شناسهٔ خبر: 67620627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

سیاره‌ای که بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد

ایتنا - ناسا می‌گوید سیاره‌ای فرازمینی به رنگ آبی کبالتی پیدا کرده که بوی آن از تخم‌مرغ گندیده نیز بدتر است.

ناسا می‌گوید سیاره‌ای فرازمینی به رنگ آبی کبالتی پیدا کرده که بوی آن از تخم‌مرغ گندیده نیز بدتر است. به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، دانشمندان با استفاده از داده‌های به دست آمده از تلسکوپ فضایی جیمز وب به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، این سیاره فراخورشیدی به نام «اچ‌دی‌ ۱۸۹۷۳۳بی» که به دلیل اقلیم بد آن شناخته شده است، دمایی سوزان و بارانی از شیشه دارد و در آن، هیدروژن سولفید پیدا می‌شود که در سیاره مشتری نیز وجود دارد.

این ترکیب که در باد معده انسان نیز وجود دارد، بخش عمده‌ای از اتمسفر این سیاره فراخورشیدی را تشکیل می‌دهد. این یکی از نخستین موارد کشف هیدروژن سولفید در یک سیاره فراخورشیدی محسوب می‌شود.

دکتر گوانگوی فو، اخترفیزیکدان در جانز هاپکینز که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید: «اگر بینی ما در دمای هزار درجه سانتی‌گراد کار می‌کرد، بویی که حس می‌کردیم بوی تخم‌مرغ گندیده بود.»

دانشمندان در این مقاله که در مجله نیچر (Nature) منتشر شد، یادآور می‌شوند هیدروژن سولفید یکی از گازهایی است که ممکن است نشانه وجود حیات بیگانه فرازمینی در سیارات دوردست باشد. با این حال، محققان درباره این سیاره به طور خاص، به دنبال یافتن نشانه‌های حیات نیستند، چرا که این سیاره یک غول گازی مانند مشتری و بسیار داغ است. با این حال، دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که یافتن هیدروژن سولفید در اینجا، گامی به سوی درک چگونگی تشکیل سیارات است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب از زمان راه‌اندازی چشم‌اندازی جدید در تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی در سیارات دور ایجاد و به اخترشناسان کمک کرده است تا درباره خاستگاه این مواد شیمیایی بیشتر بدانند.

به گفته دکتر فو، این تلسکوپ بازی را به کلی تغییر داده است و انقلابی در زمینه نجوم محسوب می‌شود. او می‌گوید قصد دارد از اطلاعات به دست‌آمده از این تلسکوپ فضایی برای مطالعه و بررسی سیارات بیشتری استفاده کند.