شناسهٔ خبر: 67608485 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

دانشگاه مراغه؛ میزبان بیست و هشتمین سمینار جبر ایران

بیست و هشتمین سمینار جبر ایران با هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه جبر و علوم کاربردی مرتبط با آن و آشنایی پژوهشگران جوان با این یافته‌ها، در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه مراغه، این کنفرانس با همکاری دانشگاه مراغه و انجمن ریاضی ایران برگزار می‌شود و جمعی از اساتید، پیشکسوتان، پژوهشگران دانش جبر در این رویداد علمی حضور دارند.

محمد زادشکویان رئیس دانشگاه مراغه در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین سمینار جبر ایران گفت: حضور فرهیختگان و دانشمندان علم جبر و مدیران دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی از نقاط مختلف کشور در دانشگاه مراغه را، ارج نهاده و خدا را شاکریم که امروز دانشگاه مراغه میزبان اساتید برجسته‌ای است تا دستاوردهای تحقیقاتی خود را به اشتراک گذاشته تا موجبات تعالی و ترقی در حوزه‌ی تخصصی جبر را فراهم آورند.

وی در ادامه از تلاش‌های شبانه‌روزی و پشتکار مثال‌زدنی اساتید کمیته علمی دبیرخانه بیست و هشتمین سمینار جبر ایران به‌ویژه محمدمهدی ابراهیمی و رحیم زارع نهندی قدردانی کرد و در پایان، ضمن تشکر از عوامل کمیته اجرایی و مسئولین شهری و دانشگاهی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم خاطرات خوبی از شهر مراغه و دانشگاه مراغه طی این دو روز در ذهن دوستان ماندگار بماند.

لیلا شهباز، عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه مراغه و دبیر بیست و هشتمین سمینار جبر ایران گفت: در این سمینار ملی بخش‌های مختلفی چون؛ ارائه سخنرانی‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها میزگردهای تخصصی  و بازدید از اماکن تاریخی شهر مراغه برنامه‌ریزی‌شده است. 

وی به محورهای این سمینار اشاره کرد و گفت: جبر جامع، نظریه رسته‌، ساختارهای جبری مرتب، جبر جابجایی و جبرناجابجایی، نظریه گروه‌ها، جبر محاسباتی و ترکیبیات جبری، هندسه جبری و نظریه جبری اعداد، جبر لی، جبرخطی و کاربردهای آن‌ها، نظریه کدهای جبری و آموزش ریاضی (با محوریت موضوعات جبری) از محورهای این رویداد علمی می‌باشند. 
دبیر بیست و هشتمین سمینار ملی جبر افزود: ۱۳۴ مقاله علمی به دبیرخانه این سمینار ارسال گردید که توسط بیست نفر داور از دانشگاه‌های مختلف کشور داوری شد و بدین‌ترتیب ۶۱ مقاله برای ارائه شفاهی و ۱۴ مقاله برای ارائه به‌صورت پوستر تأیید شد. 

وی ادامه داد: علاوه بر این ارائه‌ها، از هشت سخنران عمومی نیز دعوت‌ شده است که ۳ نفر از سخنرانان از اساتید دانشگاه‌های داخل کشور و ۵ نفر از مدعوین خارج از کشور هستند که با ابراز تأسف یکی از اساتید برجسته، پروفسور هرزوگ دو ماه پیش از دنیا رفت. 

 شهباز در پایان سخنرانی از همراهی و پشتیبانی مسئولین شهری و دانشگاهی، حامیان مالی و معنوی سمینار، پیشکسوتان، اساتید،کارشناسان و دانشجویان دبیرخانه سمینار و واحدهای مختلف دانشگاه مراغه تشکر و قدردانی کرد.

رحیم زارع نهندی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران یادنامه پروفسور هرزوگ را برای حضار قرائت کرد و گفت؛ پروفسور هرزوگ برای جامعه جبر کشورمان به‌‌ویژه متخصصین جبر جابجایی و هندسه جبری جایگاه ویژه‌ای داشته است. ایشان راهنمای رساله دکترای چندین دانشجوی ایرانی دانشگاه‌های کشورمان، دوره فرصت مطالعاتی را خدمت ایشان در دانشگاه راسن آلمان گذراندند.پروفسور هرزوگ بارها به شهرهای مختلف ایران سفرکرده در جلسه‌های دفاع از رساله یا سمینارهای جبر و جبر جابجایی حضورداشته‌اند. 

وی افزود: یورگن هرزگ به‌عنوان سخنران مدعو، دعوت کمیته علمی بیست و هشتمین سمینار جبر را پذیرفته بود که متأسفانه روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ یعنی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ براثر عارضه قلبی فوت کرد. 

در ادامه، زارع نهندی شرح کاملی از دوران و خدمات علمی ایشان ارائه داده و علاقه‌مندان را دعوت کرد مقاله جالب  سیامک یاسمی در شماره اخیر خبرنامه انجمن ریاضی ایران را مطالعه کنند. 

گفتنی است، تجلیل از دو استاد پیشکسوت عرصه جبر، محمدمهدی ابراهیمی و رحیم زارع نهندی، رونمایی، مهر و امضای تابلوی یادبود سمینار جبر با حضور اساتید و مسئولین در پایان آئین افتتاحیه انجام گرفت.

نظر شما