شناسهٔ خبر: 67610419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگرانی شمار بیشتری از دموکرات‌های آمریکا از شکست بایدن

شمار بیشتری از دموکرات‌های کنگره آمریکا، نگرانی خود را از شکست احتمالی بایدن در برابر ترامپ اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شمار بیشتری از دموکرات‌های کنگره آمریکا اعلام کردند که بیم آن دارند جو بایدن نتواند در انتخابات 5 نوامبر، دونالد ترامپ را شکست دهد.

بر این اساس، آنها روز گذشته از نشستی پشت درهای بسته بیرون آمدند در حالی که هیچ طرحی برای یک اقدام جمعی نداشتند.

براساس این گزارش، سناتور مایکل بنت به عنوان نخستین سناتور دموکرات، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، اظهار کرد دونالد ترامپ در مسیر است و من فکر می کنم این انتخابات را پیروز خواهد شد و حتی ممکن است اکثریت کرسی های سنا و کنگره را نیز از آن خود کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بایدن باید به کمپین انتخاباتی خود پایان دهد گفت: این موضوعی است که رئیس جمهور باید به آن توجه کند.

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات 5 نوامبر و موفقیت جمهوری خواهان در کسب اکثریت کرسی های کنگره و سنا، ترامپ با موانع اندکی برای تحقق تغییرات سیاسی بنیادین خود روبروست. در حال حاضر دموکرات ها بیم آن دارند که مشکلات و معضلات کمپین بایدن، به شانس حزب آنها برای به‌دست آوردن اکثریت کرسی‌های کنگره در انتخابات 5 نوامبر آسیب بزند.آنها همچنین باید برای حفاظت از اکثریت کرسی های خود در سنا مبارزه کرده و از کرسی های خود در کنگره نیز دفاع کنند. در حال حاضر جمهوری خواهان با 220 کرسی در مقابل 213 کرسی دموکرات ها، در اکثریت کنگره هستند اما در سنا اوضاع متفاوت است و دموکرات ها 51 به 49 در مقابل جمهوری خواهان در اکثریت قرار دارند.

چند روز پیش برخی دموکرات‌های ارشد کنگره در تماسی تلفنی با حکیم جفریس رهبر اقلیت دموکرات‌های کنگره خواستند بایدن از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کند.

نمایندگان دموکراتی مانند جرالد نادلر، آدام اسمیت، مارک تاکانو و جو مورلی از جمله دموکرات‌های ارشد عضو کمیته‌های قضایی، نیروهای مسلح، امور بازنشستگان و کمیته دولتی هستند که خواستار کناره‌گیری بایدن شدند.

در همین حال، چاک شومر و حکیم جفریس رهبران دموکرات ها در سنا و کنگره، درباره گفتگوهای پشت درهای بسته در بین هم حزبی های خود اظهارات زیادی بیان نکردند و گمان می رود این نشست نتیجه مطلوبی نداشته است.

علاوه بر این، میکی شریل نماینده دموکرات کنگره، به جمع دیگر هم حزبی های خود پیوست که به طور علنی، خواستار کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی شدند. وی در بیانیه ای اظهار کرد برای ساکت ماندن، خطرات بسیار زیاد و تهدیدات بسیار واقعی است.  

اما چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات های سنا در پاسخ به سوالی درباره مناسب بودن بایدن برای سمت ریاست جمهوری سه مرتبه گفت: من در کنار جو هستم.

پیش‌تر رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که از هر سه دموکرات، یک نفر خواهان کناره‌گیری بایدن و جایگزین شدن فرد دیگری به‌جای او در رقابت انتخاباتی هستند.همچنین 59 درصد معتقدند بایدن برای کار کردن در دولت بسیار پیر است.

نتایج دیگر نظرسنجی حاکی از آن است که هیچ کدام از جایگزین های احتمالی بایدن در صورت کناره گیری او از رقابت های انتخاباتی، عملکرد بهتری در رقابت با ترامپ ندارند.

در همین حال، برخی دموکرات‌ها، کامالا هریس را مطلوب‌ترین نامزد دموکرات برای جایگزینی بایدن می‌دانند.

نخستین مناظره انتخاباتی بین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، در تاریخ 27 ژوئن به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد و جو بایدن عملکرد ضعیفی در این مناظره داشت. این امر موجب شد بسیاری از دموکرات ها خواستار کناره گیری بایدن از ادامه رقابت ها باشند. منتقدان بایدن 81ساله را برای ریاست‌جمهوری در صورت پیروزی بر ترامپ در انتخابات 5 نوامبر بسیار پیر می‌دانند.

در همین حال جو بایدن با توجه به فشارها از سوی حزب دموکرات برای کنار کشیدن وی از رقابت انتخاباتی با دونالد ترامپ، خطاب به اعضای کنگره اعلام کرد که هیچ کجا نمی‌رود و نامزد انتخابات باقی می‌ماند.

درحالی که پس از مناظره دو هفته پیش با ترامپ در شبکه سی‌ان‌ان‌ بسیاری بایدن را بازنده نامیدند، رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: کاملاً به باقی ماندن در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 و نامزدی در آن پایبندم.

وی در نامه‌ای به دموکرات‌ها تأکید کرد که حزب الآن یک وظیفه دارد، آن هم این است که دونالد ترامپ نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری را در ماه نوامبر شکست دهد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین عنوان کرد: من دیگر درباره آنچه باید انجام دهم یا نباید انجام دهم، توضیح نخواهم داد.

وی همچنین در مصاحبه‌ای کوتاه با شبکه ای‌بی‌سی، اظهار کرد: اگر خداوند متعال بیاید و بگوید که از رقابت‌های انتخاباتی کنار بروم، چنین می‌کنم.

به‌علاوه، رئیس‌جمهورآمریکا با وجود درخواست‌ها برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، تأکید کرد که به مبارزه ادامه می‌دهد و در پاسخ به یکی از حامیان وی که از او خواست تا انتها ادامه دهد، گفت: «قرار نیست جایی بروم، هیچ جا نخواهم رفت».

همچنین بایدن در ایمیلی که توسط کارزار انتخاباتی او ارسال شده است، گفته است که تا آخر در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌ماند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، 5 نوامبر سال جاری (15 آبان) برگزار می‌شود در حالی که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دونالد ترامپ اکنون از جو بایدن جلوتر است و با محبوبیت 48درصدی مقابل مقبولیت 42 تا 43 درصدی رقیب دموکرات خود قرار دارد.     

انتهای پیام/

نظر شما