شناسهٔ خبر: 67575582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هریس به جای بایدن در انتخابات آمریکا؟

زمزمه‌های جایگزینی کاملا هریس به جای جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر در آمریکا جدی‌تر شده است.

صاحب‌خبر -


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، در شرایطی که بحث بر سر عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با «دونالد ترامپ» کماکان ادامه دارد گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال جایگزین شدن «کاملا هریس» به جای او در میان دموکرات‌ها مطرح شده است.

روزنامه گاردین نوشته با آنکه بایدن اصرار می‌ورزد که در رقابت انتخاباتی باقی خواهد ماند وضعیت کاملا هریس در نظرسنجی‌ها بهبود پیدا کرده و خود او هم در سخنرانی‌هایش جرأتمندانه‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر صحبت می‌کند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان که در تاریخ 2 جولای منتشر شد حاکی از آن است که میزان محبوبیت دونالد ترامپ با 49 درصد در برابر بایدن با 43 درصد در بین رای دهندگان آمریکایی ، 6 درصد بیشتر است. نتایج این نظرسنجی برای مقایسه مقبولیت ترامپ در برابر هریس 47 به 45 درصد است.

همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که رای دهندگان مستقل از هریس با 43 درصد در برابر ترامپ با 40 درصد حمایت می کنند و رای دهندگان میانه رو از هر دو حزب با 51 درصد در برابر 39 درصد، هریس را به ترامپ ترجیح می دهند.    

علاوه بر این، نتایج نظرسنجی انجام شده توسط رویترز/ایپسوس که پس از مناظره تلویزیونی بین ترامپ و بایدن انجام شد، نشان داد که هریس و ترامپ رقابت نزدیکی دارند به این ترتیب که 42 درصد طرفدار هریس و 43 درصد پشتیبان ترامپ هستند.

همچنین نظرسنجی های داخلی انجام شده توسط کمپین بایدن پس از مناظره با ترامپ نشان داد که هریس همان میزان شانس بایدن برای شکست دادن ترامپ را دارد، در حالی که 45 درصد رای دهندگان اظهار کردند که به هریس و 48 درصد گفتند که به ترامپ رای می دهند.

دو نفر از حامیان مالی حزب جمهوری خواه در گفتگو با رویترز تصریح کردند احتمال حضور کامالا هریس بسیار جدی است اما آنها ترجیح می دهند که ترامپ به جای رقابت با هریس، با بایدن رقابت کند.

همچنین نتایج نظرسنجی دیگری نشان می دهد 37/1 درصد رای دهندگان هریس را تایید و 49/6 درصد عملکردش را تایید نمی کنند. این رقم برای بایدن 36/9 درصد در برابر 57/1 درصد و برای ترامپ 38/6 در مقابل 53/6 درصد است.

هریس در ماه‌های گذشته سخنرانی‌هایش را به مباحثه در خصوص تهدید علیه حق زنان در زمینه سقط جنین، اخلاق مادرانه و فرصت‌های برابر اقتصادی اختصاص داده است. او چند روز پیش در نیواورلانز هریس انتخابات 2024 را انتخاباتی مهم‌تر از هر انتخابات در عمر شهروندان توصیف کرد. 

روز یکشنبه چندین رسانه آمریکایی با استناد به منابع آگاه گزارش دادند که چهار قانونگذار حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال جایگزین کردن فردی دیگر به جای بایدن در جلسه مجمع ملی حزب دموکرات هستند.

قبل‌تر از آن دست‌کم پنج قانونگذار دموکرات دیگر از بایدن خواسته بودند از رقابت انتخاباتی انصراف دهد. کسانی که دنبال جایگزین هستند «هاکیم جفریس»، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و سناتور مارک وارنر را شامل می‌شوند.

جایگزینی بایدن و قوانین حزب

تلاش‌های بایدن برای متقاعد کردن افکار عمومی از طریق مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی در هفته گذشته هم نتیجه قابل قبولی نداشت. اندکی بعد از آن مصاحبه برخی از قانونگذاران دموکرات بر خواسته‌شان برای انصراف بایدن تاکید کردند.

تحلیلگران می‌گویند معرفی جانشین برای بایدن تنها در صورتی امکان‌پذیر است که او خود تصمیم به کناره‌گیری از سمتش بگیرد و کسی نمی‌تواند او را که موفق به کسب آرا در مرحله درون‌حزبی انتخابات شده وادار به کناره گیری کند.

برنامه دموکرات‌ها فعلاً این است که با توجه به نتایج انتخابات مرحله مقدماتی در جلسه مجمع ملی حزب دموکرات جو بایدن و کاملا هریس را به عنوان نامزد حزب و معاون او معرفی کنند.

در آن مجمع، فردی که از حمایت اکثریت «وکلای انتخاباتی» (دلگیت‌ها) برخوردار شود به عنوان نامزد رسمی حزب برای رقابت با «دونالد ترامپ» به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی خواهد شد.

وکلای انتخاباتی مقام‌های حزبی هستند که به صورت رسمی با رأی در مجمع ملی نامزد حزب را انتخاب می‌کنند. دلگیت‌ها به تناسب نتایج مرحله مقدماتی به هر نامزد اختصاص می‌یابند.

در سال جاری جو بایدن تقریباً 99 درصد از 4000 وکیل انتخاباتی حزب دموکرات را از آن خود کرده است. طبق قوانین حزبی این وکلا «متعهد» هستند با توجه به نتایج مرحله مقدماتی رأی خودشان را به بایدن بدهند.

اما اگر بایدن انصراف دهد فضای رقابت برای همه نامزدهای احتمالی باز می‌شود و مجمع ملی به نشستی تبدیل می‌شود که در آنها نامزدهای بالقوه معرفی می‌شوند و رأی‌گیری تا زمانی که یک فرد بتواند اکثریت آرا را از آن خود کند ادامه خواهد یافت.

امکان جایگزینی «کاملا هریس»

در صورتی که جو بایدن در دوران ریاست‌جمهوری خود به هر دلیلی از این سمت کنار برود کاملا هریس به صورت خودکار جایگزین او خواهد شد اما این قاعده در صورت تصمیم بایدن برای انصراف از رقابت انتخاباتی برای ماندن در کاخ سفید صادق نیست.

هیچ مکانیسمی هم وجود ندارد که باعث شود در مجمع ملی حزب دموکرات «کاملا هریس» از امتیاز ویژه‌ای نسبت به هر نامزد دموکرات دیگر برای انتخاب به عنوان جانشین بایدن برخوردار شود. در واقع هریس هم برای به دست آوردن جانشینی بایستی مثل هر نامزد دیگر برای به دست آوردن آرای وکلای انتخاباتی تلاش کند.

تنها امتیازی که او دارد شاید این است به دلیل اینکه چهار سال در دولت جو بایدن بوده ممکن است از نظر برخی وکلای انتخاباتی گزینه مطلوب‌تری نسبت به سایر نامزدها قلمداد شود.

خبرگزاری رویترز امروز دوشنبه به نقل از برخی منابع گزارش داده در صورتی که بایدن بخواهد کناره‌گیری کند کاملا هریس نخستین گزینه‌ای است که دموکرات‌ها برای جایگزین کردن او به جای بایدن او را مد نظر دارند.

رویترز نوشته عده‌ای در بازارهای مالی تصور می‌کنند که حضور هریس در قدرت باعث ایجاد تغییرات محسوس در سیاست‌های اقتصادی دولت جو بایدن نخواهد شد.

نظر شما