شناسهٔ خبر: 67608108 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (ع) خبر داد؛

برگزاری همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور

منافی‌پور گفت: اولین جلسه شیرخوارگان حسینی حدود ۲۲ سال پیش در مهدیه تهران برگزار شد. هیجانی که در مادران و کودکان شیرخوار در این جلسه نمایان بود، شاید راه امروز را برای ما ترسیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، نشست خبری «داود منافی‌پور» دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام) با هدف بررسی همایش جهانی شیرخوارگان حسینی، اجلاس بین‌المللی نخبگان منابع شیعه و سوگواره بین‌المللی سفینةالنجاة صبح امروز (چهارشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۳) در آستان مقدس امامزاده صالح (علیه‌السلام) برگزار شد.

امام حسین (ع) تنها مختص شیعیان نیستند/ نسل کنونی امروز از ما سؤال دارد که چرا سیاه می‌پوشید و گریه می‌کنید

منافی‌پور در ابتدا اظهار داشت: بیست‌ودومین سال مراسم جهانی حضرت علی‌اصغر (ع) امسال برگزار می‌شود، اولین جلسه شیرخوارگان حسینی حدود ۲۲ سال پیش در مهدیه تهران برگزار شد. هیجانی که در مادران و کودکان شیرخوار در این جلسه نمایان بود، شاید راه امروز را برای ما ترسیم کرد.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام) افزود: ما توانستیم این سؤال را در ذهن‌ها ایجاد کنیم که «حضرت علی اصغر (ع) به کدامین گناه کشته شد». هم‌زمان نسل کنونی از ما سؤال دارد که چرا سیاه می‌پوشید و گریه می‌کنید.

وی ادامه داد: اگر ما با توفیق الهی به این صحنه جهانی وارد شدیم، به‌خاطر یک‌رنگی، یک‌زمانی و یک شعار بودن بود. مادر‌ها به صحنه آمدند و اولین هیئت عزاداری بانوان را شکل دادند. در طول تاریخ چنین حرکتی نداشتیم.

منافی‌پور با اشاره به اینکه لباس‌های سبز شیرخوارگان و سربند‌های دور سرشان چه معنایی دارد، گفت: لباس‌های سبز علوی با سربند «یا صاحبَ‌الزمان (عج)» که مادران بر تَن شیرخوارگان خود می‌کنند، پیام سلام، لبیک و آمادگی دارد و آنها با این کار بیان می‌کنند، «اگر ما بودیم، در کنار شما بودیم.» این اجتماع بانوان به همراه نوزادان خود، هنوز در اولین قدم است.

وی افزود: ما این مراسم را در بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار کردیم. سال ۱۳۸۹ که اولین همایش شیرخوارگان برگزار شد، زنان هم برای اولین‌بار راهی پیاده‌روی اربعین شدند. پیاده‌روی اربعین مختص زنان است؛ انگار قرار است زن، «کربلا» و «مظلومیت» را به دنیا معرفی کند. نقطه عطف این حرکت جهانی این است که مادر با دلبند خودش می‌آید و آن را نذر حجت خدا می‌کند و با این حرکت، هم دوست را به هیجان می‌آورد و هم دشمن را می‌ترساند. وی بعد از این نذر، عهده‌دار یک تربیت جدی می‌شود و از این لحظه یک سرباز ظهور تربیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) تنها برای شیعیان نیست، اظهار داشت: سیدالشهدا (ع) فقط مختص شیعیان نیستند؛ بلکه برای ادیان دیگر نیز هستند. ایشان فقط برای گریه کردن و حاجت گرفتن نیست؛ بلکه برای تعالی هستند. خود ایشان فرمودند که من آمدم تا دنیای شما را اصلاح کنم. ایشان برای اصلاح فرد و اجتماع آمده‌اند و از اینجا پاسخ این سؤال که «چرا گریه می‌کنید؟» پیدا می‌شود. فطرت‌ها برای ایشان می‌گریند.

منافی‌پور ادامه داد: پیراهن سیدالشهدا (ع) نماد است و لایه‌های پنهان را نمایان می‌کند. اگر تصویرسازی نباشد، نمی‌توانیم تجمع معانی و مصائب کربلا را در یک نگاه ببینیم. پیراهن امام حسین (ع) تصویر تام عاشوراست که خداوند برای ما فرستاده است. 

وی با اشاره به سوگواره بین‌المللی «سفینةالنجاة» اظهار داشت: سوگواره بین‌المللی «سفینةالنجاة» که امسال آن را راه‌اندازی کردیم، با موضوع پیراهن حضرت سیدالشهدا (ع) برگزار می‌شود و در مورد آن در سه بخش علمی، ادبی و هنری فرخوان داده‌ایم که ۱۲ محور دارد.

دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام) در مورد اهداف برگزاری این سوگواره گفت: اهداف ما از برگزاری این سوگواره، نمادیابی و جاانداختن این نماد در میان آحاد جامعه بشری و تشویق پژوهشگران به تحقیق است که به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و انگلیسی برگزار می‌شود.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با این سوگواره، هیجان و جهشی در میان هنرمندان و اهل فن ایجاد کنیم تا این حقیقت را منتقل کنیم. ما تنها حکومت و پرچمی هستیم که جلوی ظلم و جور صهیونیسم را گرفتیم؛ به این دلیل که رهبر فرزانه و آگاهی داریم.

وی با اشاره به اینکه قدرت تربیت تنها در دستان «زن» است، گفت: هیچ‌کس قدرت تربیت ندارد و آن فقط در دستان زن است که دارد اتفاق می‌افتد. اعلام مظلومیت سیدالشهدا (ع) به‌وسیله زن اتفاق می‌افتد. پیاده‌روی اربعین مختص زنان است و مردان میهمان این مسیر هستند.

انتهای پیام/118

نظر شما