شناسهٔ خبر: 67620932 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اصفهان شهر خورشیدی ایران می‌شود

اصفهان در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی ظرفیت بالایی دارد و تا ۲۰ درصد بیشتر از سایر شهرهای کشور امکان تولید برق از نور خورشید را دارد؛ از این‌رو شهرداری این کلان‌شهر در طرح «شهر خورشیدی» مصمم است طی ۱۰ سال به تولید ۱۰۰ درصدی برق مصرفی با نور خورشید برسد و تاکنون به تولید ۱۰ درصدی دست یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بحران انرژی یکی از موضوعات مهم چند دهه اخیر در سراسر جهان است؛ رشد روزافزون جمعیت و نیاز به انرژی، پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی سبب شده است که دانش‌پژوهان و سرمایه‌گذاران در پیدا کردن تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر مهارت پیدا کنند.

دانشمندان معتقدند انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با توجه به محدود بودن سوخت‌های فسیلی و آلودگی محیط زیستی می‌توانند به نخستین گزینه برای تولید انرژی تبدیل شوند.

مصرف سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز به‌عنوان منابع انرژی غالب در کشورها موجب به‌وجود آمدن خسارات جبران‌ناپذیری برای بشر خواهد شد؛ افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای انرژی، مسئله‌ای است که دولت‌ها به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای پاسخگویی مؤثر به آن هستند که در این بین انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند، زیرا قابل دسترس‌تر و کم‌هزینه‌تر از سایر سوخت‌ها هستند و مشکلات زیست‌محیطی را تا حد زیادی از بین می‌برند.

استفاده از انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی، می‌تواند موجب کاهش وابستگی به منابع فسیلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای شود که تأثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارد و شهر اصفهان نیز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، ظرفیت‌های متعددی در حوزه انرژی تجدیدپذیر دارد.

شهرداری اصفهان برنامه‌ای طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان با عنوان «شهر خورشیدی» را در دستور کار خود قرار داده و در این برنامه قرار است شهرداری اصفهان طی ۱۰ سال به تولید ۱۰۰ درصدی برق مصرفی توسط انرژی‌های خورشیدی برسد.

این برنامه که در دوره ششم مدیریت شهری مصوب شده است، در حال حاضر سال سوم خود را طی می‌کند و هر سال تا ظرفیت پیش‌بینی شده‌ای پیش می‌رود، به‌طوری که سال جاری به تولید ۱۰ درصدی رسیده است.

اصفهان شهر خورشیدی ایران می‌شود

تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر در شهرداری اصفهان بی‌نظیر است

سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه مسائل شهری، تولید انرژی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی و تولید انرژی با منابع تجدیدپذیر است.

وی می‌افزاید: شهرداری برنامه‌های گسترده‌ای برای تولید انرژی به‌وسیله منابع تجدیدپذیر هم برای سازمان‌های خود هم برای شهر در نظر گرفته و جلسات آن را با مسئولان دستگاه‌های مربوطه برگزار کرده است.

نایب‌رئیس شوری اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میزان برق مصرفی شهرداری حدود ۳۰ مگاوات است، تصریح می‌کند: شهرداری در تلاش است برق مصرفی خود را در بخش‌های مختلف شهری همچون ساختمان‌ها، بوستان‌ها، شبکه‌های انتقال آب، بحث روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری کنترل کند.

سامع بیان می‌کند: شهرداری برنامه دارد تا ظرف ۱۰ سال که البته در شورای اسلامی شهر شش سال نیز صحبت شده است، برق موردنیاز را به‌صورت تجدیدپذیر تولید کند، در همین راستا ما به حدود ۱۰ درصد برق تولیدی رسیدیم، یعنی به‌طور حدودی شهر اصفهان در حال حاضر داری سه مگاوات قدرت نصب‌شده تجدیدپذیر است که به‌صورت واحدهای کوچک در سطح شهر همچون بوستان‌ها و ساختمان‌های شهرداری نصب شده است.

به‌زودی مراسمی برای پیشرفت ۱۰ درصدی برق در حوزه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر برگزار می‌شود

وی ادامه می‌دهد: شهرداری اصفهان به‌تازگی گام‌های بزرگ‌تری در حوزه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر برداشته است که یکی از آن‌ها ایجاد پارکینگی با سلول‌های خورشیدی در آرامستان باغ‌رضوان است، این پارکینگ دارای جنبه‌های ترویجی، محیط زیستی و اقتصادی است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: به‌زودی مراسمی برای پیشرفت ۱۰ درصدی برق در حوزه تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر برگزار می‌شود که امیدواریم سال جاری با نصب بیش از ۱.۵ مگاوات این پیشرفت را از عدد سه به نزدیک پنج برسانیم.

سامع عنوان می‌کند: تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر در شهرداری اصفهان هم به‌لحاظ کیفیت و رواج بین شهروندان و هم به‌لحاظ کمیت، به نسب مصرف برقی که در استان داریم، کم‌نظیر و به‌طور تقریبی بی‌نظیر است.

وی می‌گوید: امیدوارم با همکاری تمام نهادهای مربوطه به سمت شهری کم‌مصرف به‌لحاظ انرژی حرکت کنیم.

اصفهان شهر خورشیدی ایران می‌شود

پیش‌بینی افق برنامه شهر خورشیدی برای ۱۴۱۰

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به اجرای طرح شهر خورشیدی در این کلان‌شهر اظهار کرده است: با اجرای این طرح که از قبل در شورای گفت‌وگوی استان در اتاق بازرگانی مصوب شده و مدتی است که شهرداری اصفهان با همکاری استانداری آن را آغاز کرده است، به‌سمت شهرهایی خواهیم رفت که برق و انرژی خود را از انرژی پاک و خورشیدی دریافت می‌کند.

وی می‌افزاید: حدود ۱۵۰ هزار از ساختمان‌های شهر اصفهان قابلیت استفاده از این انرژی را دارد و برای این منظور و استقرار پنل خورشیدی به حدود ۱۵۰ متر مربع فضا در پشت‌بام نیاز داریم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: این کلان‌شهر با ۳۰۰ روز آفتابی و تابش میانگین پنج ساعت در روز از شهرهایی بوده که برای استفاده از انرژی خورشیدی، بسیار مناسب است، از این‌رو باید به‌سمت استفاده از انرژی خورشیدی حرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: در سال نخست ۵ درصد دیماند شهر اصفهان را با همکاری تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط تولید کردیم و در این راستا کارگروهی برای آن تشکیل و در این کارگروه، مقرر شد تا از انرژی خورشیدی استفاده کنیم.

برق مورد نیاز شهر را می‌توان با همکاری و مشارکت مردم به‌وسیله انرژی خورشیدی تأمین کرد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان می‌گوید: قرارداد خرید هزینه برق در شرکت توزیع برق بسته خواهد شد و در مجموع این موضوع یک سرمایه‌گذاری خوب برای خانواده‌ها به‌شمار می‌رود، البته افق برنامه تا ۱۴۱۰ بوده و پیش‌بینی شده است تا برق مورد نیاز شهر با همکاری و مشارکت مردم به‌وسیله انرژی خورشیدی تأمین شود.

بقایی با تاکید بر اینکه با این سرمایه‌گذاری خوب خانواده‌ها می‌توانند با تسهیلات وامی که دریافت می‌کنند، در سال نخست با اجرای آن در منازل خود بدون هزینه یا با هزینه بسیار کم از انرژی بهره برند و از سال‌های بعد، درآمد خوبی نیز کسب کنند، بیان می‌کند: شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه، پالایشگاه و سایر شرکت‌های مادر و بزرگ شهر و استان موظف شدند برای اجرای این طرح یاری‌رسان باشند و با گردش حساب برای افزایش امتیاز بانک رسالت گام بردارند.

به گزارش ایمنا، شهرداری اصفهان حدود ۳۰ مگاوات قدرت نصب انرژی تجدیدپذیر را دارد و به‌عنوان نخستین شهرداری کشور از سال ۱۳۸۵ برای ترویج استفاده شهروندان از انرژی خورشیدی، پنل‌هایی را در بوستان‌ها نصب و پس از آن، این پنل‌ها به ساختمان‌های شهرداری نیز تسری پیدا کرد.

شهرداری اصفهان بین شهرهای کشور رتبه نخست تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌دست آورده است که امید است هرچه زودتر بتواند با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، برق خورشیدی شهر اصفهان را گسترش دهد.

نظر شما