شناسهٔ خبر: 67617991 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

این علائم نشان می‌دهد تب دنگی دارید

یک متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص افزایش تب دنگی یا تب دانگی در کشور گفت: بیماری دنگی از طریق گزش پشه آئدس از پشه به انسان منتقل می‌شد و امکان انتقال از انسان به انسان نیست.

صاحب‌خبر -

دکتر خاطره عربیخوان در گفت و گو با ایسنا اهمیت این بیماری را در سرعت گسترش بالای آن دانست و افزود: طی یک قرن اخیر موارد ابتلا به این بیماری تقریباً ۸ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه هرچند طی یک دهه اخیر این پشه را در مناطق جنوبی کشور داشته‌ایم ولی آلوده نبوده‌اند، بیان کرد: اخیراً از طریق کشورهای عربی این پشه وارد کشور ایران شده است.

متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه از هر ۴ نفری که توسط پشه آلوده گزیده می‌شوند تنها یک نفر معادل ۲۵ درصد موارد مبتلا می‌شوند، گفت: از این ۲۵ درصد سه چهارم موارد طی یک هفته بهبود پیدا می‌کنند و تنها یک چهارم دچار بیماری شدید و تهدید کننده حیاتی می‌شوند.

وی در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: این بیماری کاملاً علائم غیر اختصاصی دارد و پزشک تنها با شرح حال و مباحث اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژی باید به فکر این بیماری باشد تا اقدامات تشخیصی و درمانی لازم انجام شود.

عربیخوان با اشاره به اینکه این بیماری با تب بالا و ناگهانی بروز می‌کند و درد شکم، دردهای استخوانی از دیگر علائم همراه هستند، گفت: بیماری به عنوان تب استخوان شکن هم نامیده می‌شود، همچنین بدن درد، تب و استفراغ، بزرگی غدد لنفاوی و ضایعات پوستی در تشخیص این بیماری به پزشک کمک می‌کند.

وی بیان کرد: پس از شک بالینی با کارهای آزمایشی این بیماری رفع یا تائید می‌شود، همچنین در خصوص پیشگیری از این بیماری باید نسبت به جلوگیری از تخم‌ریزی پشه اقدام کرد.

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: تخم‌ریزی این پشه بیشتر در مخازن آب و پسماندهای آب اتفاق می‌افتد، همین طور دفع مناسب زباله‌ها و سم پاشی ضروری بوده و از پشه کش ها باید استفاده شود.

وی افزود: فرد هم ضمن پرهیز از سفر به مناطق پرخطر و اندمیک، باید لباس‌های مناسب پوشیده و از توری‌های مناسب در پنجره‌ها استفاده کند.

عربیخوان گفت: گرمایش اقلیمی و گرمایش هوا موجب شده که این بیماری در سطح جهان در حال گسترش باشد و با توجه به اینکه سه چهارم افراد مبتلا بدون علامت هستند؛ این دو مورد موجب می‌شود که بیماری گسترش سریعی در هر کشور داشته باشد که اقدامات جدی را طلب می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما