شناسهٔ خبر: 67597523 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

افزایش اقبال رای‌دهندگان آمریکایی به هریس و کلینتون براب جانشینی بایدن

نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی یک شرکت افکارسنجی دموکرات نشان داده احتمال شکست خوردن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بیشتر شده در حالی که اقبال رای‌دهندگان به چهره‌های دموکرات دیگری که می‌توانند جای بایدن را به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب بگیرند، افزایش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی یک شرکت افکارسنجی دموکرات نشان داده احتمال شکست خوردن جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بیشتر شده در حالی که اقبال رای‌دهندگان به چهره‌های دموکرات دیگری که می‌توانند جای بایدن را به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب بگیرند، افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی که از سوی شرکت افکارسنجی «بندیکسن و آماندی» در پی نمایش فاجعه‌بار «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در اولین مناظره ریاست جمهوری با «دونالد ترامپ»، رقیب جمهوریخواهش برگزار و از سوی نشریه «پالتیکو» منتشر شده مشخص کرده که جو بایدن در رقابت با ترامپ با نتیجه ۴۲ درصد در برابر ۴۳ درصد شکست می‌خورد.

طبق نتایج این نظرسنجی از مجموع ۸۶ درصد رای‌دهنده احتمالی که همه یا بخشی از این مناظره را تماشا کردند تنها ۲۹ درصد گفتند این رئیس جمهور آمریکا از ظرفیت ذهنی و بنیه جسمی لازم برای آنکه چهار سال دیگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا خدمت کند برخوردار است. در مقابل اما ۶۱ درصد گفتند که او فاقد آن است. تنها ۳۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که بایدن باید به عنوان نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها به کارش ادامه دهد اما در مقابل ۵۲ درصد معتقد بودند که او نباید این کار را کند. نیمی از دموکراتها گفتند بایدن باید نامزد حزبشان باقی بماند یا اینکه دارای صلاحیت ذهنی و جسمی برای یک دور دیگر ریاست جمهوری است.

طبق نظرسنجی مذکور «کامالا هریس»، معاون رئیس جمهور آمریکا در رقابت بر سر ریاست جمهوری با دونالد ترامپ با نتیجه ۴۲ درصد در برابر ۴۱ درصد برتری دارد. از سوی دیگر طبق نتایج این نظرسنجی «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در سال ۲۰۱۶ رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بود، با وجود آنکه نامش به عنوان یک گزینه جدی جانشینی بایدن در مقام کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات‌ها به صورت جدی مطرح نشده در رقابت فرضی با ترامپ با نتیجه ۴۳ درصد به ۴۱ درصد برتری می‌یابد.

طبق این نظرسنجی ترکیب کلینتون در کنار «کامالا هریس» به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری با نتیجه ۴۳ درصد به ۴۰ درصد ترامپ را شکست می‌دهد و چهار درصد رای بیشتری در مقایسه با ترکیب جو بایدن در کنار هریس به عنوان معاون رئیس جمهور کسب می‌کند.

«فرناند آماندی»، رئیس پرسابقه این شرکت افکارسنجی مستقر در میامی که سابق بر این به «باراک اوباما»، رئیس جمهور اسبق آمریکا در ۲ کارزار انتخابات ریاست جمهوری مشاوره داده با اشاره به اینکه بیش از یک سوم دموکرات‌ها رئیس جمهور کنونی آمریکا را شایسته نامزدی برای ریاست جمهوری نمی‌دانند، تاکید کرد که بایدن نباید دیگر به نامزدی خود ادامه دهد. او گفت: «رای دهندگان آمریکایی نگرانی چشمگیری درباره بالا بودن سن بایدن دارند و این نگرانی آنها شدیدتر نیز شده است اما هنوز این میزان به قدری نیست که بتواند یک پیروزی صریح را نصیب ترامپ کند.»

در این نظرسنجی چهره‌های دموکرات دیگری که می‌توانند به عنوان جانشین بایدن در صورت انصراف او از رقابت انتخاباتی در نظر گرفته شوند اقبال چندان بالایی کسب نکردند. گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا با رای ۳۷ درصد به ۴۰ درصد پشت سر ترامپ قرار گرفت و «گرچن ویتمر»، فرماندار میشیگان با ۳۶ درصد در مقابل ۴۰ درصد از ترامپ شکست می‌خورد.

نظرسنجی مذکور با جامعه آماری ۱۰۰۰ رای‌دهنده احتمالی و ضریب خطای ۳.۱ درصد در بازه زمانی دوم تا ششم ژوئیه برگزار شد. اخیرا تعداد فزاینده‌ای از مقام‌ها و فعالان و حامیان مالی دموکرات‌ها در واکنش به عملکرد ضعیف بایدن در مناظره انتخاباتی با ترامپ که در تاریخ ۲۷ ژوئن برگزار شد فشارها را بر اینکه بایدن از این رقابت انصراف دهد افزایش داده‌اند.

نظرسنجی مذکور همچنین نشان داد ترکیب کامالا هریس به عنوان نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات و «جاش شاپیرو»،‌ فرماندار پنسیلوانیا به عنوان نامزد معاون رئیس جمهور نیز ترامپ را با ۲ درصد برتری با نتیجه ۴۲ به ۴۰ شکست می‌دهد. اما ترکیب هریس با گرچن ویتمر به عنوان نامزد معاون رئیس جمهور با نتیجه ۳۹ درصد به ۴۱ درصد از ترامپ شکست می‌خورد.

هیلاری کلینتون که با ۷۶ سال سن جوانتر از ترامپ و بایدن است علنا گفته که دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد. او بعد از مناظره ریاست جمهوری جنجالی بایدن و ترامپ در آتلانتا بر تداوم حمایتش از نامزدی بایدن تاکید کرده است. شاپیرو که ۵۱ ساله است قبل از آنکه سال گذشته میلادی به سمت فرمانداری پنسیلوانیا برسد دادستان کل بود.

بایدن به رغم درخواست‌های فزاینده دموکرات‌ها و چهره‌های دیگر در آمریکا برای آنکه از نامزدی ریاست جمهوری انصراف دهد این درخواست‌ها را رد کرده و وعده داده که همچنان به نامزدی خود ادامه می‌دهد.

نظرسنجی مذکور اما یک سوال تحریک کننده از شرکت‌کنندگان پرسید: اینکه آیا شما اگر بایدن دچار ضعف قوای شناختی به خاطر سن بالایش شده و احتمال اینکه او یک دوره چهار ساله دیگر ریاست جمهوری را بتواند به پایان برساند کم باشد باز هم حاضر هستید صرفا به خاطر جلوگیری از پیروز شدن مجدد ترامپ به بایدن رای دهید؟

۴۸ درصد از رای دهندگان در پاسخ به این سوال گفتند که به بایدن رای نخواهند داد در حالی که در مقابل ۴۴ درصد گفتند که در این صورت همچنان به بایدن رای می‌دهند؛ ۷۵ درصد از کسانی که در پاسخ به این سوال همچنان به بایدن رای می‌دادند دموکرات بودند. رای دهندگان سیاهپوست قدرتمندترین گروه رای‌دهندگان حامی بایدن به حساب می آیند چون ۵۵ درصد از آنها گفتند همچنان از نامزدی بایدن در صورتی که حتی مبتلا به ضعف ذهنی به دلیل کهولت سن باشد و احتمالا قادر به ریاست جمهوری تا سال ۲۰۲۹  نباشد رای خواهند داد.

طبق این نظرسنجی همچنین ۵۳ درصد پاسخگویان گفتند ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به عنوان یک خطر حاد علیه دموکراسی در آمریکا می‌دانند. ۳۷ درصد اظهار کردند که یک چنین صحبتی در زمره لفاظی‌های سیاسی حزبی قرار گرفته و اتفاق افتادن آن بعید است.

بایدن به نفع هریس از انتخابات کناره گیری کند

ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز و برنده جایزه نوبل به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امسال این کشور کناره گیری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، برنده جایزه نوبل از رئیس جمهور آمریکا خواست تا از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی این کشور انصراف دهد.

«پل کروگمن» برنده جایزه نوبل و ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز، گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باید کار درست را انجام دهد و از رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ به نفع «کامالا هریس» معاون خود کناره گیری کند.

کروگمن در مطلبی نوشت که بایدن برای هر لغزش کلامی یا فیزیکی در مناظره اخیر، به طرز بدی مورد بدرفتاری قرار گرفته است.

برنده جایزه نوبل در عین جال گفت که رئیس جمهور آمریکا باید به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال کنار برود.

کروگمن تاکید کرد که هریس احتمالاً باید همان کسی باشد که جای بایدن را در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: من بهترین نامزد برای شکست ترامپ هستم و کناره گیری نخواهم کرد. بایدن گفت که رأی دهندگان آمریکایی همچنان خواستار نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

نظر شما