شناسهٔ خبر: 67611631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی: خودکفایی در گندم نان به پایداری رسید

مراغه- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سال گذشته در گندم نان خودکفا شدیم و این خودکفایی در سال جاری به پایداری رسید. 

صاحب‌خبر -

«سیدمجتبی خیام نکویی» روز چهارشنبه در حاشیه آیین رونمایی از ارقام جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به خبرنگار ایرنا افزود: این روند استمرار می‌یابد و تا سال ۱۴۰۵ شمسی با حمایت از کشت دیم مبتنی بر دانش، شاهد افزایش میزان تولید گندم تا ۶ میلیون تن از چهار میلیون هکتار سطح زیر کشت در اراضی دیم خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی: خودکفایی در گندم نان به پایداری رسید معاون وزیر: تولید گندم در دیمزارهای کشور به زودی افزایش قابل توجه خواهد داشت

وی اضافه کرد: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور که در مراغه واقع شده، یک موسسه ملی محسوب می‌شود که رسالت آن مدیریت اراضی دیم کشور از طریق معرفی ارقام جدید و سازگار با اقلیم‌های مختلف و همچنین ارایه توصیه‌های به‌زراعی است.

«خیام نکویی» افزود: خوشبختانه فعالیت‌های سه سال اخیر این موسسه به معرفی ارقام خوب با عملکرد بالا منجر شده تا جایی که پتانسیل عملکرد برخی از ارقام گندم تا پنج تن در هکتار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به این میزان تولید به استقاده از ارقام جدید و رعایت توصیه‌های به‌زراعی وابسته است، تصریح کرد: به زودی شاهد افزایش قابل توجه تولید گندم در دیمزارهای کشور خواهیم بود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مهمترین راهبرد این سازمان را تقویت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت‌های این موسسه موجب می‌شود تا در شرایط خشکسالی یا کم‌آبی بتوانیم به تولید پایدار و اقتصادی برسیم.

«خیام نکویی» پیش‌بینی کرد که در افق ۱۴۰۵ شمسی و به واسطه توجه به تغذیه گندم و تامین و مصرف به موقع کود «اوره» و «فسفات» باکیفیت و همچنین استفاده از بسته‌های دانش، عملکرد گندم دیم به طور میانگین به هزار و ۸۰۰ تن در هکتار برسد.

به گزارش ایرنا طرح «جهش تولید در دیم‌زارها»ی کشور هم طی سال ۱۳۹۹ و با تکیه بر دانش فنی مبتنی بر پژوهش در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه تدوین شد.

اجرای این طرح طی پاییز همان سال مورد توافق وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گرفت تا افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرِکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌ها روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری کشور، با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گیرد.

افزایش متوسط تولید گندم و نخود، افزایش سطح زیر کشت و راندمان تولید جو در اراضی آیش و افزایش سهم کشت غلات در اراضی دیم از جمله اهداف این طرح ملی بود و برای دانه‌های روغنی نیز افزایش سطح زیرکشت و راندمان تولید در نظر گرفته شد.

گفتنی است بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود.

ایستگاه تحقیقاتی «مراغه» نماینده اقلیم سرد، ایستگاه «قاملو» در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه «سرارود» در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه «شیروان» در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

نظر شما