شناسهٔ خبر: 67601457 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ضرب‌الاجل «جمعه» دموکرات‌ها برای کنار رفتن بایدن

روزنامه جوان

امریکایی‌ها قرار است، سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵آبان ماه ۱۴۰۳)، رئیس‌جمهور بعدی کشورشان را انتخاب کنند. با این حال همچنان در جبهه دموکرات‌ها اتفاق نظری درباره ادامه حضور یا عدم حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی این کشور به عنوان نامزد انتخابات وجود ندارد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کاخ سفید نه‌تن‌ها گمانه‌زنی‌ها درباره بیماری رئیس‌جمهور، بلکه شواهد دال بر ابتلای وی به پارکینسون را رد می‌کند. در شرایطی که نظرسنجی‌ها هم از اقبال به انتخاب جایگزین برای جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو حکایت دارد، دموکرات‌های ارشد در کنگره امریکا از بایدن خواستند تا روز جمعه، از حضور در رقابت‌ها کناره‌گیری کند. 

امریکایی‌ها قرار است، سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵آبان ماه ۱۴۰۳)، رئیس‌جمهور بعدی کشورشان را انتخاب کنند. با این حال همچنان در جبهه دموکرات‌ها اتفاق نظری درباره ادامه حضور یا عدم حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی این کشور به عنوان نامزد انتخابات وجود ندارد. فهرست دموکرات‌هایی که به ویژه پس از مناظره میان بایدن و دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه وی، خواهان جایگزین شدن نامزدی مناسب هستند، روز به روز در حال افزایش است. به‌تازگی بیش از ۵۰ دموکرات به نیویورک‌تایمز گفتند که جو بایدن باید کناره‌گیری کند، اما بی‌نتیجه بودن موضع‌گیری‌هایی از این دست، کار را به جایی رسانده که اردوگاه دموکرات‌ها برای رئیس‌جمهور ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند. آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که شمار زیادی از دموکرات‌های ارشد کنگره امریکا از بایدن درخواست کرده‌اند تا روز جمعه هفته جاری، از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا کناره‌گیری کند. نمایندگان دموکرات کنگره امیدوارند که این حزب از بایدن بخواهد کناره‌گیری کند. طبق این گزارش، حامیان مالی بزرگ حزب دموکرات و نهاد‌های کلیدی این حزب، در خصوص توانایی بایدن برای شکست ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ امریکا ابراز نگرانی شدید کرده‌اند. 

 تردد متخصص پارکینسون به کاخ سفید
این اقدامات در شرایطی است که کار از گمانه‌زنی درباره شرایط جسمی بایدن گذشته و اسناد مربوط به رفت‌وآمد‌های افراد به کاخ سفید که روزنامه نیویورک‌پست به آن‌ها دسترسی داشته نشان می‌دهد که «کوین کانارد» متخصص بیماری پارکینسون از مرکز پزشکی ملی نظامی «والتر رید» در واشینگتن‌دی‌سی با «کوین اوکانر» پزشک کاخ سفید دیدار داشته است. این روزنامه امریکایی نوشت که یکی از دیدار‌های آن‌ها در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) انجام شده است و دکتر کانارد در مجموع از آگوست ۲۰۲۳ هشت بار به کاخ سفید رفته است. دیدار اخیر آن‌ها در اواخر ماه مارس بوده است. این در حالی است که کاخ سفید همچنان درباره کناره‌گیری بایدن گارد دارد. «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با اشاره به گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌پست مبنی بر دیدار‌های مکرر یک متخصص پارکینسون با پزشک رئیس‌جمهور امریکا در کاخ سفید واکنش نشان داد و گفت: «هزاران پرسنل نظامی هستند که خدمات پزشکی از بخش درمانی کاخ سفید دریافت می‌کنند. بنابراین ما باید بسیار مراقب باشیم.» وی افزود: «بخش درمانی کاخ سفید میزبان طیف گسترده‌ای از متخصصان از متخصص پوست گرفته تا مغز و اعصاب است و بنابراین من به دلایل امنیتی نمی‌توانم صحبت کنم زیرا باید حریم شخصی آن‌ها حفظ شود.» ژان پی‌یر تأکید کرد که رئیس‌جمهور بایدن از زمانی که ریاست را برعهده گرفت، تنها سه بار و هر سال یک بار با متخصص مغز و اعصاب ملاقات داشته است. با این همه، او از تأیید این احتمال که متخصص کانارد به کاخ سفید رفته تا با پزشک اوکانر درباره سلامتی بایدن گفتگو کند، خودداری کرد. همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که رهبران جهان نیازی به اطمینان از توانایی بایدن برای رهبری در صحنه جهانی ندارند، چون اساساً هیچ نگرانی وجود ندارد. این سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، هرگونه نگرانی از جانب متحدان امریکا در مورد توانایی‌های ذهنی بایدن را رد کرد و گفت: «من از چنین گفتگو‌هایی اطلاعی ندارم.» وی با حمایت از بایدن گفت: «آنچه من در آن مناظره دیدم، بازتاب توانایی فرمانده کل قوا نیست که در دو سال گذشته ساعت‌های زیادی را با او گذرانده‌ام.» کربی این را هم گفت که بایدن این هفته یک نشست مطبوعاتی «بزرگ» با خبرنگاران خواهد داشت. 

 چنگ‌زدن به جایگاه رهبری جهان
ترامپ هم به کناره‌گیری بایدن خوش‌بین نیست. او روز دوشنبه در جریان نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود پس از مناظره ماه گذشته گفت: «به نظر من او واقعاً در رقابت می‌ماند، زیرا مغرور است و نمی‌خواهد تسلیم شود، او نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.» وی در توصیف عملکرد رقیب دموکرات خود در مناظره گفت: «به شما خواهم گفت. مناظره عجیبی بود، زیرا او ظرف چند دقیقه پاسخ‌هایی داد که بسیار غیرمنطقی بود.» ترامپ تأکید کرد که در حین سخنرانی بایدن عمداً زیاد به او نگاه نکرده است. وی گفت: «فقط زمانی که داشت پاسخ‌های بسیار بدی می‌داد، نگاهی به او انداختم. صحبت‌های او حتی پاسخ نبودند بلکه صرفاً کلماتی بی‌معنا و بی‌منطق بودند.» پایگاه تحلیلی ریسپانسیبل استیت کرافت متعلق به اندیشکده کویینسی، این رویکرد بایدن را با چنگ‌زدن ایالات متحده به جایگاه رهبری جهان مقایسه و اظهار کرد این تصور که جهان بدون امریکا یا امریکا بدون بایدن از بین می‌رود، یک تصور منسوخ و کهنه است. این پایگاه با این مقدمه که رئیس‌جمهور امریکا در این مصاحبه به یکی از مضامین برجسته سیاست خارجه «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده اشاره کرده و مدعی شده امریکا «ملتِ لاینفک» جهان است، به نقل از بایدن نوشت: «من نه‌تن‌ها کارزار انتخابات را اداره می‌کنم، بلکه جهان را مدیریت می‌کنم. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما ما واقعاً ملت ضروری جهان هستیم. مادلین آلبرایت درست می‌گفت.» 
نتایج یک نظرسنجی مشترک روزنامه یواس‌ای‌تودی و دانشگاه سافُک حاکی از این است که بعد از مناظره بایدن و ترامپ، بیشتر رأی‌دهندگان گفته‌اند که ترامپ در دو موضوع اصلی اقتصاد و مهاجرت عملکرد بهتری نسبت به بایدن خواهد داشت. این نظرسنجی اختصاصی همچنین نشان داد که رأی‌دهندگان امریکایی ترامپ را در مدیریت مسائل مربوط به امنیت ملی و تعامل با چین توانمندتر می‌دانند. با این حال بایدن امتیاز بالاتری را در خصوص تنها دو موضوع از شش موضوع اصلی این نظرسنجی کسب کرد که شامل مدیریت «روابط نژادی» و «مراقبت‌های بهداشتی» بود. اما آنچه که به نظر می‌رسد چالش بیشتری را برای بایدن ایجاد کند، این بود که ۵۱درصد رأی‌دهندگان گفتند عملکرد ترامپ را در دوران ریاست جمهوری‌اش بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ قبول داشتند و تنها ۴۱درصد عملکرد کنونی بایدن را تأیید کردند. این نظرسنجی همچنین درباره موضوع انتخاب جایگزین برای بایدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها نشان داد که ۴۱ درصد دموکرات‌ها گفته‌اند به دنبال نامزد جایگزین هستند. تنها ۱۴ درصد جمهوریخواهان و ۱۲درصد ازحامیان ترامپ گفتند حزب جمهوریخواه باید جایگزینی برای ترامپ به عنوان نامزد این حزب پیدا کند.

نظر شما