شناسهٔ خبر: 67609869 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی:

گرمازدگی؛ بحرانی که سلامت زائران را تهدید می‌کند

محمدجواد داودی نصر

یک مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی گفت: باتوجه به اینکه در فصل تابستان دمای هوا بالا می‌رود و عارضه هایپرترمی (گرمازدگی) در بین افراد افزایش پیدا می‌کند، این موضوع با فرا رسیدن راهپیمایی اربعین حسینی(ع) و شرکت میلیونی زوار در این فصل، خصوصا در مناطق جنوبی و گرم‌تر سلامت زائران را تهدید می‌کند. 

صاحب‌خبر -

«میثم عزیزی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طبیعتاً پیشگیری راهی آسان و کم هزینه نسبت به درمان است و چه بسا با رعایت چند نکته ساده می‌توان از زیان زمانی، مالی و جانی جلوگیری کرد. 
این مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان دمای هوا بالا می‌رود و عارضه هایپرترمی (گرمازدگی) در بین افراد افزایش پیدا می‌کند، این موضوع با فرا رسیدن راهپیمایی اربعین حسینی(ع) و شرکت میلیونی زوار در این فصل، خصوصا در مناطق جنوبی و گرم‌تر انتظار می‌رود نکات پیشگیرانه را به جهت سفری امن در برنامه خود رعایت کنند. 
عزیزی ادامه داد: گرمازدگی به معنای افزایش بیش از حد استاندارد دمای بدن انسان است، طبیعتا زوار محترم، گروه حساس در گرمازدگی‌های فعالیتی محسوب می‌شوند که در اثر گرمای هوای محیطی حضور مستقیم زیر نور خورشید به واسطه عدم برنامه ریزی دقیق سفر، فعالیت بدنی و پیاده‌روی،عدم استفاده از البسه مناسب، کلاه، عینک آفتابی، کرم های ضدآفتاب و... با از دست دادن مایعات بدنی به واسطه تعریق و عدم شرب مایعات مناسب دچار گرمازدگی می‌شوند.
وی افزود: به طور جامع و خلاصه علائم گرمازدگی شامل، احساس افزایش دمای بدن، تعریق بسیار و پوست‌رنگ پریده و نمناک، سردرد، سرگیجه و منگی، احساس تپش قلب، تنفس سطحی و تند است. 
این مدرس امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی گفت: بهتر است در ساعات اوج گرما از حضور در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنیم، پوشیدن البسه نخی و گشاد با رنگ‌هایی که جذب نور و گرمایی ندارند و تهویه به راحتی صورت می‌گیرد، استفاده از کلاه لبه‌دار، عینک آفتابی و کرم‌های ضدآفتاب، استفاده حداقل ۸ لیوان در روز و همراه داشتن میوه و آب کافی به جهت تعادل الکترولیت بدن. 
وی افزود: در صورت مشاهده علائم گرمازدگی در فرد فوری مصدوم را به سایه انتقال دهید، آن‌ را در مجاورت با  باد مستقیم، پنکه یا بادبزن قرار دهید، لباس‌های اضافی او را بیرون آورید، به مصدوم مقداری آب بدهید و اگر بعد از ۳۰دقیقه حال وی بهبود پیدا نکرد فورا با اورژانس تماس بگیرید.
انتهای پیام

نظر شما