شناسهٔ خبر: 67612304 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تارقلی‌زاده: VAR با اجبار به ایران آمد

مدیر امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: بنده از زمانی که در سال گذشته مشغول به کار شدم اتفاقات مثبتی را در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار وزشی خبرگزاری تسنیم، علی تارقلی‌زاده در نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود درباره عملکرد کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در سال گذشته اظهار داشت: بنده از زمانی که در سال گذشته مشغول به کار شدم اتفاقات مثبتی را در فدراسیون فوتبال شاهد بودیم. ما ابتدا به ساکن ظرف یک هفته توانستیم قراردادمان را با فدراسیون فوتبال عربستان ببندیم و بزرگترین اتفاقی که افتاد این بود که رونالدو را به ایران آوردیم که باعث شد یک روحیه خوبی به جامعه ما تزریق شود. این اتفاقی خوب و شوک‌آور برای AFC بود، چون آنها باید سعی می‌کردند که VAR را به ایران بیاورند و به اجبار این کار را انجام دادند. همین‌طور شور و شعفی که به وجود آمد و مردم مشتاقانه آمدند تا دیگر بازیکنان بزرگ دنیا مانند نیمار را ببینند.

وی ادامه داد: کار بین‌الملل یک کار ارتباطی است. من خاطرم هست اولین باری که با دبیرکل فعلی کنفدراسیون آسیا صحبت می‌کردم گفت که من فارغ‌التحصیل ارتباطات هستم. ارتباطات در جهان امروز نقش بسیار کلیدی را دارد. ما تمام تلاش‌مان این است که یک ارتباط خوبی با همسایگان‌مان داشته باشیم. این ملموس است که کشورهای همسایه می‌توانند به ما کمک کنند. درست است که ما جزو چهار کشور تاپ آسیا هستیم و به جرأت می‌توانم بگویم که یکی از بهترین کشورها هستیم در اجرا و تعداد مسابقات. ما 17 یا 18 تیم ملی داریم. بالاترین تعداد تیم‌های ملی را ما داریم. این ارتباطات باید مستمر باشد و کار مدیا را مهمترین بخش کارمان قرار دهیم. باید پیگیر باشیم و کارمان را گسترش دهیم. بچه‌هایی که تحصیلکرده و مسلط به زبان خارجی هستند، می‌بایست اعزام کنیم. ما باید سعی کنیم روی سایت‌های بین‌الملل و انگلیسی‌مان کار کنیم که همه ببینند بانوان ما چه مسابقات گسترده‌ای را برگزار می‌کنند.

مدیر امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال افزود:‌ در سال 2003 مسئول داوری بانوان که یک خانم استرالیایی بود، به ما گفت که یک گزارش دروغی از ایران آمده است که شما 1200 داور خانم دارید. من به او گفتم که کجای این گزارش دروغ است؟! او گفت چون ما در کشورمان این تعداد نداریم، ما به او گفتیم که این تعداد استان داریم و در یک کلا‌س‌مان 40 خانم شرکت کردند. چطور شما می‌گویید که دروغ بزرگی است؟! به همین دلیل ما باید این مسائل را بیشتر کار کنیم و خودمان را در تشکیلات فوتبال آسیا کوچک نکنیم و همانطور که در داخل زمین موفق هستیم در بیرون زمین هم موفق باشیم.

تارقلی‌زاده در پاسخ به این پرسش که «مشکلات و موانع آمدن VAR برطرف شده است؟»، گفت: در ارتباط با VAR اجازه دهید من نگاهی به جزئیات آن داشته باشم. در مورد الزام نیازی نیست و همه از آن خبر دارند. همه ما شاهد بودیم که VAR در کشورهایی که اجرا شده چه خروجی داشته است. ما باید برای کشورمان نیازسنجی کنیم. من خاطرم هست که یک سالی در بازی استقلال و پرسپولیس به فاصله میدان آزادی تا میدان انقلاب ما شیشه خورده در کف خیابان داشتیم و بسیاری از ماشین‌ها آسیب دیده بودند و همه ما شاهد بودیم که دربی ما که در لیگ داخلی‌مان برگزار می‌شد و همیشه جنجال داشت، اما وقتی با VAR برگزار شد همه چیز از سوی بازیکنان و تماشاگران کنترل شد. در استفاده از VAR‌ هم ممکن است دو شوک به وجود بیاید، یک گروه زمانی که داور سوت می‌زند خوشحال می‌شوند و یک گروه هم ناراحت می‌شوند و باعث می‌شود یک وقفه‌ای در بازی ایجاد شود که می‌تواند به برگزاری ادامه بازی کمک کند.

وی یادآور شد: زمانی که دربی را با VAR برگزار کردیم خونی از دماغ کسی نیامد و این خیلی برای ما مهم است. اولین چیزی که تمام ارگان‌های دنیا اعلام می‌کنند سلامت افراد است و VAR هم برای سلامت افراد جزو ملزومات است. جا دارد از دولت و جناب مخبر تشکر کنم که به فاصله زمان کوتاهی پول در اختیار وزارت ورزش قرار گرفت. درباره آمدن VAR دقیقاً نمی‌توانم نظر بدهم چون مربوط به بروکراسی اداری است، ولی قطعاً تلاش مسئولان فدراسیون را من شاهد بودم. متأسفانه اتفاقاتی در این بین افتاد و پروسه یک مقدار طولانی شد. من خودم شاهد بودم که وزیر ورزش بسیار بسیار پیگیر این موضوع بود و شرکت تجهیز را ملزم و فدراسیون فوتبال هم وسایل را خریداری کرد تا لیگ جدید با VAR برگزار شود. همه ما یک تیم بودیم و یکی از موفقیت‌های بین‌المللی ما بود که توانستیم یک تیم باشیم. فوتبال یک کار گروهی است و همه باید درد هم را بدانند. همه اعضای فدراسیون دست به دست هم دادند تا کاری که پنج شش سال متوقف شده بود را به موفقیت برسانیم. در مورد کمک‌هایی که از وزارت ورزش و صداوسیما صورت گرفت تا بتوانیم در لیگ آینده VAR را داشته باشیم، تشکر می‌کنم.

مدیر امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال در ادامه خاطر نشان کرد: تنها کسی که می‌گفت لیگ با VAR برگزار می‌شد از ابتدا من بودم، الان هم البته مشخص نیست، ولی من می‌گویم که لیگ با VAR به‌صورت منصفانه برای همه برگزار شود، چون از نظر فیفا و AFC مشکلی وجود ندارد که چند بازی بدون VAR برگزار شود، ولی ما می‌خواهیم منصف بوده و VAR‌ را برای همه داشته باشیم. ما شش شرکت داشتیم که فقط باید از آنها خرید می‌کردیم، چون فیفا روی آن شرکت‌ها تضمین دارد و اگر مشکلی پیش بیاید فیفا جوابگو خواهد بود. یکی از مواردی که نمی‌توانیم آن را بومی‌سازی کنیم تجهیزات کمک داور ویدیویی است که فیفا ضامن اجرای آن است. VAR اینطور نیست که یک دستگاه باشد که ما وصل کنیم و برویم، بلکه مشتمل بر بخش‌های مختلف است که به‌صورت نرم‌افزار و سخت‌افزار کار می‌کند و فیفا وقتی لایسنس می‌دهد آن وسیله قابل اجرا در همه جاست.

وی خاطر نشان کرد: ما 13 بازی را با VAR برگزار کردیم و خدا را شکر هیچ اتفاقی هم نیفتاد. VAR وسیله‌ای است که مختص دپارتمان داوری است و در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد. اتاق VAR فقط مخصوص داوران است و دستگاهش متعلق به فیفاست و اگر هر اتفاقی بیفتد که خطی را تغییر دادند اصلاً امکان ندارد. آن ویدیو فیکی که در بازی ایران و قطر بیرون آمد درست نبود. اگر اتفاقی بیفتد روی دستگاه‌ها بیمه وجود دارد که ما می‌توانیم به مراجع ذیصلاح شکایت کنیم.

تارقلی‌زاده در ادامه در پاسخ به این سؤال که  آیا شرکت توسعه  و تجهیز اماکن ورزشی تعهداد خود را درباره VAR انجام داده است یا خیر، گفت: بعد از برگزاری 50 جلسه، جلسه خوبی با حضور آقایان تاج، ممبینی، نبی و همینطور رئیس شرکت توسعه و تجهیز و نماینده صداوسیما برگزار شد. همه در این جلسه دست به دست هم دادند که مشکل VAR حل شود. در  این جلسه بحث مالی هم مطرح شد و با مدیریت آقای تاج قرار شد شرکت توسعه و تجهیز پرداخت کند. 25 مرداد قرار است لیگ شروع شود و ما چند روز فرصت داریم. این یک وسیله پیچیده است و کاری که قرار است، انجام شود پیچیده است. برای راه‌اندازی هر VAR یک هفته تا 10 روز زمان است. اینطور نیست که دو دوربین نصب کنیم. هر سیستم VAR دو تن وزن دارد. استفاده از این سیستم ساده نیست. الان به هر شرکت بگویید زودتر از هفت ماه طول نمی‌کشد تا سیستم کمک داور ویدیویی را راه‌اندازی کنند، چون تقاضا زیاد است. در تلویزیون می‌گویند حتماً خبری است که این سیستم را نمی‌آورند! چرا اینقدر راحت صحبت می‌کنید؟ اگر راحت است خودتان بیاید و این سیستم را بیاورید. ما الان در تحریم هستیم و یک هزار تومان نمی‌توانیم به حساب‌ خارج واریز کنیم. از فرودگاه خودمان بیشتر از 10 هزار دلار نمی‌توانیم خارج کنیم. با این شرایط چرا راحت تهمت می‌زنید؟

مدیر امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: من یکی از افرادی بودم که شخصاً ناراحت بودم و می‌گفتم اگر قرار نیست مشکلی را حل کنید، کنار بروید. الان این‌طور نیست چون دیدم که این اراده از سوی وزارت ورزش و جوانان وجود دارد. شخص وزیر ورزش و آقای پسندیده (مدیر حوزه وزارتی وزارت ورزش) دوست داشتند این کار انجام شود. قرار بود این پول به فدراسیون فوتبال بیاید که به حساب شرکت تجهیز رفته بود، البته شاید نمی‌توانستند این را به فدراسیون بدهند، این را دقیق نمی‌دانم. اما اگر دو ماه پیش پول‌ را داده بودند ما دستگاه‌ها را خریداری می‌کردیم. یک دستگاهی را انتخاب کرده بودیم که شاید انتقاد کنند، دستگاه چینی است اما سر تا سر دنیا این را می‌دانند. الان اکثر وسایل الکترونیکی در هند و چین تولید می‌شود، همه این را می‌دانند.

«ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا که کار می‌کردیم 90 درصد وسایل‌مان از چین می‌آمد.»، وی با بیان این جمله یادآور شد: وقتی خرید تجهیزات از این کشور کار ما را راه می‌اندازد، نباید اشکال وارد کنیم. افرادی به دفتر من می‌آمدند که دنبال این بودند یک بیزینسی راه بیندازند. آقا! این بیزنیس نیست! ورزش فوتبال درست است که یک صنعت و بیزینس است، اما برای VAR و بیزینس در آن کسی جیبی ندوخته است. هر برنامه‌ای هم داشته باشد، این است که مسائل ورزشی را در نظر بگیریم و بعد به سراغ جنبه‌های دیگر برویم. متأسفم برای کسانی که سعی کردند جلوی این پروسه را بگیرند و با ایمیل‌های خود تلاش کردند کشوری را از اینکه به ما وسیله بفروشند، منصرف کنند. فکر نمی‌کنم این افراد ایرانی باشند، حالا دو روز خارج از کشور هستند که نباید کشور خودشان را فراموش کنند.

تارقلی‌زاده خاطر نشان کرد:  هر کاری می‌خواهند انجام بدهند، اما تا وقتی من اینجا هستم این دستگاه به ایران می‌آید. با این مسائل ورزش و فوتبال نیاز به دل و جرأت دارد. پول هنوز به حساب فدراسیون نیامده است، اما این توافق صورت گرفته و منتظر هستیم. درصدد هستیم بتوانیم لیگ جدید را با VAR برگزار کنیم. اگر این کار انجام شود، چیزی به غیر از معجزه نیست و یک اتفاق خارق‌العاده است. الان زمان کم داریم و باید لیگ را زود شروع کنیم. در ارتباط با بحث VAR الزام داریم که در بازی‌های ملی و آسیایی داشته باشیم. این برای ما عین افتخار است که ورزشگاه‌های خود را تجهیز کنیم. فکر نکنید تمام دنیا گل و بلبل است و ما در شرایط بدی هستیم. کشور ما کشور بزرگی است و نمی‌توانیم تجهیزات یک یا دو میلیون دلاری را در ماشین بگذاریم و بین ورزشگاه‌ها جابه‌جا کنیم. یک زمان ممکن است ماشین خراب شود و به ورزشگاه نرسد. ما باید یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشیم و اتاق VAR ما باید تجهیز باشد. الان دو نفر از بچه‌های ما در مالزی دارند آموزش می‌بینند که بتوانند به‌عنوان مدرس این کار را انجام بدهند. مدرس از پرتغال، اسپانیا، اردن و کشورهای عربی آوردیم که خودمان را مجهز کنیم و این کار را انجام بدهیم.

ادامه دارد...

نظر شما