شناسهٔ خبر: 67609774 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

روش‌های صداگیری اتاق خودرو چیست؟

صاحب‌خبر -
منشأء صداهای اتاق خودرو
مهم‌ترین علت‌های ایجاد سر و صدا درون اتاق خودرو حین حرکت، شل بودن اتصالات قطعات و عدم عایق‌بندی اصولی هستند. شما می‌توانید با بررسی دقیق‌تر و با استفاده از عایق صدا خودرو ، در کمترین زمان ممکن از شر تمامی سر و صداها خلاص شوید.

1-ورود صدای موتور به داخل اتاق
موتور، مهم‌ترین عضو خودرو محسوب می‌شود که در طول مسیر، سر و صدای زیادی را تولید می‌کند. از طرفی دیگر، هرچقدر دور موتور بالاتر برود، سر و صدای آن نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد. خودروهای امروزی متأسفانه از عایق‌بندی خوبی برخوردار نیستند و به همین دلیل، حین حرکت صدای موتور در داخل اتاق می‌پیچد و این امر سبب ناراحتی و آزار سرنشینان و راننده می‌شود. ناگفته نماند که اگر برخی از قطعات موتور همچون اگزوز خراب باشند، سر و صدای داخل کابین حین حرکت چندین برابر افزایش می‌یابد.

2- شل شدن اتصالات قطعات داخل درب‌ها
یکی دیگر از علت‌های سر و صدای اتاق خودرو حین رانندگی، شل شدن اتصالات قطعات داخل درب‌ها می‌باشد. همانطور که اشاره شد، گاهی از اوقات بر اثر فرسایش و لرزش مداوم خودرو قطعات داخل درب‌ها اعم از پمپ قفل مرکزی، شیشه بالابر و قفل درب شل می‌شوند و در جاده‌های پر نوسان سر و صدای زیادی تولید می‌کنند. فراموش نکنید که عدم توجه به این مشکل، می‌تواند منجر به آسیب دیدن قطعات داخل درب‌های خودرو شود.

3-لقی قطعات پلاستیکی و فایبرگلاس
کابین خودروهای امروزی و مدرن، توسط قطعات پلاستیکی و فایبرگلاس پوشیده شده است. متخصصان برای زیبایی بیشتر کابین اتومبیل‌ها، از خارهای مخصوص برای متصل کردن قطعات پلاستیکی و فایبرگلاس به اتاق استفاده نموده‌اند. خارهای قطعات پلاستیکی، پس از مدت زمان طولانی دچار لقی می‌شوند و نمی‌توانند قطعات را محکم سر جای خود نگه دارند. این امر سبب ایجاد سر و صدای زیاد در کابین حین حرکت خودرو می‌شود. عدم رفع به موقع این مشکل، می‌تواند منجر به آسیب دیدن بسیاری از اجزای داخلی کابین خودرو شود. استفاده از چسب‌های شیمیایی برای رفع این مشکل، توصیه نمی‌شود.

4-خرابی لاستیک دور شیشه و درب‌ها
لاستیک دور شیشه‌ها و درب‌ها، وظیفه جلوگیری از ورود آب و هوا به داخل اتاق را بر عهده دارند. آفتاب سوزان فصل تابستان، می‌تواند طول عمر لاستیک‌های دور شیشه و درب‌های اتومبیل را به حداقل برساند. زمانی که لاستیک دور شیشه و درب‌های خودرو دچار خرابی و آسیب شوند، شیشه‌ها دچار لقی می‌شوند و در طول مسیر، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن، این امر موجب پیچیدن صدای زیاد باد در خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود.

5-عایق نبودن کف خودرو
عایق نبودن کف خودرو نیز از دیگر علت‌های سر و صدای اتاق اتومبیل محسوب می‌شود. در سرعت‌های بالا، سر و صدای موتور، اگزوز و هوای فشرده زیر خودرو وارد کابین می‌شوند و فضای ناخوشایندی را برای سرنشینان و راننده پدیدار می‌سازند. البته خودروهای پیشرفته و لوکس، دارای عایق‌بندی بسیار دقیق و عالی هستند. اما خودروهای ارزان قیمت، عایق چندان مناسبی ندارند و به همین دلیل، کابین آن‌ها سر و صدای بسیار زیادی دارد.

چند روش مؤثر برای صداگیری خودرو
همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، سر و صدای داخل اتاق خودرو، علت‌های مختلف و گوناگونی دارد. از طرفی دیگر، عدم توجه به این سر و صداها، می‌تواند هزینه سنگین تعمیرات را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، برای آن که بتوانید لذت رانندگی با خودرو نرم و بی‌صدا را تجربه کنید، بایستی چند اقدام ساده را به عمل‌آورید. چند روش بسیار مؤثر و عالی برای رفع سر و صدای زیاد داخل کابین خودرو، به شرح زیر است؛

1-پیچ و اتصالات داخلی اتاق خودرو را سفت کنید
بهترین روش برای کاهش سر و صدای داخل اتاق خودرو، سفت کردن پیچ و اتصالات داخلی اتاق است. برای انجام این کار، شما نیاز به ابزارهایی از جمله پیچ‌گوشتی، بکس و خارهای نو خواهید داشت. در ابتدا باید منشأء سر و صدا را حین حرکت بیابید. در مرحله بعد، باید با استفاده از آچارهای مخصوص، تمامی پیچ‌های مخفی داخل کابین خودرو را به دقت سفت کنید. برای بهبود کیفیت کار، بایستی خار قطعات پلاستیکی کابین را نیز تعویض نمایید. برای بهبود کیفیت کار، می‌توانید برخی از قطعات پلاستیکی داخل کابین را تعویض کنید.

2-لاستیک دور شیشه و درب‌ها را تعویض کنید
در مرحله دوم، برای رفع صدای پیچیدن باد داخل اتاق خودرو حین رانندگی، باید لاستیک دور شیشه و درب‌ها را تعویض کنید. طبق نظر کارشناسان و متخصصان، لاستیک دور درب‌ها و شیشه‌ها، طول عمر محدودی دارند و باید هر ۵ سال یکبار تعویض شوند. تعویض این نوع لاستیک‌ها، سبب جلوگیری از سر و صدای لقی شیشه‌ها در جاده‌های پر نوسان و پیچیدن باد در اتاق می‌شود. البته برای انجام این کار، بایستی از متخصصان و کارشناسان حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید.

3-وسایل اضافه را از اتاق خارج کنید
گاهی از اوقات، برخی از وسایل اضافه در خودرو همچون ابزارهای متفرقه و ... در دست اندازها و جاده‌های ناهموار سر و صدای زیادی تولید می‌کنند. این امر می‌تواند برای راننده و سر نشینان در جاده‌های طولانی امری طاقت‌فرسا محسوب شود. در چنین شرایطی، شما می‌توانید وسایل اضافی را از داخل اتاق خودرو و صندوق عقب خارج کنید و از شر سر و صداها خلاص شوید. همچنین می‌توانید از باکس‌های مخصوص بی‌صدا برای حمل وسایل اضافه درون خودرو استفاده کنید.

4-از عایق صدای خودرو استفاده نمایید
یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از سر و صدای داخل اتاق خودرو، عایق‌بندی آن است. همانطور که گفته شد، بسیاری از خودروها به دلیل عایق‌بندی نامناسب، سر و صدای زیادی دارند. بنابراین می‌توانید با خریداری عایق مخصوص و نصب آن، به سر وصدای داخل کابین خودرو خود خاتمه دهید. برای انجام این کار، باید صندلی و کفپوش اصلی خودرو را جدا کرده و سطح مورد نظر را به طور دقیق شستشو دهید. پس از خشک شدن کف خودرو، می‌توانید عایق‌ها را با چسب مخصوص بچسبانید. البته اگر دانش و تجربه کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از افراد با تجربه و کاربلد کمک بگیرید. نصب غیر اصولی عایق‌های مخصوص، نمی‌تواند سرو صدای خودرو را به خوبی کاهش دهد.

images_1720598728_668e40c88e140.jpg

چگونه از عایق صدای خودرو استفاده کنیم؟
چگونه از عایق صدای خودرو استفاده کنیم؟ این سؤال ممکن است برای کاربران زیادی مطرح شود؛ عایق‌های مخصوص خودرو باید در داخل درب‌ها، زیر پوسته سقف و کف خودرو نصب شوند. عایق‌های باکیفیت و مرغوب دارای چسب سر خود هستند و به آسانی بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند. البته پس از نصب عایق‌ها، بایستی با حرارت ملایم چسب آن‌ها را قوی کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از سشوارهای صنعتی استفاده نمایید.

قیمت و خرید عایق صدای خودرو
قیمت عایق صدا خودرو بر حسب عواملی همچون کیفیت، نوع، برند و نوسانات بازار متغیر است. به همین دلیل، باید قبل از خرید عایق صدای خودرو برای استعلام قیمت آن اقدام کنید. اگر به دنبال راهی برای خرید عایق صدای خودرو با قیمت عالی و کیفیت بالا هستید، می‌توانید با خیالی آسوده به صورت اینترنتی یا حضوری به فروشگاه آرام گستر پارس مراجعه فرمایید.

کلام آخر
از سرو صدای اضافه داخل کابین خودرو خسته شده‌اید؟ دیگر نیازی به نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با استفاده از عایق‌های مخصوص، سر و صدای داخل خودرو خود را به حداقل برسانید و یک رانندگی بسیار لذت بخش را تجربه کنید. قبل از خرید و نصب عایق‌های مخصوص، بایستی اقدامات ضروری از جمله سفت کردن اتصالات درون اتاق را به عمل‌آورید. برای رفع سر و صدای داخل کابین خودرو خود، بهتر است از افراد متخصص و کاربلد در این زمینه کمک بگیرید تا قطعات درون آن دچار آسیب نشوند.



 

نظر شما