شناسهٔ خبر: 67606800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پژوهشگران مشهدی موفق به راه اندازی سامانه تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی شدند

پژوهشگران عضو شرکت فناور زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به راه اندازی سامانه هوشمند تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، شرکت ابر سلامت ایرانیان در سال ۱۴۰۱ با هدف ارائه یک سامانه پشتیبان تصمیم‌گیری برای ارتقاء دقت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی در ایرانیان در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال شده است.

این شرکت مؤفق به ارائه محصولی با عنوان SMART.DX.GEN مبتنی بر هوش مصنوعی و تحلیل کلان داده‌های ژنتیکی با مشارکت متخصصان و اساتید مجرب ژنتیک پزشکی، انفورماتیک پزشکی و کامپیوتر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: این سامانه با یکپارچه سازی اطلاعات بالینی بیماران و تحلیل داده‌های ژنتیکی استخراج شده از تکنولوژی توالی یابی نسل جدید (NGS) بستری را فراهم ساخته است که با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند دقت تشخیص ناهنجاری‌های ژنتیکی و سرطان‌های ارثی در جامعه ایرانی افزایش دهد. تحلیل های بدست آمده از این سامانه می تواند در پیش آگهی و تشخیص زودهنگام ناهنجاری های ژنتیکی و سرطان های ارثی و همچنین کاهش الام بیماران، کاهش هزینه های تشخیصی و درمانی و ارتقای کیفیت آنها موثر باشد.

دکتر تکتم دهقانی گفت: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون، با راهنمایی و حمایت اساتید فرهیخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر اسلامی،  دکتر عباس زادگان، دکتر صدر نبوی و دکتر مجرد، چندین طرح پژوهشی کشوری و داخل دانشگاهی با استفاده از سامانه در حال انجام است که از جمله آنها می‌توان به طرح پژوهشی با موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران (نیماد) اشاره کرد که نتایج و دستاوردهای آن در قالب مقالات در کنفرانس بین المللی بیوانفورماتیک و ژنتیک ارائه شده است.

دهقانی اضافه کرد: همچنین این شرکت مؤفق به اخذ حمایت از مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است و در سال ۱۴۰۲ به عنوان ایده استارت آپی برتر دردانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه در پژوهش های انجام شده تا کنون داده های بیش از ۳۰۰ بیمار مبتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی و سرطان‌های ارثی آنالیز شده است، خاطر نشان کرد: ارزیابی نتایج بدست آمده نشان دهنده کیفیت بالای نتایج تشخیصی و متناسب با استانداردهای روز دنیا  است.

دهقانی تصریح کرد: سایت این سامانه به نشانی www.SMARTDXGEN.com فعال شده و ارائه خدمات شرکت ابر سلامت دیجیتال ایرانیان از تابستان امسال به صورت رسمی آغاز خواهد شد. این سامانه آماده ارائه خدمات به متخصصین ژنتیک پزشکی، پزشکان، پژوهشگران، آزمایشگاه های ژنتیکی، مراکز درمانی و دانشگاهی می باشد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به افزایش هزینه‌های سرورهای پردازش و ذخیره دیتا این شرکت برای توسعه خدمات نیازمند حمایت‌های بیشتر جهت تامین هزینه ها سرور می باشیم تأکید کرد: هرچند که در حال حاضر محصول ما از حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخوردار شده است، اما با توجه اهمیت داده های جمع آوری شده و ارتباط آنها با امنیت ملی و پدافند غیرعامل برای رشد محصول و ارائه خدمات به کل کشور، نیازمند حمایت نهادهای دولتی و خصوصی هستیم.

دهقانی در پایان گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با توجه به توانمندی‌ نیروهای مستقر در شرکت و متخصصین همکار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اولویت اصلی ما توسعه این محصول داخلی برای تأمین نیازهای کشور، صرفه جویی ارزی  و کمک به تشخیص ناهنجاری ژنتیکی در جامعه ایرانی‌ است و پس از آن به ارائه خدمات به کشورهای همسایه خواهیم پرداخت.

نظر شما