شناسهٔ خبر: 67613416 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صدا و سیما در دوران تحولِ جبلی؛ دورهمیِ بی‌مزه‌های دوست‌نداشتنی!

بیش از دو سال از آغاز ریاست پیمان جبلی در سازمان صدا و سیما می‌گذرد و در این مدت، بارها شاهد شعار "تحول" در این رسانه بوده‌ایم. اما آیا این تحول در عمل هم اتفاق افتاده است؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بیش از دو سال از آغاز ریاست پیمان جبلی در سازمان صدا و سیما می‌گذرد و در این مدت، بارها شاهد شعار "تحول" در این رسانه بوده‌ایم. اما آیا این تحول در عمل هم اتفاق افتاده است؟

مخاطبان چه می‌گویند؟

مخاطبان تلویزیون از نبود سریال‌های جذاب و رضایت پایین از برنامه‌ها گلایه دارند. آمارها هم نشان‌دهنده عدم موفقیت برنامه‌ها و سریال‌های صدا و سیما در جذب مخاطب است.

نگرانی از آینده پلتفرم‌ها

در حالی که مدیران فعلی صدا و سیما، تصمیم‌گیران شبکه خانگی نیز هستند، بیم آن می‌رود که پلتفرم‌ها به سرنوشت صدا و سیما دچار شوند و از رونق بیفتند.

چرا مخاطبان قهر کرده‌اند؟

دلایل متعددی برای قهر مخاطبان از تلویزیون وجود دارد که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

کمبود سریال‌های جذاب: در سه سال و چند ماه اخیر، فقط سریال "سرزمین مادری" توانسته به طور فراگیر مورد توجه قرار بگیرد.

5033618

ناکامی در ساخت سریال‌های کمدی: در این مدت فقط دو سریال کمدی "نون خ 3" و "زیرخاکی 2" موفق بوده‌اند که آنها هم قبل از شروع فعالیت مدیریت کنونی صدا و سیما پخش شده‌اند.

4

نابودسازی برندها: برنامه‌های محبوبی مانند "خندوانه"، "عصر جدید"، "کتاب باز" و "دورهمی" به دلیل سوءمدیریت، تعطیل شده یا با افت کیفیت روبرو شده‌اند.

1

ناکامی در برندسازی: مدیران فعلی نتوانسته‌اند برندهای جدیدی را با موفقیت راه‌اندازی کنند.

محمدرضا گلزار

بازی دوگانه با چهره‌ها: مسئولان تلویزیون در ابتدا از چهره‌های شناخته شده استفاده نمی‌کردند، اما بعداً به دلیل افت مخاطب، دوباره به سراغ آنها رفتند و دستمزدهای نجومی به آنها پرداختند.

عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود: وعده‌هایی مانند بازگرداندن برنامه "نود" و استفاده از عادل فردوسی‌پور در گزارشگری عملی نشد.

سایت

دوربرگردان به جای تحول؟

چابک‌سازی معکوس: در حالی که محمد سرافراز در دوران کوتاه ریاست خود اقدام به حذف و ادغام برخی شبکه‌ها کرده بود، عبدالعلی علی‌عسکری و پیمان جبلی این روند را متوقف کرده‌اند و حتی شبکه‌های جدیدی راه‌اندازی کرده‌اند.

از بین رفتن رقابت میان شبکه‌ها: با حذف گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های اصلی، رقابت میان شبکه‌ها از بین رفته است.

تغییر ماموریت شبکه‌ها: ماموریت برخی شبکه‌ها مانند شبکه دو تغییر کرده و شبیه به شبکه‌های دیگر شده است.

جمع‌بندی:

با وجود شعارهای متعدد درباره تحول در صدا و سیما، به نظر می‌رسد که این سازمان در مسیر درستی حرکت نمی‌کند و همچنان شاهد نارضایتی مخاطبان و افت کیفیت برنامه‌ها هستیم.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما