شناسهٔ خبر: 67611999 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کشور‌های مدعی حقوق بشر و شکست در موضوع زنان

بررسی وضعیت حقوق بشری کشور‌های غربی نشان می‌دهد که این کشور‌ها همچنان در اتخاذ اقدام‌های کافی برای مقابله با نقض حقوق زنان موفق نبوده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا غالبا موضعی قوی و صریح در مورد نقض حقوق بشر بین‌المللی در سایر کشور‌ها اتخاذ می‌کند؛ اما زمانی که صحبت از حمایت از حقوق قانونی زنان و دختران در داخل مرز‌های این کشور می‌شود، تضاد فاحشی به چشم می‌خورد. 

نقض حقوق زنان در آمریکا

اکوالیتی نو، در گزارشی نوشت که نبود حمایت صریح قانون اساسی از زنان در آمریکا، آن‌ها را در برابر موارد بی‌شماری از سوءاستفاده‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. این موضوع همچنین باعث می‌شود که حقوق قانونی آن‌ها که به سختی به دست آمده‌اند، راحت‌تر از بین برود.

زمان زیادی است که دولت آمریکا باید سیاست‌های داخلی خود را با شعار‌های بین‌المللی‌اش هماهنگ کند. این کار مستلزم اصلاح قانون اساسی برای تضمین حمایت برابر حقوق بشر تحت قوانین آمریکا برای همه شهروندان، صرف نظر از جنسیت است.

حقوق بشر اولیه زنان، مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی باروری و حمایت برابر در موارد خشونت جنسی و جنسیتی و تبعیض در محل کار، در معرض نقض هستند.

شینهوا هم در گزارشی درباره نقض حقوق بشر در آمریکا، نوشت که این کشور کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب نکرده و تنها کشور عضو سازمان ملل است که کنوانسیون حقوق کودک را تصویب نکرده است.

براساس این گزارش، همچنین تعداد افرادی که به دلایل مرتبط با بارداری در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند، در ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است. براساس آمارها، بیش از ۲.۲ میلیون زن آمریکایی در سنین باروری به مراقبت‌های زنان و زایمان دسترسی ندارند. 

تبعیض در زمینه بارداری گسترده بوده و تقریبا ۵۴ هزار زن در آمریکا را هر ساله مجبور به ترک شغل خود می‌کند. 

حقوق زنان در آمریکا همواره نقض می‌شود؛ نمونه این موضوع را می‌توان در برخورد شدید افسران پلیس آمریکا با زنان و دخترانی که در تظاهرات دانشجویی در سراسر آمریکا در اعتراض به جنگ غزه دید.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، در اردیبهشت در واکنش به خشونت علیه زنان از سوی پلیس آمریکا، گفته بود: چه کسی به داد زنان آمریکایی می‌رسد.

نقض حقوق زنان در اروپا

اروپا نیز مانند آمریکا همواره خود را به‌عنوان مدافع حقوق زنان معرفی می‌کند؛ اما با بررسی می ۲ توان دریافت که کشور‌های اروپایی تنها از این شعار برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

تنها با جست‌وجویی ساده می‌توان گزارش‌های بسیاری را درباره نقض حقوق زنان در این قاره یافت.

سوئد

به‌عنوان مثال، سوئد خود را کشور سردمدار دفاع از حقوق زنان معرفی می‌کند؛ اما گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های خود غرب نشان می‌دهند که سوئد ناامن‌ترین کشور اتحادیه اروپا برای زنان است.

براساس گزارش گاردین، بحران تجاوز جنسی در سوئد، موضوعی است که طی سال‌های گذشته در سیر صعودی قرار گرفته و باعث شده این کشور به محلی ناامن برای زنان تبدیل شود. در میانه تشدید بحران تجاوز جنسی در سوئد، زنان سوئدی ناچار به تغییر شیوه‌های زندگی خود شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اجتناب آن‌ها از عبور از برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها اشاره کرد.

فرانسه

فرانسه نیز خود یکی از اصلی‌ترین ناقضان حقوق زنان، به‌ویژه زنان مسلمان است.

به‌عنوان نمونه می‌توان به تصویب قوانین مختلف ضد زنان مسلمان در این کشور اشاره کرد؛ این موضوع خود ناقض حقوق زنان به‌حساب می‌آید.

در نمونه‌ای دیگر می‌توان به خشونت خانگی علیه زنان در این کشور پرداخت. 

براساس آخرین آمار منتشر شده در فرانسه (سال ۲۰۲۲)، بیش از ۲۴۴ هزار قربانی خشونت خانگی در سال ۲۰۲۲ ثبت شد.

فرانس ۲۴ می‌گوید، بیشتر قربانیان خشونت خانگی زن بودند که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سرویس آماری امنیت داخلی فرانسه (SSMSI) می‌گوید که این افزایش ۱۵ درصدی سالانه نزدیک به میانگین نرخ تغییر سالانه ثبت شده از سال ۲۰۱۹ است.

این منبع گزارش می‌دهد که به‌طور کلی، ۸۶ درصد از قربانیان خشونت گزارش شده را زنان و ۸۷ درصد از مرتکبان را مردان تشکیل می‌دهند.

انگلیس

زنان در انگلیس طی سال‌های گذشته همواره نقض حقوق خود را تجربه کرده‌اند.

براساس یک نظرسنجی از کارکنان زن، آزار جنسی هنوز در مدارس انگلیس معمول است. برخی از آن‌ها از اظهارنظر‌های جنسی نامناسب و آزار و اذیت فیزیکی از سوی دانش‌آموزان پسر و برخی از همکاران مرد شکایت داشتند.

در موضوع خشونت علیه زنان نیز پایگاه سازمان ملل گزارش داد که براساس آمارها، هر ۳ روز یک زن در انگلیس از سوی یک مرد کشته می‌شود و از هر ۴ زن یک زن در طول زندگی خود نوعی خشونت خانگی را تجربه می‌کند.

دانمارک

دانمارک طی سال‌های گذشته در رسانه‌های غربی همواره به‌عنوان یکی از امن‌ترین کشور‌های جهان معرفی شده است.

موارد خشونت مورد توجه در سال‌های اخیر که در آن قربانی یا قربانیان زن هستند در تیتر‌های خبر‌های این کشور افزایش یافته است.

در حالی که موارد شدید آدم‌ربایی یا قتل ممکن است به ندرت رخ دهد، اما سایر اشکال خشونت جنسی، فیزیکی یا کلامی علیه زنان در دانمارک رایج است. خصومت غیرقابل توضیح، پرخاشگری کلامی، و تهاجم فیزیکی نیز مواردی از خشونت علیه زنان را تشکیل می‌دهد. 

نقض حقوق زنان در کانادا

کانادا نیز مانند دیگر کشور‌های غربی همواره شعار دفاع از حقوق زنان را سر می‌دهد، اما در عمل حقوق زنان در این کشور همواره در معرض نقض قرار دارد.

زنان در کانادا همواره هدف خشونت و قتل مردان بوده‌اند و این موضوع تنها مربوط به سال‌های اخیر نیست؛ بلکه از دهه‌ها قبل وجود داشته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی (۵۳ درصد) از قربانیان خشونت گزارش شده از سوی پلیس در کانادا در سال ۲۰۱۹ زن بودند.

بخش بزرگی از این تعداد (۷۹ درصد) از قربانیان خشونت شریک زندگی خود بودند.

براساس آمارها، ۴۹۷ نفر در کانادا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ از سوی شریک زندگی خود کشته شدند که ۸۰ درصد قربانیان زن بودند.
تحقیق پایگاه سی‌بی‌سی نشان داد که بیش از یک سوم از اتهام‌هایی که به تعلیق افسران پلیس از سال ۲۰۱۳ در کانادا منجر شده، مربوط به خشونت مبتنی بر جنسیت از جمله تجاوز جنسی، خشونت خانگی یا آزار جنسی است. 

انتهای پیام/

نظر شما