شناسهٔ خبر: 67618180 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تراشه‌ساز محبوب، TSMC، در آستانه «یک‌تریلیون‌دلاری» شدن قرار... -

اقتصاد ایران: سازنده‌ی تراشه‌های اپل و انویدیا احتمالاً به‌زودی به باشگاه تریلیون دلاری‌ها می‌پیوندد.

صاحب‌خبر -

ارزش‌ بازار TSMC، سازنده‌ی شماره‌یک قراردادی نیمه‌هادی در جهان، اوایل هفته برای مدت کوتاهی از یک‌تریلیون دلار فراتر رفت. دلیل این موضوع می‌تواند تقاضا برای پردازنده‌های پیشرفته، ازجمله پردازنده‌های هوش مصنوعی باشد؛ به‌ویژه پردازنده‌های انویدیا و برودکام که برای گوگل در حال ساخت هستند.

از یک طرف، کارشناسان بر این باورند که TSMC اواخر جولای با گزارش درآمدهای سه‌ماهه‌‌اش، جایگاه تریلیون‌دلاری خود را ثبت و مستحکم می‌کند و از طرف دیگر درآمدهای TSMC در نیمه‌ی دوم معمولاً بیشتر از نیمه‌ی اول سال است؛ چراکه شرکت‌هایی مانند اپل و ای‌ام‌دی و اینتل تولید پردازنده‌های خود را از سه‌ماهه‌ی دوم آغاز می‌کنند. در این‌ صورت ارزش‌ بازار این شرکت ۳ برابر مجموع ارزش‌ بازار اینتل و ای‌ام‌دی خواهد بود. در‌حال‌حاضر، ارزش‌ بازار اینتل و ای‌ام‌دی به‌ترتیب ۱۴۷ و ۲۸۶ میلیارد دلار است.

بزرگترین شرکت‌ها از نظر مارکت کپ
Global ranking

TSMC برای همه‌ی طراحان تراشه‌ی پیشرو در جهان، ازجمله اپل، انویدیا، اینتل، برودکام، ای‌ام‌دی و کوالکام پردازنده تولید می‌کند. این پردازنده‌ها تقاضای زیادی دارند و در بسیاری از آن‌ها TSMC بی‌رقیب است. حتی فناوری‌های پردازشی اینتل فاندری و سامسونگ فاندری قدرت رقابت با TSMC‌را ندارند؛ چراکه نمی‌توانند تراکم و عملکرد و بازدهی انرژی‌ای مشابه آنچه در تراشه‌های این شرکت وجود دارد، ارائه دهند.

در زمان نگارش این مطلب، ارزش‌ بازار TSMC بیش از ۹۵۶ میلیارد است و در رتبه‌ی هشتم بزرگ‌ترین شرکت از‌نظر ارزش بازار قرار دارد. در‌مقابل، ارزش‌ بازار اینتل، شرکتی که می‌تواند TSMC را ازنظر تولید به‌چالش بکشد، به ۱۴۷ میلیارد دلار می‌رسد. این عدد از آنجایی عجیب است که اینتل مشتری بزرگ TSMC و بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی پردازنده در جهان برای کامپیوترهای شخصی است.

مقالات مرتبط
  • ارزش بازار اپل بار دیگر از مایکروسافت فراتر رفت
  • رکوردشکنی ارزش سهام ASML، سازنده تجهیزات تولید تراشه، به‌لطف عملکرد درخشان TSMC

نکته‌ی مهم این است که TSMC اولین شرکت آسیایی با ارزش‌ بازار یک‌تریلیون‌دلاری، هرچند برای مدتی محدود محسوب می‌شود. در‌نهایت، TSMC باارزش‌ترین شرکت آسیایی (تایوان) است که از غول‌ فناوری چینی، تنسنت (Tenecent)، با ارزش‌ بازار ۴۵۷ میلیارد دلار و سامسونگ با ارزش‌ بازار ۴۱۹ میلیارد دلار پیشی گرفته است.

نظر شما