شناسهٔ خبر: 67608073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادواره شهدای قرارگاه رمضان مطرح کرد؛

اجرای ۱۷ عملیات توسط قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس/ ابومهدی المهندس آخرین شهید این قرارگاه بود

ذوالقدر گفت: در طول دو سال ابتدایی جنگ تحمیلی، ۱۷ عملیات توسط قرارگاه رمضان انجام شد که عملیات‌های «فتح ۱ تا ۱۰» و «ظفر یک تا هفت» عملیات‌های اصلی این قرارگاه بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی دفاع‌پرس، «محمدباقر ذوالقدر» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (چهارشنبه) در یادواره شهدای قرارگاه رمضان که  در سالن همایش‌های فتح‌المبین سپاه برگزار شد، اظهار داشت: قرارگاه رمضان در خرداد سال ۶۳ با تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی تاسیس شد و جزو نهاد و تشکلی است که با فلسفه حضور در عرصه دفاع مقدس تاسیس شد ولی همچنان انجام ماموریت دارد.

مأموریت راهبری قرارگاه رمضان پشتیبانی از مردم عراق و براندازی رژیم بعث عراق بود

ذوالقدر فلسفه تاسیس قرارگاه رمضان را پاسخ به یک نیاز مبرم در مقطع جنگ تحمیلی برشمرد و گفت: مأموریت راهبری قرارگاه رمضان پشتیبانی از مردم عراق، گسترش انقلاب اسلامی، براندازی رژیم بعث در عراق بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: پاسخ به یک نیاز مبرم در آن مقطع از جبهه‌های جنگ بود. پس از فتح خرمشهر که هدف جنگ و دفاع مقدس، تعقیب، تنبیه و تسلیم کردن متجاوز بود، جنگ باید در خاک دشمن ادامه می‌یافت و عملیات‌های رمضان و والفجر و... با ناکامی روبرو شد، چون دشمن علاوه بر برتری در نفرات و تجهیزات، این حس و انگیزه دفاع را هم داشت که باید در خاک خودش دفاع می‌کرد؛ لذا تغییر راهبرد عملیات در منطقه هور هم در دستور کار قرار گرفت، اما عملیات‌ها پیش نمی‌رفت و با بن بست مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: در آن مقطع فرماندهان جنگ به دنبال یافتن یک مسیر جدید بودند تا دشمن از مزیت‌های خودش استفاده نکند و بر این اساس ایده تاسیس ستاد جنگ‌های نامنظم به فرمانده سپاه رسید و در ماه رمضان سال ۱۳۶۳ این قرارگاه تاسیس شد. این قرارگاه یک تجربه جدید بود و با توجه به شرایط منطقه، فراز و فرود‌هایی داشت. در طول پنج سال، این قرارگاه جبهه جدیدی به وسعت خاک عراق در مقابل رژیم بعث ایجاد کرد و صدام زمین گیر شد.

ذوالقدر اضافه کرد: در آخر دوران دفاع مقدس به دلیل تغییر موازنه جنگ به دلیل حضور حامیان صدام معادله جنگ تا حدودی به نفع صدام تغییر کرد، اما فعالیت این قرارگاه دشمن را در داخل خاک خودش تا حدود زیادی تجزیه کرد.

وی با اشاره به تجربیات و اقدامات قرارگاه رمضان عنوان کرد: کتابی به قلم رضا صادقی با استفاده از هزاران برگ سند در دو جلد توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به نگارش درآمده است و بخشی از فعالیت‌های این قرارگاه در این اثر منعکس شده است. حمایت از نیرو‌های عمل کننده منظم، انجام جنگ‌های نامنظم و ایجاد جبهه جدید در خاک عراق سه مأموریت اصلی دیگر این قرارگاه بود.

وی ادامه داد: تعداد ۲۳ هزار نفر نیروی ایرانی و ۳۰ هزار تن از مجاهدان عراقی عرب و پیشمرگه در منطقه کردستان ظرفیت این قرارگاه بودند؛ همچنین قرارگاه‌های نصر، فتح، ظفر و فجر چهار قرارگاه فرعی قرارگاه رمضان بودند. لشکر بدر هم که از احرار بود جزو این نیرو بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام افزود: در طول دو سال ابتدایی، ۱۷ عملیات توسط قرارگاه رمضان انجام شد. عملیات‌های «فتح ۱ تا ۱۰» و «ظفر یک تا هفت» عملیات‌های اصلی این قرارگاه بودند. قرارگاه رمضان در ابعاد نظامی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای برای تبیین حضور خودش در کنار فعالیت‌های نظامی فعالیت داشت و ۵۵۶ شهید را تقدیم کرد که از شهدای ایرانی و مجاهدین عراقی بودند.

ذوالقدر افزود: آمار شهدای عراقی در دست ما نیست و نیاز به کارگرو‌ه‌هایی در داخل عراق دارد. علاوه بر این، ۱۴۲ مفقود، ۱۱۳۵ جانباز و ۳۷ اسیر آزاده، قرارگاه رمضان داشته است. شهیدان دقایقی لشکر بدر، صدرالله فنی فرمانده قرارگاه فجر، سیدباقر طباطبایی نژاد فرمانده قرارگاه نصر، رسول حیدری و شهید حمید تقوی جانشین فرمانده قرارگاه فجر که در جریان دفاع از حرم به شهادت رسیدند و آخرین شهید قرارگاه رمضان هم شهید ابومهدی المهندس بود.

انتهای پیام/271

نظر شما