شناسهٔ خبر: 67615976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه: معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه:

قریب به ۲ هزار داور حرفه‌ای در سطح کشور جذب شده اند قریب به ۲ هزار داور حرفه‌ای در سطح کشور جذب شده اند

مقدس گفت: تاکنون قریب به ۲ هزار داور حرفه‌ای در سطح کشور جذب شده اند و پروانه داوری برای آن ها به مدت ۳ سال صادر شده است.

صاحب‌خبر -

محسن مقدس در همایش نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور، ضمن بیان این مطلب که موضوع داوری حدود ۱۱۳ سال قبل تحت عنوان حکمیت در قوانین کشور پیش بینی شده است، گفت: این مهم، با تیزبینی و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های قضایی ابلاغی از سوی معظم له به عنوان موضوع جایگزین‌های رسیدگی‌های قضایی مطرح شده است.

وی افزود: در دوره ریاست کنونی قوه قضاییه و با پیشنهاد رییس مرکز حل اختلاف کشور، اولین دستورالعمل ساماندهی اختلافات از طریق داوری مصوب شده و به تائید ریاست معظم قوه قضاییه رسیده است.

معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که اولین شیوه نامه جذب داوران حرفه‌ای تدوین و اجرایی شده است، ادامه داد: باید بین داوری حرفه‌ای و سایر داوری‌هایی که هم اکنون انجام می‌شود، تمیز قائل شد و در این رابطه آنچه در قالب مرکز حل اختلاف انجام می‌شود، داوری حرفه‌ای می‌دانیم.

وی افزود: برای ساماندهی موضوع داوری، تاکنون بر مبنای جذب اصلح، تشکیل کانون داوران حرفه ای، فرهنگسازی و اصلاح قوانین و مقررات مربوط به داوری در اولویت قرار دارد.

مقدس ضمن تاکید بر این مطلب که حرکت به سمت داوری‌های تخصص از اولویت‌های مورد نظر در حوزه داوری است، گفت: حرکت به سمت داوری تخصصی گره گشای مشکلات مردم در حوزه‌های حقوقی و قضایی خواهد بود.

معاون داوری و میانجی گری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: کانون داوران حرفه‌ای در تهران فعال شده و در سایر استان‌ها نیز در دست راه اندازی است.

علیرضا منظری توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز گفت: دانشگاه‌ها در طول تاریخ رسالت‌های مهمی را برای خود تعریف کرده اند و در سیر تحول خود در دوره‌های محتلف، به رویکرد حل مساله و تمدن سازی رسیده اند.

وی افزود: یکی از مشکلات مهم ما تعداد زیاد پرونده‌ها در دادگستری است و یکی از راه‌های کاهش پرونده‌ها و کوتاه کردن زمان دادرسی، استفاده از حکمیت است و بر این اساس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی، اقدام به برگزاری همایش نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور و کارگاه‌های مربوطه کرده اند.

علم، عقل و انگیزه الهی، ۳ اصل داوری حرفه ای و خداپسند است

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: موضوع داوری با وجود ۳ عنصر علم و دانش، عقل مناسب داوری و انگیزه الهی و بی طرفانه، به حکمیتی حرفه ای و خداپسند تبدیل می شود.

وی افزود: به هر میزان که علم و دانش در موضوع داوری مخدوش شود، به همان میزان موضوع داوری مخدوش می شود.

نماینده ولی فقیه در استان

امام جمعه کرمان  بیان داشت: اگر انگیزه داور، پاک، طاهر و الهی باشد و عقل در همه مراحل داوری به کار گرفته شود و دانش به صورت تخصصی و حرفه ای متناسب با موضوع داوری به کار گرفته شود، آن داوری رضایت طرفین و در نهایت رضایت خداوندی را به دنبال خواهد داشت.

مقبولیت بیشتر و تسهیل ارتباط مردم با داور، رهاورد توسعه داوری های خصوصی است 

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده به منظور توسعه داوری در قوه قضاییه، گفت: نتیجه داوری های خصوصی، نفوذ حکم و مقبولیت بیشتر در بین مردم است و با توسعه این نوع داوری، ارتباط مردم با داور تسهیل می شود.

وی افزود: رسیدگی های عمومی و دولتی یک نوع از رسیدگی های قضایی به پرونده ها است که مردم تاکنون بیشتر این نوع از دادرسی را دیده اند و دادرسی خصوصی نیز به معنای ترویج فرهنگ داوری است و در این رابطه مردم به جای مراجعه به دادگستری، خودشان قاضی انتخاب می کنند و اگر اختلافی بین ۲ نفر ایجاد شود، خودشان به سوی یک داور می روند و او بین آن ها داوری می کند.

رئیس دادگستری کرمان

حجت الاسلام حمیدی بیان داشت: واگذاری امور به مردم، یکی از سیاست های قطعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در رهنمودها و ابلاغ سیاست های خود همواره درباره این مهم تاکید دارند.

وی ادامه داد: شاید در قوه قضاییه در بدو امر کمتر به ذهن کسی می آمد که بتواند در این امور مسائل را به مردم واگذار کند، زیرا ماهیت و اقدامات قوه قضائیه، حاکمیتی است و قابلیت واگذاری به مردم را ندارد، اما با برنامه ریزی های خوب و دقیق انجام شده در ۲ دهه اخیر در قوه قضاییه، امروز شاهد آثار و برکات باور نکردنی آن هستیم و امروز کار قضاوت را که مهم ترین رسالت قوه قضاییه است، داریم به مردم واگذار می کنیم. 

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که شوراهای حل اختلاف از نمادهای حضور مردم برای رفع اختلافات هستند که برکات آن به خوبی قابل مشاهده است، گفت: با اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف، دادگاه های صلح برگزار می شود و  داوری به معنای دادرسی خصوصی است. 

وی ادامه داد: امیدواریم این کار بزرگ که در قوه قضاییه به همت معاون توسعه حل اختلاف کشور آغاز شده است، تداوم یابد و در سال های آینده شاهد برکات بیشتر آن باشیم و از حجم ورودی پرونده ها به محاکم نیز کاسته شود.

 این همایش با حضور معاون حل اختلاف قوه قضاییه، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، رئیس کل دادگستری استان، روسای دادگستری های شرق کشور، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، معاون توسعه حل اختلاف استان کرمان، معاونین دادگستری کرمان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در محل تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

نظر شما