شناسهٔ خبر: 67618863 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

خوشبینی مقامات آمریکایی و اسرائیلی به مذاکرات آتش بس

اقتصادنیوز: مدیر سیا با مقامات قطری، مصری و اسرائیلی بر سر آتش‌بس در غزه به گفت‌وگو نشست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران،  مدیر سیا با مقامات قطری، مصری و اسرائیلی بر سر آتش‌بس در غزه به گفت‌وگو نشست.

منابع آگاه به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند که بیل برنز، رئیس سیا، روز چهارشنبه با مقامات ارشد قطری، مصری و اسرائیلی در دوحه دیدار کرده است. آن‌ها امیدوارند که بر شکاف‌های باقی‌مانده در چارچوب توافق مبادله اسرا و آتش‌بس غزه غلبه کرده و به سمت مذاکرات نهایی حرکت کند.

به نوشته راوید، مقامات آمریکایی و اسرائیلی بیش از هر زمان دیگری نسبت به احتمال دستیابی به توافق خوشبین هستند.

کاخ سفید همه طرف‌های حاضر در مذاکرات را تحت فشار قرار داده تا این توافق را نهایی کنند، توافقی که می‌تواند آزادی 120 اسیر اسرائیلی و پایان جنگ 9 ماهه غزه را تضمین کند -یا حداقل منجر به توقف 42 روزه درگیری‌ها و آزادی برخی از اسرا -از جمله شهروندان آمریکایی- شود. 

خبر مرتبط
سفر مهم مقامات ارشد آمریکا در قاهره/ آتش بس به سرانجام می‌رسد؟

اقتصادنیوز: یک رسانه آمریکایی به نقل از چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی اعلام کرد که ویلیام برنز مشهور به بیل برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا و برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، روز دوشنبه با مقامات ارشد امنیتی اسرائیل و مصر در قاهره دیدار می‌کنند تا درباره توافق آتش‌بس در غزه، آزادی اسرا و ترتیبات تامین امنیت مرز مصر و غزه گفتگو کنند.

توافقی که مدت‌هاست جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به دنبال آن است، می‌تواند یک پیروزی بزرگ در سیاست خارجی برای او به ارمغان آورد که به شدت برای بازگرداندن اعتماد به رهبری خود در داخل حزب دموکرات و در سراسر جهان مبارزه می‌کند.

به نوشته راوید، اکنون یک شکاف کلیدی باقی مانده است: تقاضای حماس برای تعهدات کتبی از سوی ایالات متحده، مصر و قطر مبنی برا این‌که مذاکرات بر سر مرحله دوم توافق بدون محدودیت زمانی ادامه خواهد داشت، در حالی که مرحله اول توافق در حال انجام است. به گفته مقامات اسرائیلی و آمریکایی، اسرائیل معتقد است که این موضوع امکانپذیر است و باید در جریان مذاکرات در دوحه حل شود تا مذاکرات نهایی درباره اجرای توافق ادامه یابد.

هم‌چنین در مورد مسائل اجرایی، برخی اختلافات همچنان باقی است، از قبیل جدول زمانی استقرار مجدد ارتش اسرائیل در غزه، هویت و توالی آزادی اسرای فلسطینی که از زندان‌های اسرائیل رها می‌شوند، و این‌که آیا اسرائیل می‌تواند آزادی برخی از آنها را وتو کند، 

خبر مرتبط
اظهارات عجیب نتانیاهو درباره آتش بس غزه

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه توافق آتش بس در مورد غزه باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ ادامه دهد تا زمانی که تمام اهداف جنگ محقق شود.

برنز روز سه‌شنبه پس از گفتگو با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و نشست سه جانبه با مقامات ارشد امنیتی مصر و اسرائیل وارد دوحه شد. یک منبع آگاه به برنز گفته که برنز شامگاه سه‌شنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر که یکی از میانجی‌های کلیدی بین حماس و اسرائیل است، دیدار کرد. به گفته این منبع، برنز روز چهارشنبه نشست مشترکی با نخست وزیر قطر، مدیر موساد اسرائیل و مدیر اطلاعات مصر برگزار کرد.

هم‌زمان، برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع دیدار کرد. نتانیاهو در بیانیه ای گفت که به مک گورک گفته است که به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس «تا زمانی که خطوط قرمز اسرائیل حفظ شود» متعهد است.

وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گالانت به مک‌گورک گفته که استفاده از این فرصت برای دستیابی به توافقی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی در غزه مهم است. این وزارت‌خانه اعلام کرد که گالانت هم‌چنین به مک‌گورک گفته که اسرائیل می‌خواهد مکانیزمی ایجاد کند که از قاچاق سلاح به غزه جلوگیری کند و عرضه آن به حماس را قطع کند. گالانت افزود که اسرائیل از بازگشایی گذرگاه رفح تا زمانی که حماس در آن دخالتی نداشته باشد، حمایت می‌کند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که مذاکراتی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در مصر انجام شد، پیشرفت‌هایی را در مورد تامین امنیت مرز مصر و غزه و بازگشایی گذرگاه رفح ایجاد کرد. دو مقام اسرائیلی گفتند که تفاهم مشترکی بین ایالات متحده، مصر و اسرائیل در مورد لزوم مسدود کردن کریدور فیلادلفی در مرز مصر و غزه و جلوگیری از قاچاق سلاح به حماس از طریق تونل‌های زیرزمینی وجود دارد. مقامات اسرائیلی گفتند که ایالات متحده تمایل زیادی برای مشارکت مستقیم در ساخت زیرساخت‌ها در مرز از خود نشان داده است، مانند یک «دیوار» زیرزمینی که تلاش‌ها برای حفر تونل‌ها را شناسایی می‌کند تا در زمان واقعی تخریب شوند.

 

نظر شما