شناسهٔ خبر: 67617482 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

کیروش یاران امباپه را تمرین داده بود/ فرانسه ما را یاد خاطرات تلخ انداخت!

تیم ملی فرانسه خاطرات تلخی را برای ما ایرانی‌ها زنده کرد و این تیم حتی هشداری شد برای جواد نکونام!

صاحب‌خبر -

فرانسه فینالیست دو دوره اخیر جام‌های جهانی با داشتن گران‌ترین ستاره حال حاضر جهان، با یک رکورد عجیب و غریب تا نیمه نهایی یورو ۲۰۲۴ آلمان بالا آمد. تیمی که در جریان بازی‌ها نه گل می‌زد و نه گل می‌خورد! با گل به خودی رقبا و یک پنالتی امباپه تا نیمه نهایی بالا آمد! اما از همان زمان که مشخص شد فرانسه باید مقابل اسپانیا بازی کند، خیلی‌ها از سختی کار خروس‌ها گفتند. البته کار اسپانیا به وضوح سخت‌تر بود، چرا که در بازی قبل ۱۲۰ دقیقه مقابل آلمان میزبان تحت بیشترین فشار قرار داشت و دنی کارواخال را هم از دست داده بود.

با شروع مسابقه این فرانسه بود که خیلی زود به گل اول بازی رسید. کولوموالی، بازیکنی که در فینال جام جهانی در ثانیه‌های آخر وقت اضافه مهم‌ترین فرصت گل زنی فرانسه را از دست داد، اولین گل فرانسه در یورو در جریان بازی را در نیمه نهایی زد! اما اسپانیا در همان نیمه اول و به لطف نیروی جوانی و انگیزه فراوان ستاره‌های جوانش کامبک زد و ۲-۱ برنده به رختکن رفت. ستاره‌های اسم و رسم‌دار و با سابقه فرانسه هیچ حرفی مقابل جوانان تند و تیز اسپانیایی نداشتند!

وقتی فرانسه گل اول را خورد، مشخص بود که اگر اسپانیا فشار بیاورد گل‌های بعدی را هم خواهد زد و همین اتفاق افتاد. لااقل برای ما ایرانی‌ها پیش بینی این اتفاق آسان بود چرا که قبلاً در تیم ملی خودمان چنین تجربه‌ای را به چشم دیده بودیم.

تیم‌هایی که کارلوس کی روش داشت، خیلی سخت گل می‌خوردند اما به محض خوردن گل اول، از نظر روحی و روانی به شدت افت کرده و آمادگی دریافت گل‌های بعدی را هم داشتند. جام جهانی ۲۰۱۴ را به یاد بیاورید که ما چطور مقابل نیجریه مساوی کردیم، برابر آرژانتین بعد از دقیقه ۹۰ با نبوغ مسی گل خوردیم اما در بازی آخر مقابل بوسنی خیلی راحت سه گل تقدیم حریف به مراتب ضعیف‌تر از دو رقیب قبلی کردیم. اما بدترین خاطره ما به جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات برمی‌گردد. زمانی که تیم کی روش با ۵ پیروزی و بدون گل خورده و با اقتدار به نیمه نهایی رسید و بعد از خوردن گل اول از ژاپن چنان فروپاشید که بازی را سه بر صفر باخت.

کیروش یاران امباپه را تمرین داده بود/ فرانسه ما را یاد خاطرات تلخ انداخت!

کی روش در تیم ملی قطر هم همین تجربه را در مقابل ایران تکرار کرد که باعث از دست رفتن صندلی او در فاصله یک ماه تا جام ملت‌های ۲۰۲۳ قطر شد. آن روز تا دقیقه ۶۰ بازی بدون گل مساوی بود، در تورنمنت پادشاهی اردن اما ایران ظرف ۱۰ دقیقه ۴ گل به تیم کی روش زد.

این فرانسه شباهت‌های زیادی به تیم‌های کی روش داشت، انگار کارلوس یاران امباپه را تمرین داده بود! و وقتی گل اول را در کل تورنمنت در نیمه نهایی دریافت کرد، تقریبا همه مطمئن بودیم که فرانسه بازنده بازی خواهد بود. درست مثل ایتالیای جام جهانی ۹۰ که میزبان بود و تا نیمه نهایی گلی دریافت نکرد اما دریافت اولین گل از کلودیو کانیجیا مساوی شد با رفتن بازی به ضربات پنالتی و از دست دادن فینال جام جهانی در رم. این یعنی پشت دفاع بتنی و فلسفه کار دفاعی مربیان بسیار بزرگ در سطح کی روش نیز همیشه این خطر وجود دارد که به محض دریافت گل اول تیم از هم خواهد پاشید. حال تصور کنید چه بر سر مقلدان می آید! همه می دانیم که جواد نکونام بیشترین الگوبرداری را از کارلوس کرده و دیدیم استقلال او در فصل قبل چقدر بسته بازی کرد. زور گلزنی نداشت و در نهایت نتوانست قهرمان شود.

یورو باید بهترین درس برای جواد باشد. اینکه باید برای بردن، گل بزند و تنها با داشتن اسم و سابقه و ستاره نمی تواند ببرد. فرانسه ۲۰۲۴ مثالی دیگر برای این حقیقت شد، حتی با داشتن یک لشکر ستاره در خط آتش اگر گل نزنی، یک تیم بزرگ بازنده ای...

نظر شما