شناسهٔ خبر: 67611987 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا نباید عربستان هشدار رهبر انصارالله یمن را نادیده بگیرد؟

حمید محمدطاهری

ائتلاف متجاوز عربی و مزدوران آن به محاصره و جنگ پوچ یمن در ۹ سال گذشته که با چراغ سبز آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی انجام شد، بسنده نکردند و گام‌های جنون آمیزی با هدف گرسنگی دادن به ملت یمن و ضربه اقتصادی به آنها برداشتند که در صورت بی‌توجهی آنها به هشدارهای رهبر انصارالله منجر به جنگی همه‌جانبه، ویرانی اقتصاد عربستان و بحران جهانی نفت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن یکشنبه در سخنرانی به مناسبت سال نو هجری گفت: آمریکا قصد دارد عربستان را وارد یک جنگ فراگیر کند و در واقع وضعیت این کشور و یمن را به دوره اوج جنگ دو طرف بازگرداند اما یمن هرگز در برابر اقدامات احمقانه آنها ساکت نخواهد نشست و نظاره‌گر گرسنگی و فروپاشی اقتصادی یمن نخواهد شد و حمایت مستقیمش از مقاومت فلسطین مانع از پاسخ به این اقدامات آنها نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرکس گمان می‌کند، می‌تواند ملت یمن را با گرسنگی، بیماری و محاصره بکشد، اشتباه می‌کند. عربستان باید بداند که سکوت در برابر اقدامات احمقانه‌اش جایز نیست و دست از این اشتباهش بکشد. یمن مقابله به مثل خواهد کرد بانک در مقابل بانک، فرودگاه ریاض در مقابل فرودگاه صنعا و بنادر در مقابل بنادر.

طبق گزارش شبکه المسیره، «سلیم الجعدبی» کارشناس اقتصادی یمنی در این باره معتقد است که هشدار عبدالملک الحوثی به عربستان سعودی یک هشدار آشکار و صریح است و در پاسخ به اقدامات اقتصادی انجام شده توسط این کشور و مزدوران طی هفته‌های گذشته مطرح شد؛ چراکه آنها خواستار انتقال بانک‌ها از صنعا به عدن، تحمیل محاصره فرودگاه بین‌المللی صنعا و خطوط هوایی یمن، اقدامات خودسرانه علیه خطوط هوایی یمن و تلاش آنها برای بستن بندر «الحدیده» شده‌اند.

وی می‌گوید حکومت عربستان سعودی باید بداند معادله بازدارندگی اقتصادی که توسط رهبر انصارالله بیان شد و برهدف قرار دادن «بانک‌ها در مقابل بانک‌ها و بنادر در مقابل بنادر» تاکید دارد، معادله یک جنگ همه‌جانبه است که با خسارت تریلیون‌ها دلاری برای ریاض پایان خواهد یافت و اقتصاد این کشور را نابود می‌کند.

این کارشناس یمنی معتقد است اگر عربستان وارد تجاوزات آمریکا به یمن شود، خود را به خطر می‌اندازد و این برای عربستان خطرناک است؛ چراکه این کشور یک بازار مالی با مبادلات مالی است و در آن شرکت‌های مالی سهامی زیادی وجود دارند و بنابراین ورود آن به جنگ تأثیرات فاجعه‌بار بین‌المللی بر اعتبار مالی بین‌المللی ریاض خواهد گذاشت و منجر به از دست رفتن آن اعتبار به‌ویژه در مؤسسات اعتباری بین‌المللی و فرار سرمایه داخلی و خارجی می‌شوند و این مساله در نهایت اثرات فاجعه بار و زیان‌های هنگفتی را بر اقتصاد عربستان وارد می‌کند.

ویرانی ۹۰ درصدی اقتصاد

سلیم الجعدبی در رابطه با معادله «بنادر در مقابل بنادر» نیز می‌گوید که بندر الحدیده با بنادر عربستان که بنادر استراتژیک محسوب می‌شوند مقایسه می‌شود و در صورت هدف قرار گرفتن این بنادر، اقتصاد ریاض با خطر مواجه خواهد شد؛ چراکه این بنادر، بنادر نفتی هستند و حکومت عربستان علاوه بر بسیاری از محصولات پتروشیمی، نفت خام خود را از طریق آنها صادر می‌کند.

بنابراین، هرگونه اقدام احمقانه و تند عربستان علیه بندر الحدیده، علاوه بر هدف قرار دادن بنادر این کشور، بسیاری از پروژه‌های دریایی، به‌ویژه پروژه صدها میلیارد دلاری «نئوم» را در تیررس یمنی‌ها قرار خواهد داد و این امر اقتصاد عربستان را که به ۹۰ درصد درآمدهای نفتی وابسته است، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این هدف قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی صنعا به معنای هدف قرار گرفته شدن فرودگاه‌های عربستان است که برای اقتصاد این کشور بسیار مهم بوده و در چنین صورتی عربستان را به مرحله قبل از نفت باز می‌گرداند.

به گفته الجعدبی، اقتصاد عربستان امروز مرحله فاجعه بار و شهرت اقتصادی بدی را پشت سر می‌گذارد و در صورت همراهی ریاض با واشنگتن تمامی پروژه‌های چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان در چارچوب معادله بازدارندگی دووجهی رهبر انصارالله یمن علیه اقتصاد عربستان و آمریکا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

بنابراین معادله بازدارندگی اقتصادی «بانک‌ها دربرابر بانک‌ها، بنادر دربرابر بنادر و فرودگاه‌ها در برابر فرودگاه‌ها» پایان اقتصاد عربستان در نظر گرفته می‌شود؛ اقتصادی که مشخصه آن بازار مالی ۲.۷ تریلیون دلاری، وابستگی ۹۰ درصدی  به نفت و پتروشیمی، صادرات روزانه ۶ میلیون بشکه نفت از طریق بنادر، ذخایر نفتی بالغ بر ۴۰۰ میلیون بشکه، میزبانی فرودگاه‌ها از ۱۱۲ میلیون مسافر در سال، جابجایی هوایی ۹۱۸ هزار تن کالا در سال و همچنین جابجایی ۱۲ میلیون کانتینری سالانه است.

افزایش قیمت جهانی نفت

«رشید الحداد» کارشناس اقتصادی یمنی نیز می‌گوید: معادله بازدارندگی اقتصادی که توسط رهبر انصارالله بیان شد، پس از آن مد نظر قرار گرفت که ثابت شد عربستان سعودی به هواپیماهای آمریکایی اجازه حرکت و هدف قرار دادن یمن را داده است و همچنین ثابت شد که در پشت اقدامات مزدوران بانک عدن برای هدف قرار دادن اقتصاد ملی و بسیاری از موسسات دولتی نقش داشته است.

وی معتقد است: بنابراین هرگونه شراکت عربستان با آمریکایی‌ها ضررهای بسیار زیادی برای اقتصاد آن به دنبال خواهد داشت و ممکن است ریاض بنادر «ینبع» و سایر بنادر مهم و استراتژیک که نفت عربستان از طریق آنها به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود را از دست بدهد.

طبق گفته الحداد، معادله و پیام آتشین رهبر انصارالله یمن به حکومت عربستان می‌رسد و آن را به سمت آرامش سوق می‌دهد، به ویژه اینکه این پیام شامل توقف صادرات نفت عربستان و هدف قرار دادن بنادر نفتی بود که خسارات زیادی به عربستان وارد می‌کند و افزایش قیمت نفت در جهان را به همراه خواهد داشت؛ چراکه ریاض یکی از کشورهای صادرکننده نفت خام به جهان است.

انتهای پیام

نظر شما