شناسهٔ خبر: 67611587 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ورود VAR معطل بازی رسانه‌ای فدراسیون فوتبال/ منابع مالی ایران در فیفا کجاست؟

فدراسیون فوتبال خرید و ورود تجهیزات کمک داور ویدئویی (VAR) را معطل یک بازی رسانه‌ای کرده و همچنان به این بازی ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

ورود VAR معطل بازی رسانه‌ای فدراسیون فوتبال/ منابع مالی ایران در فیفا کجاست؟

به گزارش تابناک ورزشی، قضاوت داوران فوتبال با کمک داور ویدئویی (VAR) از سال ۲۰۱۸ و پس از برگزاری جام جهانی روسیه در دنیا جامعیت پیدا کرد. به مرور بیشتر کشورهای دنیا از این تجهیزات در مسابقات داخلی خود نیز استفاده کردند، اما فوتبال ایران که مدعی آقایی در قاره آسیاست، هنوز معطل بازی‌های رسانه‌ای است.

در این مدت، مهدی تاج، حیدر بهاروند، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، میرشاد ماجدی و دوباره مهدی تاج در رأس فدراسیون فوتبال قرار گرفته‌اند، اما هنوز VAR در ساختار لیگ ایران قرار نگرفته است. گاهی در برخی مسابقات از جمله دربی رفت و برگشت لیگ بیست‌وسوم و فینال جام حذفی با VAR برگزار شده و گویا مسئولان فدراسیون دلخوش به همین مقدار بوده‌اند.

فدراسیون «وعده و وعید» فوتبال با ریاست تاج و رفقا/ گره کور VAR و دودی که به چشم باشگاه‌ها می‌رود

نکته جالب اینجاست که دولت ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید تجهیزات VAR تأمین اعتبار کرده که این مبلغ در حساب شرکت توسعه و تجهیز است. با این حال فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته به این اعتبار دست پیدا کند و هر روز نقل قول یکی از مسئولان این فدراسیون در رسانه‌ها منتشر می‌شود که به داستان تأمین اعتبار VAR اشاره می‌کنند. کافی است فقط یک بار نقل قول‌های منتشر شده از مسئولان فدراسیون فوتبال را در مدت زمان یک ماه اخیر بررسی کنیم.

علی تارقلی‌زاده، رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال - ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۳: تا به امروز برای تخصیص بودجه‌ای که دقیقاً برای راه‌اندازی VAR در اختیار شرکت تجهیز است، ده‌ها جلسه برگزار کرده‌ایم اما ریالی از این بودجه به فدراسیون فوتبال نرسیده و در تازه‌ترین بهانه، این شرکت اسم صدا و سیما را وسط آورده است.

منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال - ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳: مأموریت راه‌اندازی VAR به شرکت توسعه و تجهیز واگذار شده است و اعتبارات در اختیار فدراسیون نیست و ‌مأموریت اصلی این کار برعهده آنهاست. خوشبختانه وزیر ورزش دستور مؤکد داد که شرکت توسعه و تجهیز موارد اداری را سریعاً انجام دهد و از آن طرف هم فدراسیون فوتبال می‌تواند تسریع‌کننده باشد و شرکت‌هایی که در ارتباط هست را در اختیار آنها بگذارد.

سایت فدراسیون فوتبال - ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۳: با پیگیری‌های انجام شده از سوی فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور، موانع اداری موجود برطرف شده و بدین ترتیب، فصل آتی رقابت‌های لیگ برتر با استفاده از VAR برگزار خواهد شد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال - ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳: هرگونه تغییر در پرداخت اولیه، موجب تاخیر در رسیدن تجهیزات مربوطه برای نصب در ورزشگاه‌ها و آغاز لیگ خواهد شد و امیدوارم از آنجایی که دستورات مربوطه از قبل صادر شده، روند اجرایی جهت پرداخت هم به سرعت طی شود.

مهدی محمدنبی، نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال - ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳: هنوز منابع مالی وارد فدراسیون فوتبال نشده است. قرار است بودجه لازم برای خرید دستگاه‌های VAR را شرکت تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی به حساب فدراسیون واریز کند تا فدراسیون کارهای بعدی را انجام دهد.

سیدامیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال - ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۳: تاکنون ۱۳ جلسه در سال ۱۴۰۳ بین مدیران شرکت تجهیز اماکن ورزشی، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و صداوسیما برگزار شد، مبلغ لازم برای راه‌اندازی سیستم VAR به حساب شرکت تجهیز واریز شد. صداوسیما تأییدیه لازم را برای کارهای فنی تکنولوژی VAR صادر کرده است. پس از آن، کار پرداخت وجه و خرید دستگاه‌های تکنولوژی VAR را پیش‌رو داریم که امیدوارم سریع‌تر انجام شود.

شاید اگر روند به همین شکل پیش برود، پای ساکنان کوچه سوم در خیابان سئول هم به مصاحبه‌ها در خصوص VAR و تأمین اعتبار آن باز شود. اینکه همگی در فدراسیون فوتبال به صورت متحد یک صحبت را انجام می‌دهند قابل تقدیر است، اما یک پیغام دارد و آن هم اینکه آنها در حال یک بازی رسانه‌ای هستند و در این پروپاگاندای خود سعی دارند شرکت تجهیز اماکن ورزشی را تحت فشار بگذارند تا ۱۱۰ میلیارد اعتبار تأمین شده را به حساب فدراسیون واریز کند.

ورود VAR معطل بازی رسانه‌ای فدراسیون فوتبال/ منابع مالی ایران در فیفا کجاست؟

نکته حائز اهمیت و قابل تأمل این است که فدراسیون فوتبال از هر شرکتی که VAR را خریداری کند، می‌بایست پول آن را به صورت ارزی پرداخت کند. بهترین و کم دردسرترین راه پرداخت ارزی و البته قانونی، از طریق اعتبارات انباشته شده فدراسیون فوتبال در فیفا است. کاری که پیش از این هم چند مرتبه انجام شده و فدراسیون فوتبال پرداخت‌های ارزی خود را از طریق فیفا یا AFC انجام داده است. یعنی فدراسیون در صورتی هم که ۱۱۰ میلیارد اعتبار از سوی شرکت تجهیز به حسابش واریز شود، در نهایت باید پرداخت هزینه VAR را از طریق حساب ارزی انجام دهد، اما اینکه چرا همه چیز را معطل کرده، جای سؤال است!؟

جالب اینکه مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در ادامه صحبت‌های خود در خصوص VAR گفته است: «ما در تقویم خیلی عقب هستیم. شرکتی که تکنولوژی VAR را آماده کرده، منتظر است تا وارد فاز اجرایی شود، حتی اگر از امروز به‌صورت شبانه‌روزی برای تجهیز ورزشگاه‌ها کار کنیم، باز هم عقب هستیم.» باید از روابط عمومی فدراسیون سؤال کرد که چرا آنها خود را معطل دریافت اعتبار کرده‌اند؟ منابع مالی ایران در فیفا کجاست و چرا هزینه VAR هر چه زودتر از این راه پرداخت نمی‌شود؟فدراسیون فوتبال با علم به عقب بودنش از تقویم، چرا دست از این بازی رسانه‌ای بر نمی‌دارد و خرید تجهیزات را از طریق حسابش در فیفا انجام نمی‌دهد تا پس از تحویل دستگاه‌ها به شرکت تجهیز، معادل ریالی مبلغ پرداخت شده را دریافت کند؟

مهدی تاج که بارها وعده داده بود به دنبال آزاد کردن منابع فدراسیون فوتبال در فیفا است، اکنون بهترین فرصت را دارد تا بخشی از این منابع را به فدراسیون بیاورد. یعنی از فیفا بخواهد که مبلغ تجهیزات VAR را از حسابش پرداخت کند و در نهایت معادل آن در داخل ایران از سوی شرکت تجهیز اماکن ورزشی به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود. یک بازی برد-برد برای فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه تجهیز که هم فدراسیون به پولش می‌رسد و هم این شرکت ورزشگاه‌هایش را به VAR مجهز می‌کند.

مسئله اینجاست که فدراسیون فوتبال با هدایت مهدی تاج یک بار در تأمین اعتبار برای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس، دست به دامان دولت شد. در نهایت از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) تأمین اعتبار صورت گرفت، اما در ادامه فدراسیون ماند و ۲ میلیون دلار بدهی که با رأی دادگاه منجر به مصادره ساختمان فدراسیون و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس شد. یعنی دارایی‌های فوتبال ایران به نوعی به تاراج رفت و حالا با این سابقه خراب، دولت چگونه بدون هیچ تضمینی ۱۱۰ میلیارد اعتبار را در اختیار فدراسیون قرار دهد که فوتبال کشور را سال‌هاست معطل VAR کرده است؟ اگر این اعتبار پرداخت شد و فدراسیون به هر بهانه‌ای تجهیزات را خریداری و وارد نکرد، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بهتر نیست که فدراسیون ابتدا تجهیزات را از طریق منابعش در فیفا خریداری کرده، به شرکت تجهیز تحویل دهد و سپس اعتبارات لازم را دریافت کند؟

نظر شما