شناسهٔ خبر: 67609547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سلاجقه در جمع خبرنگاران:

جزئیات توافق همکاری در زمینه مقابله پدیده گرد و غبار در اجلاس شانگهای

سلاجقه در جمع خبرنگاران: رئیس سازمان محیط زیست گفت:‌ شرایط کشورهای عضو شانگهای با یکدیگر متفاوت است ولی در پدیده‌های نوظهور مقرر شد کشورهای عضو با یکدیگر همکاری داشته باشند که یکی از این مسائل، موضوع رفع مشکل گرد و غبار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست در پایان نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت:‌ ایام محرم الحرام را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم عزاداری‌ها مورد قبول واقع شده باشد. یاد شهید رئیسی رئیس جمهور محترم و شهید امیرعبداللهیان را گرامی می‌دارم. 

وی افزود:‌ امروز صبح از اجلاس وزرای محیط زیست از شانگهای چین بازگشتم خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در دولت اتفاق افتاده است. در حوزه محیط زیست برای توسعه سبز طبق پیمان شانگهای اتفاق‌های بسیار خوبی در دولت سیزدهم رخ داد و دستاوردهای بسیار عالی برای آن می‌توان تعریف کرد. شرایط کشورهای عضو شانگهای با یکدیگر متفاوت است ولی در پدیده‌های نوظهور مقرر شد کشورهای عضو با یکدیگر همکاری داشته باشند که یکی از این مسائل، موضوع رفع مشکل گرد و غبار است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دیپلماسی محیط زیست در دولت شهید رییسی گفت: این دیپلماسی به نتایج ارزنده‌ای خواهد رسید و تبادل کارشناسی با کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه انجام شده است و پیگیری‌های لازم برای اجرایی شده مصوبات صورت گرفته در دستور کار است.

سلاجقه با اشاره به توافقات انجام شده با ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه برای رفع معضل گرد و غبار تصریح کرد: مقرر شد نقشه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نقشه عمل که برای شمال و شمال شرقی کشور درنظر گرفته شده است، با استفاده از داده‌های کشور ترکمنستان این نقشه به‌روز شود تا به صورت میدانی اقدامات لازم را در ترکمنستان انجام دهیم.

وی درباره اقداماتی که قرار است در عراق و سوریه در حوزه رفع معضل گرد و غبار انجام شود، گفـت: مقرر شد  ۴ استان در جمهوری اسلامی و ۴ استان در کشور عراق در خصوص گردو غبار وارد حوزه میدانی شوند تا همراه با روش‌های بیولوژیک، مهندسی و سایر روش‌ها  و ظرفیت دو کشور این اقدامات  عملی شوند.

سلاجقه ادامه داد: در این حوزه تبادل خوبی توسط کارشناسان دو کشور صورت گرفت ولی تغییرات در دولت سبب شد تا انجام کار با تاخیر مواجه شود و امیدواریم این روند در دولت آینده ادامه یابد.

وی در خصوص همکاری کشور سوریه با ایران در رفع معضل گرد و غبار  در این حوزه گفت: سوریه همکاری لازم را با ایران داشته و دادهای بسیار خوبی در این حوزه اعلام کرده است و مقرر شد که  داده‌های در حوزه محیط زیستی بین دو کشور رد و بدل شود. اما  فقط منطقه دیرالزور از نظر امنیتی مشکلاتی دارد و فضای تقریبا در این منطقه جنگی است که سبب افزایش گرد وغبار شده و متاسفانه دسترسی لازم به این منطقه وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما