و این آغاز مسیری تازه در راه موفقیت بود.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۸- پااوو نورمی (فنلاند، دوومیدانی)

پااوو نورمی که به "فین پرنده" هم معروف است ۹ مدال طلا المپیک را به نام خود ثبت کرده است. او در اوایل قرن بیستم در دو مسافت‌های طولانی مسلط بود و ۱۲ مدال المپیکی را در کارنامه دارد. او حتی در ۱۹۲۴ پاریس بهتر عمل کرد و اولین ورزشکاری بود که در یک بازی المپیک، ۵ مدال طلا کسب کرد. این دونده فنلاندی فراتر از موفقیت خود در المپیک، به نمادی از عزم و استقامت تبدیل شد. میراث او نه تنها در رکوردهایی که به ثبت رساند، بلکه در روحیه تعالی که تجسم کرد، ماندگار شد.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۹ - فلورانس گریفیث جوینر ( دوومیدانی، آمریکا)

این دونده زن آمریکایی با نام مستعار فلو جو، هنوز رکوردهای جهانی ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر زنان را در اختیار دارد. او در بازی‌های المپیک ۱۹۸۸ سئول وارد صحنه شد و در ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴×۱۰۰ متر طلا گرفت. فلورانس همچنین یک نقره در ۴x۴۰۰ متر به دست آورد و به نقره ۲۰۰ متری که در لس آنجلس ۱۹۸۴ کسب کرده بود، اضافه کرد اما به محض اینکه در صحنه المپیک نامی برای خود دست و پا کرد، کنار رفت و در سال ۱۹۸۹ از مسابقه بازنشسته شد. او بدون شک به اندازه سایر ورزشکاران این گزارش در المپیک عمر طولانی نداشت اما دستاوردهای که در ورزش به دست آورد نام او را ماندگار کرد.

همراه با تاریخ المپیک و معرفی ۱۰ چهره‌ خاص ادوار بازی‌ها

۱۰- سیمون بایلز (آمریکا، ژیمناستیک)

سیمون بایلز که به عنوان یکی از بزرگترین ژیمناستیک‌های تمام دوران شناخته می‌شود، با استعداد، قدرتمند و اجرای فوق‌العاده‌اش، آنچه را که در ژیمناستیک ممکن است را به نمایش می‌گذارد. او با کسب ۷ مدال المپیک، از جمله ۴ طلا نشان داد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. او در شرایطی راهی پاریس می‌شود که کمتر از یک ماه مانده به این دوره از بازی‌ها، رکوردی که ۹۰ سال دست‌نخورده باقی مانده بود را شکست تا به نوعی برای حریفان خود در این آوردگاه خط و نشان بکشد و علاقه‌مندان به ژیمناستیک در انتظار عملکرد درخشان او در این رویداد هستند.

نظر شما