شناسهٔ خبر: 67619814 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

انتقال مشاغل مزاحم شهری شیراز به سایت‌های جدید برای کاهش آلودگی

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به طرح ساماندهی مشاغل مزاحم شهری اشاره کرد و گفت: در این طرح، برای کاهش مزاحمت‌های شهری، سایت‌های مناسبی به صنوف مزاحم اختصاص داده می‌شود و آن‌ها به مکان‌های تعیین‌شده به وسعت 300، 28 و 10 هکتار منتقل خواهند شد.

به گزارش سینا پرس فارس، مسعود زارعی امروز، ۲۰ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران بیان داشت: ۱۹ پروژه در حوزه‌های سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شیراز در حال اجراست که مستقیماً به رفاه، معیشت و اعتماد مردم منتهی می‌شود.

وی اضافه کرد: ۶ موضوع مربوط به سازمان میادین در حال ریل‌گذاری و تعیین تکلیف است.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، غرفه‌هایی با شرایط متفاوت در منطقه ۷ و ۹ به‌صورت کاملاً استاندارد ایجاد شده‌اند. همچنین، ۴۲ غرفه غیر استاندارد جمع‌آوری و به غرفه‌های تحت نظارت شهرداری منتقل می‌شوند تا به شکل ملموسی به مردم خدمت‌رسانی کنند.

زارعی تصریح کرد: در غرفه‌هایی که تحت مالکیت شهرداری هستند، با کاهش قیمت اجاره به صفر، قیمت میوه و تره‌بار تا ۳۰ درصد کاهش یافته و به نرخ میدان به فروش می‌رسد. بازارچه فعلی نیز در آینده جمع‌آوری شده و غرفه‌های جدید با امکانات بیشتر جایگزین خواهند شد که این اقدام‌ها به معیشت و سفره مردم توجه ویژه‌ای دارد.

وی به بازار جدید پروتئین شیراز هم اشاره کرد و افزود: طرح ساماندهی محور دروازه کازرون و انتقال صنوف پروتئینی به بازارچه پروتئین با زیربنای ۴۷ هزار مترمربع و در ۵ طبقه و با اعتبار ۳ هزار میلیارد ریال به منظور کاهش گره‌های ترافیکی و اخلال در منظر شهری است که آماده انتقال صنوف است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در خصوص ساماندهی دستفروشان اظهار داشت: در ساماندهی دست‌فروشان، بارفروشان و اغذیه‌فروشان در کلان‌شهرها، وضعیت متوسطی داریم و مکان‌هایی اصولی و ثابت برای این مشاغل در نظر گرفته شده تا مشکلات سد معبر و ترافیک حل شود.

زارعی تصریح کرد: ۲۵ شغل به عنوان مشاغل مزاحم تعریف شده‌اند و برنامه ساماندهی این مشاغل که باید به خارج از محدوده شهر منتقل شوند، در دستور کار است. در این طرح، برای کاهش مزاحمت‌های شهری، سایت‌های مناسبی به صنوف مزاحم اختصاص داده می‌شود و آن‌ها به مکان‌های تعیین‌شده به وسعت 300، 28 و 10 هکتار منتقل خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت که در جلسات کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵، تعیین تکلیف کارخانه‌های سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه و کارخانه‌های مضر برای سلامتی مردم بررسی شده و زمان‌بندی مشخصی برای انتقال آن‌ها تعیین شده است. زیرساخت‌های جدید نیز در این راستا دنبال می‌شود.

تحول در بازارچه‌های شهرداری شیراز؛ برنامه‌محوری و حذف اجاره غرفه‌ها

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز نیز در این نشست بیان داشت: شعار سازمان ما برنامه‌محوری و تحول‌گرایی است. با مشاوره‌های صورت‌گرفته، بازارچه‌های شهرداری آسیب‌شناسی شده و تصمیم بر حذف اجاره غرفه‌های عرضه میوه و تره‌بار گرفته شده است. هدف از این اقدام، فروش محصولات با نرخ میدان و کنترل قیمت‌ها است.

پژمان شفیعی افزود: در این غرفه‌ها نرخنامه فروش نصب می‌شود و تخلفات سریعاً پیگیری خواهند شد. شهرداری شیراز در الگوی جدید، خود مدیریت بازارها را بر عهده می‌گیرد.

وی همچنین به بهسازی صنوف دروازه کازرون و ساماندهی دستفروشان اشاره کرد و اظهار داشت: هویت دستفروشان شناسایی و بازار آنها جابه‌جا شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری نیز به ارائه توضیحاتی پیرامون پروژه ساماندهی محور کازرون پرداخت و گفت: آگهی مزایده عمومی برای انتقال و اقناع مشاغل فعال در محور دروازه کازرون به مجتمع پروتئین خیابان کارگر منتشر شده است.

روح الله خوشبخت اضافه کرد: با اتمام اقدامات زیرساختی، در نیمه اول سال شاهد بهره‌برداری از مجتمع پروتئین با 127 غرفه خواهیم بود.

 

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما