شناسهٔ خبر: 67619273 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مشق جدید جنایت اسرائیل در مدرسه خان‌یونس

روزنامه جوان

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همزمان با دویست‌وهفتادوهشتمین روز جنگ، به بمباران شدید مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده و به‌ویژه مکان‌های شلوغ و پرجمعیت در مرکز و جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند و این قتل‌عام ده‌ها شهید و زخمی بر جای گذاشت.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در شرایطی که دور جدید مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه از سرگرفته شده و بارقه‌های امید برای رسیدن به توافق به وجود آمده است، ارتش صهیونیستی دامنه حملات خود را تشدید کرده است. در تازه‌ترین جنایت، جنگنده‌های این رژیم مدرسه «العوده» در خان‌یونس را که محل اسکان غیرنظامیان فلسطینی بود هدف قرار دادند که طی آن دست‌کم ۳۵ نفر شهید و ده‌ها نفر زخمی شدند؛ جنایتی که موجی از محکومیت‌های جهانی را به همراه داشت. 

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همزمان با دویست‌وهفتادوهشتمین روز جنگ، به بمباران شدید مناطق مختلف نوار غزه ادامه داده و به‌ویژه مکان‌های شلوغ و پرجمعیت در مرکز و جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند و این قتل‌عام ده‌ها شهید و زخمی بر جای گذاشت. به گزارش الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین در غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه مدرسه‌ای را در شهر عباسان در شرق خان‌یونس که آوارگان در آن حضور داشتند، هدف قرار داد. وزارت بهداشت غزه، این حمله را قتل‌عام وحشتناکی علیه شهروندان آواره توصیف کرد که طی آن ۳۵ نفر شهید شدند. این وزارتخانه تأکید کرد که ۵۳ نفر دیگر در این جنایت زخمی شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است، بنابراین احتمال افزایش شمار شهدا وجود دارد. حماس در بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت جدید اسرائیل در خان‌یونس، اعلام کرد: کشتار مکتب العوده در خان‌یونس، گسترش جنگ نابودی و کشتار توسط دولت تروریستی صهیونیستی علیه مردم ماست. عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس، اسرائیل را به انجام یک حمله عمدی متهم کرد و خواستار حضور در خیابان‌ها و میادین در راهپیمایی‌های خشم و تحصن برای محکومیت قتل‌عام و توقف جنگ نسل‌کشی شد. گفتنی است که جنایت سه‌شنبه شب چهارمین حمله به مدارس خان‌یونس طی هفته اخیر بود. 
ارتش صهیونیستی در ۹ ماه گذشته با حمله به بیمارستان‌ها و مدارس غزه، صد‌ها نفر را که در آن‌ها اسکان داده شده بودند به خاک و خون کشیده است. درحالی که طبق قوانین جنگی، حمله به این مکان‌ها ممنوع است ولی صهیونیست‌ها نشان دادند که به هیچ قاعده و عرف بین‌المللی پایبند نیستند. در نتیجه این حملات گسترده، بسیاری از مناطق غزه به ویرانه تبدیل شده و جای امنی برای فلسطینیان وجود ندارد. در چنین شرایطی، اسرائیل حتی از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه جلوگیری می‌کند. جنایت دیروز در خان‌یونس در زمانی انجام شد که در روز‌های اخیر هیئت صهیونیستی به دوحه قطر رفته تا درباره آتش‌بس با مقامات دوحه گفتگو کند و گزارش رسانه‌ها نیز حکایت از این دارد که گشایش‌هایی در این زمینه انجام شده است. با وجود اینکه حماس هم در میز مذاکرات از خود انعطاف نشان داده و برخی شروط خود را برای رسیدن به توافق آتش‌بس به مرحله بعد موکول کرده است، اما تشدید حملات در غزه نشان می‌دهد که کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو اراده‌ای برای توقف درگیری‌ها ندارد. 
همچنین، رسانه‌های فلسطینی روز چهارشنبه با انتشار تصویری از اعلامیه‌هایی که ارتش صهیونیستی روی شهر غزه انداخته بود، گزارش دادند ارتش در این اعلامیه‌ها از ساکنان مناطق شهر غزه خواسته به سمت جنوب حرکت کنند و آن را «منطقه جنگی خطرناک» اعلام کرده است. اسرائیل قصد دارد با کوچاندن فلسطینیان از شهر غزه به مناطق جنوبی از یک طرف منطقه شمالی را به طور کامل تحت اشغال خود درآورد و از طرف دیگر با تجمیع فلسطینیان در یک جا با حملات گسترده قربانیان بیشتری را از فلسطینیان بگیرد. زیرا به ادعای تندرو‌های صهیونیستی، تشدید حملات حماس را تحت فشار قرار خواهد داد تا در میز مذاکرات امتیازات بیشتری را به دشمن اشغالگر بدهد. این درحالی است که رهبران حماس بار‌ها هشدار داده‌اند توافق به هر قیمتی را امضا نخواهند کرد و به قدری سلاح در اختیار دارند که می‌توانند برای مدت طولانی در برابر ارتش اسرائیل مبارزه کنند. 


 واکنش‌های جهانی به جنایت خان‌یونس
جنایت جدید اسرائیل در خان‌یونس موجی از محکومیت‌ها را در سراسر جهان به راه انداخته است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه دیروز با صدور بیانیه ای، جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به مدارس خان‌یونس را محکوم کرد. در این بیانیه تأکید شده است: «حملات اخیر به مدارس در نوار غزه نشان می‌دهد که دولت نتانیاهو قصد دارد مذاکرات آتش بس را تضعیف کند.» 
دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما ادامه جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه به ویژه جنایت هولناکی را که علیه آوارگان در مدرسه «العوده» در خان‌یونس انجام شد، محکوم می‌کنیم. تجاوز دشمن صهیونیستی علیه غزه در سایه بی‌توجهی شرم آور نظام‌های عربی و همدستی جامعه بین‌المللی ادامه دارد. 
براساس گزارش صدی البلد، سفیان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله به مدرسه در خان‌یونس، اعلام کرد که کشورش مخالف تداوم ارتکاب جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی اشغالگران صهیونیست علیه فلسطینیان در نوار غزه است که این اقدامات اشغالگران نقض آشکار قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه و نیز زیرپا گذاشتن تمامی ارزش‌های انسانی و اخلاقی است. 
وزارت خارجه آلمان هم حمله رژیم صهیونیستی در خان‌یونس را محکوم و اعلام کرد: «قتل افرادی که در مدارس پناه گرفته بودند، غیرقابل قبول است. نباید غیرنظامیان به‌ویژه کودکان مورد حمله قرار گیرند. باید حملات مکرر به مدارس از سوی ارتش اسرائیل متوقف شود و تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.»
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «ما هرگونه نقض قوانین بین‌المللی را محکوم می‌کنیم و مسئولان آن باید پاسخگو باشند. برای امدادرسانی به صد‌ها غیرنظامی، آزادی همه گروگان‌ها و ارائه کمک‌های بشردوستانه باید آتش‌بس فوری حاصل شود.»

نظر شما