شناسهٔ خبر: 67611959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل:

تاکنون موردی از بیماری تب دنگی در بابل گزارش نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: پشه آئدس در محدوده شهرستان بابل یافت نشده و خوشبختانه موردی از بیماری تب دنگی نیز گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدرضا عادل‌مشهدسری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پشه‌های آئدس، پشه‌های مهاجمی هستند که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و معتدله زندگی می‌کنند. این پشه‌ها تمایل زیادی به خونخواری از انسان دارند و در طول روز به‌ویژه نزدیک طلوع و غروب آفتاب افراد را مورد گزش قرار می‌دهند.

وی افزود: راههای پیشگیری از تکثیر پشه آئدس می‌توان به جلوگیری از تجمع آب‌های راکد، عدم رهاسازی ظروف یکبار مصرف و قوطی کنسرو در طبیعت، جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل و رهاشده در محیط، تعبیه درب روی ظروف محتوای آب، تخلیه و تمیز کردن ظروف محتوی آب مانند ظروف زیر گلدان‌ها و ... اشاره کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: از جمله بیماری‌های منتقله از طریق پشه آئدس، تب دنگی است که یک بیماری ویروسی است و توسط گزش پشه آئدس منتقل می‌شود.

وی پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند، رنگ روشن، استفاده از اسپری یا قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود، استفاده از پشه‌بند در صورت استراحت در فضای باز، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها، پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پر گزش را راههای پیشگیری از تب دنگی دانست.

این مقام مسئول تصریح کرد: از علائم بیماری تب دنگی، می‌توان به علائم تب، سردرد شدید، درد عضلانی، درد مفصلی، درد استخوانی، درد حدقه چشم، بثورات جلدی وغیره اشاره کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با توجه به اینکه سابقه سفر (زندگی) دو هفته قبل از بروز علائم و تب به منطقه‌ای که تب دنگی در آنجا وجود دارد، مهم است، اظهار کرد: حتماً در زمان مراجعه به پزشک خود اطلاع دهید و در صورت بروز هرگونه علائم ذکرشده، در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه فرمایید.

وی با اشاره به اینکه تله‌گذاری‌های متعدد که توسط کارشناسان واحد مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل صورت پذیرفته بیان کرد: تاکنون، پشه آئدس در محدوده شهرستان بابل یافت نشده و خوشبختانه موردی از بیماری تب دنگی گزارش نشده است.

دکتر عادل اذعان کرد: در برنامه اجرایی پیشگیری و کنترل بیماریهای منتقله از پشه مهاجم آئدس وزارت بهداشت، این دانشگاه با توجه به ظرفیت در گروه دانشگاه‌های علوم پزشکی فاز یک مراقبت در مواجهه با پشه مهاجم آئدس و سایر عوامل اکولوژیک و اقلیمی و میزان تردد و غیره قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: با توجه به گسترش بیماری تب دنگی در برخی از استان‌ها از مردم خواهشمندیم که با رعایت نکات ذکرشده، از خود در برابر گزش پشه محافظت نمایند.

انتهای پیام

نظر شما